کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

ایستگاه تاکتیک: زمان اثبات؛ مطالعه تخصصی سبک بازی آلوارو موراتا


تکلیف یکی دیگر از پر طرفدارترین مهاجمان تابستان امسال نیز معلوم شد تا تقریبا تمام تیم های مطرح اروپایی مهاجمان شماره 1 خود را بشناسند.
 
 آلوارو موراتا، مهاجم  رئال مادرید، در نهایت پس از دور زدن میان منچستریونایتد، میلان و چلسی گزینه آخر را انتخاب کرد تا پس از تجربه حضور در لالیگا و سری آ، بازی در لیگ برتر انگلیس را نیز تجربه کند. بازگشت دوباره موراتا به آنتونیو کونته یکی از فانتزی های تابستان امسال بود. سرمربی ایتالیایی همواره از طرفداران بازی موراتا بوده اما دست سرنوشت در نهایت باعث شد تا نتواند در یوونتوس با او کار کند. برای آنتونیو کونته بسیار مهم است که مهاجمی در اختیار داشته باشد که به او علاقه دارد. دیگو کوستا علی رغم کیفیت فنی غیر قابل انکار به دلایل مختلف مورد علاقه کونته نبود و همین عامل به طور ناخودآگاه باعث می شد تا چلسی بیشترین بازدهی ممکن را در این پست نداشته باشد. با حضور موراتا اما شرایط تغییر می کند و آنتونیو کونته و هواداران چلسی امیدوار هستند که مهاجم اسپانیایی در نخستین تیمی که قرار است فیکس بازی کند، گامی مهم در کارنامه حرفه ایش رو به جلو بردارد. چلسی احتمالا آخرین فرصت برای موراتا خواهد بود که ثابت کند در یکی از غول های اروپایی می تواند تبدیل به مرد شماره 1 شود.

آلوارو موراتا 24 ساله تا اینجا در طول دوران حرفه ایش 5 فصل به طور جدی در سطح نخست فوتبال اروپا به میدان رفته: 3 فصل در رئال مادرید و 2 فصل نیز در یوونتوس. مهاجم اسپانیایی طی این 5 فصل در 3 نقش برای رئال مادرید و یوونتوس بازی کرده که البته همان طور که انتظار می رود غالب این نقش ها به عنوان مهاجم پست 9 در سیستم های تک مهاجمه یا دو مهاجمه تعریف شده است. او البته طی این این سال ها در نقش  «Second striker» و یا حتی به عنوان «Inside forward» در سمت چپ و راست(توضیح فنی در مورد این نقش) نیز در هر دو تیم رئال مادرید و یوونتوس به میدان رفته که اتفاقا توانست در این نقش بهترین بازی هایش را زیر نظر مکس آلگری در یوونتوس ارائه کند. نمایش درخشان مقابل منچسترسیتی علی الخصوص در نیمه دوم در لیگ قهرمانان اروپا در این نقش یکی از بهترین بازی های او در کل دوران حرفه ایش محسوب می شود. بازی در چنین نقش هایی طی 5 فصل گذشته نشان از توانایی های چند بعدی موراتا به عنوان یک مهاجم نوک دارد.
یکی از مهم ترین نکاتی که تاکتیک نویسان پیرامون موراتا همواره به آن اشاره داشته اند بحث عدم تخصص این بازیکن برای بازی در پست شماره 9 است. پیش از این همان طور که توضیح دادم(اینجا و اینجا) بازیکنان در پست شماره 9 به طور کلی می توانند 3 نقش مختلف عهده دار شوند که هر 3 نقش به طور تخصصی ویژگی ها و مشخصات خاص خودش را دارد. با این حال موراتا علی رغم اینکه تقریبا تمام دوران حرفه ای خود را در این پست بازی کرده، از داشتن ویژگی های تخصصی نقش های آن بی بهره است.  جِی جِی بول، فوتبال نویس تلگراف، به خوبی در آخرین یادداشت تحلیلی -  فنی اش پیرامون موراتا این مسئله را وصف می کند:" موراتا بازیکنی نیست که در یک حوزه مشخص متخصص باشد اما او در مجموع حوزه ها توانایی هایی عالی دارد." البته این مسئله تا حدی به شرایط خاص او باز می گردد. جایی که موراتا همان طور که گفته شد طی 5 فصل گذشته هیچ گاه نتوانست به مهره ثابت رئال و یوونتوس تبدیل شود. او فصل گذشته در لالیگا تنها 1341 دقیقه برای مادرید به میدان رفت  و فصل پیش از آن در سری آ تنها 1484 دقیقه فرصت بازی کردن پیدا کرد. این آمار با استانداردهای یک مهاجم پست 9 در سطح کلاس A+ فاصله زیادی دارد.

یکی از دلایلی که موراتا هنوز نتوانسته مانند مهاجمانی همچون زلاتان ابراهیموویچ، لواندوفسکی، لوئیس سوارز یا روملو لوکاکو، یک متخصص پست 9 شود، همین مسئله است چرا که تنها  بازی کردن مداوم می تواند به رشد، پیشرفت و شکوفایی توانایی های یک بازیکن پست 9 کمک کند. مسئله ای که برای لوکاکو طی 2 فصل اخیر در اورتون رخ داد و توانست نام او را به عنوان یک متخصص پست 9 مطرح کند(توضیح فنی مفصل پیرامون سبک بازی لوکاکو). به همین علت است که حضور مداوم در ترکیب ثابت چلسی می تواند در فصل نخست برای موراتا بسیار کلیدی باشد. با این حال همان طور که جِی جِی بول اشاره کرد، مسئله اصلی که آلوارو موراتا را به عنوان یک مهاجم، هیجان انگیز می کند، توانایی های عالی او در مجموع حوزه ها و پارامترها است. او گرچه یک متخصص نیست اما توانایی های چند بعدی اش او را برای هر سرمربی تبدیل به یک گزینه جذاب در بخش تهاجمی می کند.
محمد بات، تاکتیک نویس مشهور وبسایت مرجع Squawka، در یادداشتی فنی موراتا را در 3 پارامتر بسیار عالی توصیف می کند: 1- قدرت 2- سرعت 3- مهارت تکنیکی. نکته کلیدی این است که کونته برای چلسی دقیقا به دنبال مهاجمی است که کیفیت عالی در این 3 پارامتر داشته باشد. کونته به دنبال بازیکنی برای پست شماره 9 خود می گردد که حول محور تیم بچرخد و به جای اینکه سایر بازیکنان توانایی هایشان را در اختیار او قرار دهند، او توانایی هایش را با سایر بازیکنان قسمت کند. موراتا دقیقا چنین بازیکنی است. بازیکنی که با سرعت و مهارت تکنیکی بالایش می تواند مشارکت خوبی در بخش تهاجمی تیم در تمامی حوزه ها(منظور لزوما گلزنی نیست) داشته باشد. بازیکنی که می تواند با ادن هازارد هماهنگی خوبی داشته باشد و  زوج خوبی کنار او تشکیل دهد. همان طور که پیش از این توانسته بود در یوونتوس زوج خوبی کنار کارلوس توز بسازد.

آدام بیت، فوتبال نویس مشهور اسکای اسپورتس بریتانیا، معتقد است که آلوارو موراتا کاملا آماده شده تا با حضور ثابت در ترکیب چلسی برای اولین بار تبدیل به مهاجم شماره 1 تیمی بزرگ در سطح اروپا شود. حقیقت این است که موراتا در 24 سالگی دیگر زمانی برای آزمون و خطا ندارد. همان طور که بیت می گوید، او در بهترین شرایط ممکن راهی چلسی شده، با مجموعه ای تجارب خارق العاده در دو غول اروپایی، بازی در 3 فینال لیگ قهرمانان اروپا و حضور کنار بزرگ ترین بازیکنان فعلی دنیا. همه چیز برای درخشش موراتا و تبدیل شدن به مرد شماره 1 مهیاست و دیگر از این به بعد همه چیز به خود او بستگی خواهد داشت. با این حال خوشبینی فوق العاده زیادی پیرامون موفقیت و درخشش او در چلسی میان تاکتیک نویسان و فوتبال نویسان بریتانیایی وجود دارد.

منبع:طرفداری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد