کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

پنج مربی موفقی که غیرمنصفانه کنار گذاشته شدند

روبرتو دی‌ماتئو در چلسی
او بازیکن سابق چلسی بشمار می‌رفت و در 4 مارچ 2012 پس از اخراج آندره ویلاش بواش جای او را در استمفورد بریج گرفت و آنچه انجام داد با هر معیاری نامتعارف بود. چلسی با او در جام حذفی پس از خرد کردن تاتنهام در نیمه نهایی با نتیجه 1-5 در فینال لیورپول را هم پشت سر گذاشت. 

بقیه در ادامه مطلب...  
ولی توفیق دی‌ماتئو ادامه داشت. مردان او در نیمه نهایی لیگ قهرمانان بارسلونای بزرگ - قهرمان اروپا - را هم به زانو درآوردند. آن‌ها کاتالان‌ها را در استمفورد بریج با یک گل شکست دادند و در نوکمپ برغم اخراج کاپیتان جان تری به تساوی 2-2 دست یافتند و راهی فینال شدند و آنجا هم بایرن مونیخ را به زانو درآوردند. آن هم در آلیانز آره‌نا. چلسی اولین باشگاه لندنی بود که قهرمان اروپا شده بود. ولی دی‌ماتئو در اوایل فصل بعد، در نوامبر، پس از حذف چلسی در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان بلافاصله اخراج شد و رافا بنیتس جایش را گرفت.

 
کارلو آنچلوتی در چلسی
او با کارنامه مربیگری درخشانی راهی استمفورد بریج شده بود. او با میلان دو بار لیگ قهرمانان 2003 و 2007 را فتح کرده و یک بار قهرمان سری آ 2004 شده و سال پیش‌تر جام حذفی ایتالیا را به چنگ آورده بود. چلسی با او در فصل 10-2009 لیگ برتر را فتح کرد که پس از رفتن ژوزه مورینیو نخستین قهرمانی لیگ برای چلسی بشمار می‌رفت.
 مردان او در نبرد تنگاتنگ با منچستر یونایتد به رهبری آلکس فرگوسن با 86 امتیاز، یک امتیاز بیشتر، قهرمان شده بودند. ولی چلسی کارلو در آن فصل 103 گل زده بود که رکوردی خیره‌کننده بشمار می‌رفت (یونایتد 86 گل زد و آرسنال 83 گل). آنچلوتی همان فصل جام حذفی را هم با پیروزی برابر پورتسموت در فینال کسب کرد. ولی می 2011 که فرا رسید و چلسی در رتبه دوم پشت سر یونایتد با 6 امتیاز کم‌تر و دو بازی پیش رو قرار می‌گرفت، آنچلوتی پس از شکست با یک گل در گودیسون پارک برابر اورتون در کم‌تر از دو ساعت اخراج شده بود. بعدها گفتند او برای اخراجش 6 میلیون پوند از چلسی غرامت گرفت.


ویسنته دل‌بوسکه در رئال مادرید
او عصر طلایی کهکشانی‌ها را با ایجاد توازن بین ستاره‌های خارجی و اسپانیایی به کمال رسانده بود. با ترکیب مردانی شامل هیرو، روبرتو کارلوس، ماکه له‌له، فیگو، زیدان، رائول و مورینتس. رئال با رهبری او لالیگا 2001 و 2003 را فتح کرده و طی دو سال دو بار لیگ قهرمانان را در 2000 و 2002 به چنگ آورده بود. پیروزی 0-3 برابر والنسیا در فینال اول قاطعانه کسب شده بود و فینال دوم برابر بایر لورکوزن با نتیجه 1-2 و آن گل کلاسیک زیدان همه را مجذوب کرده بود. ولی فلورنتیو پرس ناگهان طی مصاحبه‌ای ادعا کرد در دل‌بوسکه نشانه‌های خستگی دیده و برای تضمین آینده رئال به مربی جوان‌تری روی خواهد آورد. بعدها روشن شد هیرو، مورینتس، مک منمان و ماکه له‌له کنار دل بوسکه قرار داشتند و سایر بازیکنان کنار پرس. کارلوس کی‌روش جای دل‌بوسکه را گرفت و فقط یک فصل دوام آورد و پس از او هم مربیان پرشماری آمدند و رفتند - کاماچو، گارسیا رامون، لوکزمبرگو، رامون لوپز کارو - تا روال چهار سال پس از رفتن دل‌بوسکه به رهبری فابیو کاپلو دوباره قهرمان لیگ شود.

 

فلیکس ماگات در بایرن
او در جولای 2004 جای اوتمار هیتسفلد را گرفت و در نخستین فصل حضورش در مونیخ یعنی فصل 2005-2004 ، بایرن را هم قهرمان بوندس‌لیگا (با 14 امتیاز بیشتر از شالکه تیم دوم) کرد و هم جام حذفی. او سپس در فصل بعد، در 2006-2005 هم این سناریو را تکرار کرد و بایرن به رهبری او هم قهرمان لیگ (با فقط سه شکست در سراسر فصل) شد و هم جام حذفی را بالا برد. آنچه که رکوردی در فوتبال آلمان بشمار می‌رفت. ولی بایرن فصل 2007-2006 را آرام آغاز کرد و شکست از آرمنیا بیله‌فلد، وولفسبورگ و وردربرمن گریبان تیم ماگات را چسبید. ژانویه تمام نشده بود که ماگات اخراج شده بود. مدیران بایرن او را در نیم فصل کنار گذاشتند و بار دیگر هیتسفلد را روی نیمکت نشاندند.

 

یوپ هاینکس در بایرن
آنچه او در فصل 13-2012 در بایرن مونیخ انجام داد حیرت‌آور بود: قهرمان بوندس‌لیگا، قهرمان جام حذفی و قهرمان لیگ قهرمانان... و همه این‌ها با بهترین رکوردها. او بایرن را در لیگ با 91 امتیاز و فقط یک شکست و 98 گل زده و 18 گل خورده قهرمان کرد. بوروسیا دورتموند با 25 امتیاز کم‌تر در رتبه دوم قرار گرفته بود. مردان هاینکس در فینال جام حذفی وولفسبورگ را 1-6 له کردند. تیم او در فینال لیگ قهرمانان 1-2 دورتموند را شکست داد تا سه گانه رویایی بایرن رقم بخورد. همان‌هایی که در نیمه نهایی در مجموع دو دیدار 0-7 بارسا را با همه ستاره‌هایش خرد کرده بودند. با این وصف فصل که تمام شد هاینکس رفت و پپ گواردیولا جایش را گرفت.

منبع:یک ورزش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد