کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

آیا هدایت منچستر یونایتد، بزرگترین چالش زندگی مورینیو خواهد بود؟

Mourinho won the Premier League trophy for a third time with Chelsea in 2015
در آستانه انتصاب ژوزه مورینیو به عنوان سرمربی منچستر یونایتد، اسکای اسپورتس بزرگ بودن یا نبودن هدایت منچستر یونایتد را برای ژوزه مورینیو بررسی کرد.  
ممکن است که پورتو در زمان ورود مورینیو در اوایل سال 2002 در رتبه پنجم لیگ پرتغال بوده باشد اما آن یک مکان موقت برای تیمی بود که در طی دو دهه گذشته همواره در جمع دو تیم برتر لیگ پرتغال قرار داشت. از آن زمان تاکنون، مورینیو هدایت هر تیمی را که به دست گرفت، آن تیم در جمع سه تیم برتر لیگ خود حضور داشت. حتی تیم  Uniao de Leiria نیز قبل از اینکه مورینیو هدایت آن را در جولای 2001 بر عهده بگیرد، در فصل گذشته در رتبه پنجم لیگ پرتغال قرار داشت. بنابراین او به صورت کلی هرگز تیم جدید خود را در انتهای فصل پایین تر از مکانی که هم اکنون منچستر یونایتد در آن قرار دارد ندیده است به صورتی که لیگ قهرمانان فصل آینده را از دست داده باشد.

مورینیو وارث تیمی خواهد شد که سه فصل دشوار را تحمل و سپری کرده است به خصوص از لحاظ گلزنی چون شیاطین سرخ در فصل 2015/16 لیگ جزیره، با به ثمر رساندن 49 گل، بدترین فصل خود را از نظر تعداد گل سپری کرده اند و همچنین مایه تاسف است که منچستر یونایتد در نیمه پایین جدول از لحاظ تعداد شوت و ایجاد موقعیت گلزنی قرار دارد. بنابراین با این وضع، برای مورینیو کارهای زیادی جهت انجام و اعمال تغییرات در تیم لوئیس فن خال وجود خواهد داشت. لوئیس فن خال با یک عملکرد نامطلوب قهرمان جام حذفی انگلستان شد اما غیر قابل تصور به نظر می رسد که مورینیو بخواهد از ترکیب فن خال در ویمبلی به عنوان یک الگو برای رسیدن به موفقیت استفاده کند.

Mourinho won the Champions League for the first time with Porto in 2004

تلاش های دالی بلیند در پست مدافع مرکزی ستودنی بوده است اما آیا سرمربی جدید نیز از او در همان پست استفاده خواهد کرد؟ آیا مورینیو نیز وینگر ها را در پست مدافع کناری و یا مهاجم نوک بازی خواهد داد؟ مطمئنا نه. اما در ادامه به بررسی رفتاری خوزه مورینیو با صحبت خوآن ماتا بابت کار زیرنظر مورینیو در مدت کوتاهی که در چلسی حضور داشت خواهیم پرداخت.

خوان ماتا گلزن منچستر یونایتد در دیدار فینال جام حذفی که گل تساوی بخش شیاطین سرخ را دقایقی پس از گل کریستال پالاس به ثمر رساند، در خصوص دوران کوتاه همکاری خود با مورینیو در باشگاه چلسی گفته است که "ما هیچ رابطه ای با یکدیگر نداشتیم." همچنین مورینیو باید در استفاده از بازیکنان جوانی که در تیم منچستر یونایتد حضور دارند فکری نماید.

مورینیو رابطه خوبی با بازی دادن به جوانان ندارد. در تیم اینتر میلان در فینال لیگ قهرمانان اروپا، مایکون با 29 سال سن سومین بازیکن جوان ترکیب آقای خاص بود. همچنین در آن تیم، چهره های کلیدی تیم او بازیکنانی از آمریکای جنوبی بودند. بنابراین به نظر می رسد که در منچستر یونایتد او باید به استعداد های جوان اطمینان کند، کاری که اغلب در تیم های دیگر انجام نمی داد.

Mourinho won the Champions League with Inter in 2010

غریزه کار مورینیو، تکامل به مرور زمان خواهد بود چون او در فوریه 2014 در حین فصل 2013/14 به عنوان سرمربی چلسی بیان کرد:

"ما تیمی در حال تکامل هستیم. رقابت قهرمانی بین دو اسب بزرگ و یک اسب کوچک است که این اسب کوچک نیاز به شیر جهت تقویت و یادگیری به پرش دارد. شاید فصل بعد بتوانیم رقابت کنیم." (منظور مورینیو از اسب کوچک تیم چلسی بود که توانست در فصل بعدی قهرمان لیگ جزیره شود)

آیا منچستر یونایتد این رویکرد مورینیو را قبول خواهد کرد؟ شاید آن ها بابت نتیجه نگرفتن این روند با مویس و فن خال دیگر این شیوه را نپذیرند و حاضر نباشند که بیش از این برای قهرمانی منتظر بمانند. مورینیو در تابستان 2013 با نادیده گرفتن پیشنهاد منچستر یونایتد راهی تیم محبوب خود چلسی شد و با جدایی از چلسی، از زمستان تا کنون در دسترس منچستر یونایتد است درحالی که مورینیو پس از برکناری از چلسی بیان کرد که نیازی به استراحت جهت بازگشت به فوتبال ندارد.

با این حال، منچستر یونایتد انتقال او به اولدترافور را به تعویق انداخت اما در نهایت برای جذب او اقدام نمود چون سران یونایتد درک کردند که مورینیو می تواند با شیوه کار خود آن ها را رستگار کند. پس از همه این ها باید گفت که مورینیو استاد رستگاری در میانه راه است. مورینیو عناوین قهرمانی را در دومین فصل حضور خود در تیم های پورتو، اینتر و رئال مادرید کسب کرد و در دوره دوم همکاری با چلسی نیز در دومین فصل موفق به فتح دو جام شد. اما تکرار این روند برای یونایتد واقع بینانه است؟ مشکل مورینیو این است که به نظر می رسد این چشم انداز برای یونایتد جالب به نظر نرسد.

Mourinho won the Premier League trophy for a third time with Chelsea in 2015

منچستر یونایتد هم اکنون چهارمین تیم برگزیده برای کسب عنوان قهرمانی فصل آینده لیگ جزیره می باشد. پپ گواردیولا با تیمی عالی که در دسترس او قرار می گیرد به منچستر سیتی می رسد و سایر تیم ها نیز خود را قدرتمند خواهند کرد. تا پیش از این، مورینیو از سال 2002 تاکنون همواره هدایت تیم هایی را برعهده گرفت که در جمع سه تیم برتر لیگ قرار داشتند و جزو سه شانس اصلی قهرمانی فصل بعد بودند اما این بار وضعیت متفاوت خواهد بود چون هم بازیکنان موجود در تیم منچستر یونایتد و هم باشگاه جدید او در بالاترین سطح قرار ندارند و با این دلایل به نظر می رسد که مورینیو یکی از سخت ترین کار های خود را در منچستر یونایتد در پیش رو خواهد داشت.

منبع:طرفداری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد