کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

چرا تیم های انگلیسی در لیگ قهرمانان سال های اخیر ناکام بوده اند؟

لیگ برتر جزیره بی تردید رقابتی ترین لیگ فوتبال در اروپا به حساب می آید، اما نمایندگان انگلیس در لیگ قهرمانان سال هاى اخیر از اوضاع چندان مساعد و قابل قبولی برخوردار نبوده اند. چگونه می توان چنین مسئله ای را توجیه نمود؟
چرا تیم های انگلیسی در لیگ قهرمانان سال های اخیر ناکام بوده اند؟
در این فصل از رقابت های لیگ قهرمانان اروپا نیز باشگاه های فوتبال انگلیس در بین هشت تیم نهایی این رقابت ها تنها از یک نماینده برخوردار خواهند بود که این موضوع را برخی مطبوعات این کشور به یک رسوایی و  افتضاح تشبیه نموده اند.   منچستریونایتد بعد از حذف در مرحله گروهی این رقابت ها شانس خود را در چالش یورو لیگ امتحان نمود، چلسی در مرحله یک هشتم نهایی این رقابت ها موفق به عبور از سد پاریس سن ژرمن نگردید، آرسنال نیز در همین مرحله و در رویارویی مقابل بارسلونا به سرنوشت چلسی رقیب همشهری خود دچار شد و در بین تیم های انگلیسی حاضر در لیگ قهرمانان این فصل تنها تیم منچسترسیتی موفق گردید با غلبه بر حریف نه چندان قدر خود از اوکراین خود را به جمع هشت تیم برتر اروپا برساند. یک نمایند در بین هشت تیم پایانی در واقع بیشتر بر آمار و انتظارات لیگی نظیر پرتغال منطبق است و از لیگ پر ادعا و پرطرفداری نظیر لیگ برتر جزیره انتظاری بسیار فراتر از چنین نتایجی وجود دارد.

اتفاقات موجود در فوتبال جزیره این رقابت ها را به جذاب ترین، هیجان انگیزترین، رقابتی ترین و بهترین لیگ فوتبال اروپا بدل کرده و در حقیت رقابتی چند جانبه بر سر قهرمانی در این لیگ وجود دارد در حالی که در فوتبال کشورهایی نظیر، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و فرانسه چنین رقابتی یا هرگز وجود ندارد و یا به رقابتی بین دو تیم محدود می شود، در فوتبال انگلیس بازی های بزرگ زیادی در طول فصل وجود دارد در حالی که در سایر لیگ ها به جز ال کلاسیکو (El Clasico) یا در کلاسیکر (Der Klassiker) سایر دیدارهای تیم های صدرنشین به بازی های تمرینی برای این تیم ها بدل می گردد.

در فرانسه پاریس سن ژرمن در لیگ مخصوص به خود بازی می کند و روز یکشنبه با پیروزی عجیب 9:0 توانست هشت هفته زودتر از پایان رقابت های این فصل با اختلافی 25 امتیازی به قهرمانی در لوشامپیونه دست یابد، در اسپانیا رئال مادرید در ده بازی از فصل موفق به ثمر رساندن حداقل چهار گل شده که پیروزی های پر گل 10:2 و 7:1 نیز در بین پیروزی های این تیم دیده شده است. در لیگ برتر جزیره اما رقم خوردن چنین بازی های یک طرفه ای غیر قابل تصور به نظر می رسد. هر چند انتقادات فراوانی به سرمایه گذاری ثروتمندان عرب، روس، آمریکایی و چینی در فوتبال انگلیس و قراردادهای بالای تلویزیونی این رقابت ها وجود دارد، اما همین سرمایه گذاری ها سبب شده تعادلی بی نظیر در این لیگ به وجود آید، تعادلی که سایر لیگ های اروپایی در حسرت آن هستند.

در انگلیس تیم کم ادعایی نظیر لسترسیتی در موقعیت قهرمانی قرار گرفته در حالی که این تیم سال گذشته در همین زمان در خطر سقوط به دسته پایین تر قرار داشت، آرسنال از دیگر مدعیان قهرمانی به تازگی در دیداری خانگی مغلوب سوانسی یکی از قعرنشینان شده و دیگر باخت منچستریونایتد مقابل تیم هایی نظیر وست برومویچ یا ساندرلند تعجب برانگیز و غافلگیر کننده به نظر نمی رسند، در حالی که روی دادن چنین اتفاقاتی در لالیگا برای تیم های بارسلونا و رئال مادرید اما هرگز امکان پذیر نمی باشد. در انگلیس اینکه نتیجه هیج دیداری از پیش قابل پیش بینی نیست به جذابیت بیشتر رقابت های لیگ برتر افزوده و همین موضوع در رشد بازار این رقابت ها در سراسر دنیا تاثیری تعیین کننده داشته است، بی تردید دوستداران فوتبال در همه تقاط دنیا رویارویی بین بارسلونا و رئال مادرید و همچنین بایرن مونیخ و دورتموند را به شدت دنبال می کنند، اما آنها ترجیح می دهند به جای تماشای بازی های تیم هایی نظیر ایبار یا رایو والکانو، بازی های تیم های وستهام، نیوکاسل و آستون ویلا از فوتبال انگلیس را تماشا نمایند.

اما چرا چنین جذابیت هایی به نقطه قدرتی برای تیم های انگلیسی در عرصه بین المللی بدل نمی گردد؟ آیا انرژی زیادی که تیم های انگلیسی در رقابت های داخلی خود صرف می کنند، به قیمت عدم درخشش آنها در رقابت های اروپایی تمام می شود؟ آیا می توان این مسئله را به عدم موفقیت تیم ملی فوتبال این کشور و انتظار پنجاه ساله برای کسب عنوانی تعمیم داد؟ البته چهار سال پیش چلسی در فینالی دراماتیک مونیخ موفق به فتح لیگ قهرمانان اروپا گردید، اما این موفقیت محصول پروسه ای به طور کامل غیر انگلیسی در استمفورد بریج بوده است که نیاز به توضیح بیشتر دارد، ولی از آن زمان به بعد نه تنها چلسی، بلکه سایر تیم های مدعی انگلیسی نظیر آرسنال، منچسترسیتی، منچستریونایتد و لیورپول در صحنه اروپایی حرفی برای گفتن نداشته اند.

تقاضا و حسرت برای کسب عنوانی بین المللی در فوتبال انگلیس به شدت افزایش یافته به نحوی که در مطبوعات این کشور به تازگی حمایت ها و تمجیدهای فراوانی از سران متمول عرب باشگاه منچسترسیتی جهت متقاعد نمودن پپ گواردیولا برای حضور در فوتبال این کشور به چشم خورده است. حال انتظار می رود که پپ گواردیولا با ایده های خود، آنچه را که پیش از این غیر ممکن به نظر می رسید ممکن نماید و او که همواره به دنبال چالشی جدید بوده است، بی تردید از چالش دشوار بازگرداندن انگلیس به قله فوتبال اروپا استقبال می نماید. گواردیولا عاشق فوتبال است و می خواهد در هر مرحله و به عبارتی دیگر هر هفته از فصل به چالش کشیده شود و چنین موضوعی نه تنها در بوندسلیگا بلکه در سایر لیگ های اروپایی نیز غیر قابل دسترسی است و با شرایط کنونی تنها لیگ برتر جزیره  می تواند از این منظر انتظارات گواردیولا را برآورده سازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد