کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

یادداشت/ آیا هیدینک برای تکرار موفقیت ها خیلی پیر نیست؟

آمار نشان می دهد که گاس هیدنیک لازمه های حضور در لیست مربیان نخبه دنیا را دارد، اما تنها سوال از چلسی این است که آیا موقع به خدمت گرفتنش به سن او فکر کرده است یا نه.
 این که چلسی حتی سرمربیان موقتش هم قهرمانان لیگ قهرمانان و لیگ ها هستند از نشانه های ثروت و بزرگی این باشگاه است. روبرتو دی متئو، رافا بنیتس و حالا هم گاس هیدینک. 
  
درست است که از آخرین عنوان قهرمانی هیدینک با پی اس وی آیندهوون سال ها می گذرد، اما همین که او در این مدت طولانی توانسته شهرتش را حفظ کند خود نشانه بزرگی است.
اگرچه هیدینک در دومین دوره مربی گری در هلند آمار خوبی نداشت، اما این معنی اش این نیست که بازگشتش به چلسی هم ناموفق خواهد بود. در سال 2009 او تیم خوبی درست کرده بود و این توانایی را دارد که در سال 2015 هم همین کار را کند. او درست نقطه مقابل مورینیو است، ریلکس و صبور. کسی که بازیکنان مطمئنا رابطه خوبی با او خواهند داشت. تنها نکته ای که می توان باعث نگرانی هواداران چلسی باشد این است که آیا هیدینک هنوز هم مثل قبل است؟ مورینیو 52 ساله بود، اما هیدینک 70 سال سن دارد. از بعد از دوره مربی گری در چلسی در سال 2009 او دوران موفقی نداشته است. اما در چلسی دورانی داشته که خوب تر از خوب بوده است و اگر اشتباه داور در بازی با بارسلونا نبود، او و تیمش مطمئنا فینالیست می شدند. او در آنژی هم خوب بود و همچنین توانست فوتبال کره و استرالیا را به سطحی برساند که 20 سال بود به آن نرسیده بودند. اما دوران ناموفق هم زیاد داشته و حتی برخی او را مربی «قدیمی» نامیده اند.
لیگ برتر در حال حاضر یک مربی هلندی دارد. اما شاید مانند مورینیو، فان گال هم نقطه مقابل هیدینک باشد. به هر حال تنها خواسته چلسی این است که دوباره مثل سال 2009 شود. تیم هیدینک باید جزو 4 تیم بالای جدول باشد نه 5 تیم پایین جدول. او باید تاثیرگذاری ای سریع داشته باشد. در سال 2009 وقتی او مربی چلسی شد، 6 بازی اول را برد. اگر این اتفاق تکرار شود اوضاع چلسی تا حدود زیادی رو به راه می شود.
یکی از انتقاداتی که از او می شود این است که بیشتر از تاکتیکی بودن، با بازیکنان رابطه خوبی دارد. اما بد نیست. حداقل بازیکنان به او خیانت نمی کنند. شاید بازیکنان چلسی نیاز زیادی به مدیریت نداشته باشند. شاید کنترل نخواهند. اما به هر حال دوستی و رابطه خوب و تاکتیکی بودن و خوب مدیریت کردن در کنار هم خوب هستند. شاید چلسی نیازی به پلن در بازی ها هم نداشته باشد. فقط شادی و نشاط آن ها را همان مدافع عنوان قهرمانی کند. فراموش نکنید این تیم بازیکنانی مانند کاستا و اسکار و فابرگاس دارد.
بررسی رزومه هیدینک که عنوان هایش کمتر از مورینیو است، یک  نکته را نشان می دهد. دوران طلایی او از مورینیو بیشتر بوده است. او از 1987 در اوج بوده تا سال 2009. او در این مدت هدایت تیم هایی مانند آیندهوون، والنسیا، هلند، کره جنوبی، استرالیا، روسیه و چلسی را به عهده داشته است. بارها ثابت کرده که توانایی مدیریت کردن ستاره ها و بازیکنان بزرگ را دارد. نشان داده که به سرعت با تیم هایی که در آن مربی می شود هماهنگ می شود. او می تواند در یک بازی سیستم ها و تاکتیک های زیادی پیاده کند. در واقع زیاده روی نیست اگر او را یکی از ستاره های دنیای مربی گری بدانیم. اما تنها سوال از چلسی درباره سن او است. آیا او هنوز همان هیدنیک است یا برای تکرار موفقیت های قبلی خیلی پیر شده است؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد