کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

تغییرات جدید قانون آفساید از نگاه کارشناس داوری

درموت گالاگر، داور سابق لیگ برتر باور دارد که تغییر جدید قانون آفساید در عمل برای فهم آسان تر است تا روی کاغذ.
طرفداری- در فصل های اخیر، بازیکنان اجازه داشتند فارغ از اینکه روی بازی حریف تاثیر داشته باشند یا نه، در منطقه آفساید قرار گیرند و تنها در صورتی خطای آن ها گرفته می شد که توپ با آن ها برخوردی داشته باشد
  
اکنون بر طبق قانون جدید اگر بازیکنی در موقعیت آفساید قرار داشته باشد و در مسیر ضربه یار هم تیمی قرار گیرد، چنانچه هرگونه حرکتی انجام دهد که موجب شود واکنش بازیکن حریف تحت تاثیر قرار گیرد، حتی اگر برخوردی با توپ نداشته باشد، با آفساید جریمه می شود. (برای توضیح بیشتر اینجا را بخوانید)

در نگاه اول، به نظر می رسید که این قانون بیشتر اهالی فوتبال را گیج کند ولی درموت گالاگر، داور سابق لیگ برتر که 15 سال سابقه داوری در بالاترین سطح فوتبال اروپا را در پرونده دارد، می گوید این قانون ساده تر از این حرف هاست. وی در همین مورد به شبکه Sky Sport News HQ گفت:

آفساید بازیکنی گرفته می شود که حرکت او، واکنش حریف برای دفع و یا گرفتن توپ را به صورت واضحی تحت تاثیر قرار دهد. در واقع فکر می کنم این قانون ساده تر شده است. فراموش نکنید که برای مدیران و مربیان تیم ها در پیش فصل کلیپ هایی از این قانون ارسال شد تا چیزی برای آن ها شوکه کننده نباشد. وقتی این تصمیم در تابستان گرفته شد، داوران موظف به اجرای آن هستند و امیدواریم بازیکنان نیز به سرعت خود را با این تغییر وفق دهند.

گالاگر برای فهم بهتر این موضع چند سناریو را برای بینندگان توضیح داد که در زیر به شرح آن ها می پردازیم.


1. گل؛ خوان ماتا در بازی منچستریونایتد مقابل استوک سیتی

سناریو: یونایتد در سمت راست صاحب یک ضربه آزاد شد و ماتا توپ را روی دروازه ارسال کرد. در لحظه ارسال توپ، مارکوس روخو در موقعیت آفساید قرار داشت و سعی کرد با ضربه سر توپ را به گل تبدیل کند ولی موفق نشد. هیچکس دیگری نیز نتوانست روی ارسال ماتا تاثیر بگذارد و توپ مستقیماً وارد دروازه شد تا گل برای یونایتد به ثمر برسد.

قانون فصل قبلقانون فصل جدید
گل درست بودگل مردود می باشد

توضیح گالاگر:

روخو برای توپ پرید و کاملا واضح بود که قصد دارد ضربه سر را بزند. او کاملا در موقعیت آفساید قرار داشت و دروازه بان نمی توانست تا زمانی که روخو حرکتش را انجام دهد برای گرفتن توپ اقدام کند. در واقع پرش او حتی با وجود اینکه توپ به سر او برخوردی نداشت، واکنش دروازه بان را تحت تاثیر قرار داد و گل در قانون جدید آفساید اعلام می شود.


2. گل؛ هری کین در بازی تاتنهام مقابل برنلی

سناریو: تاتنهام صاحب یک ضربه آزاد شد و هری کین سریع بازی را آغاز کرد. در این هنگام کریستین اریکسن که در موقعیت آفساید قرار داشت هیچ گونه حرکتی انجام نداد و حتی تلاشی برای تصاحب توپ نیز نکرد ولی بازیکن دیگری به توپ رسید و او نیز کین را صاحب توپ کرد تا این بازیکن گل زنی کند.

قانون فصل قبلقانون فصل جدید
گل درست بودگل صحیح می باشد

توضیح گالاگر:

سال گذشته این گل پذیرفته شد و امسال نیز این گل صحیح می باشد، به این دلیل که بازیکنی که در آفساید قرار داشت (اریکسن) هیچ حرکتی انجام نداد تا روی جریان بازی تاثیری بگذارد. او به سمت توپ خیز برنداشت و واکنش بازیکن حریف را تحت تاثیر قرار نداد. اریکسن فرصت بازی با توپ را داشت یا می توانست به سمت توپ حرکت کند و یا با حرکتش به سمت توپ روی بازی حریف تاثیر بگذارد ولی هیچکدام از این سه کار را انجام نداد و تنها در جای خود ثابت ماند.


3. گل؛ میرالاس در بازی منچستریونایتد مقابل اورتون

سناریو: پاس عمقی راس بارکلی برای لوکاکو ارسال شد ولی او که در موقعیت آفساید قرار داشت بلافاصله حرکت خود را متوقف کرد تا توپ از وی بگذرد و میرالاس با فرار از پشت سر والنسیا صاحت توپ شود. وقتی توپ به میرالاس رسید لوکاکو حرکت خود را دوباره شروع کرد تا در موقعیتی قرار گیرد که بازیکن هم تیمی به او پاس دهد ولی میرالاس در شرایط تک به تک بود تصمیم گرفت دروازه حریف را باز کند که موفق به این کار نیز شد.

قانون فصل قبلقانون فصل جدید
گل درست بودگل صحیح می باشد

توضیح گالاگر:

لوکاکو در موقعیت آفساید قرار دارد ولی بلافاصله از حرکت می ایستد و روی حرکت مدافعین منچستر تاثیری نمی گذارد زیرا آن ها در جهتی دیگر قرار دارند. توپ به میرالاس می رسد و او اجازه پیشروی دارد. این گل فصل گذشته صحیح بود و امسال نیز صحیح می باشد. لوکاکو روی توپ یا واکنش بازیکن حریف هیچ تاثیری نداشت زیر توپ از بالای سر وی گذشت و او نیز اقدامی برای تصاحب یا اثر گذاشتن روی آن انجام نداد. 


4. جریان بازی؛ مسابقه کوئینز پارک رنجرز مقابل کریستال پالاس

سناریو: جیمز مک آرتور پاسی برای بولاسی می فرستد که در موقعیت آفساید قرار دارد ولی از حرکت می ایستد و اجازه می دهد توپ از او بگذرد. مائوریسیو ایسلا بازیکن کیو.پی.آر صاحب توپ شده و بولاسی به او نزدیک می شود و با فشار وارد کردن به او، ایسلا را وادار می کند توپ را برای روبرت گرین، دروازه بان بفرستد.

قانون فصل قبلقانون فصل جدید
آفساید اعلام نمی شدآفساید اعلام می شود

توضیح گالاگر:

بولاسی کاملا در موقعیت آفساید قرار دارد. فصل قبل شما به بازی ادامه می دادید ولی بعد بازیکنی که در آفساید قرارداد، ایسلا را تحت فشار قرار می دهد و وی را وادار می کند توپ را به گرین بسپارد و پس از آن کیو.پی.آر مالکیت توپ را از دست می دهد. بولاسی روی بازی ایسلا تاثیر گذاشت و در قانون جدید آفساید اعلام می شود.


5. جریان بازی؛ مسابقه منچستریونایتد مقابل ساندرلند

سناریو: توپ از سمت چپ برای ویکهام که در آفساید بود فرستاده شد ولی والنسیا بازیکن یونایتد اول به توپ رسید. ویکهام به سرعت سمت والنسیا رفت و با تحت فشار قرار دادن او موجب شد که وی در شرایط سختی قرار گیرد و در نهایت توپ به کرنر رفت و یک موقعیت برای ساندرلند ایجاد شد.

قانون فصل قبلقانون فصل جدید
آفساید اعلام نمی شدآفساید اعلام می شود

توضیح گالاگر:

وضعیت ویکهام شبیه بولاسی است. او از موقعیت آفساید شروع به حرکت کرد و وقتی والنسیا صاحب توپ شد، ویکهام با نزدیک شدن به او، وی را تحت فشار قرار داد. مدافع یونایتد کاملا تحت تاثیر حرکت بازیکن ساندرلند کرنر داد و طبق قانون جدید این حرکت ویکهام آفساید می باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد