کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

مقایسه آماری ادن هازارد، دله آلی و فیلیپه کوتینیو؛ کدامیک بازیکن ارزشمندتری است؟

هازارد، آلی یا کوتینیو؛ کدامیک گزینه مناسب تری برای بارسلونا هستند؟  
 این روزها بارسلونا به شدت به دنبال به خدمت گیری فیلیپه کوتینیو از لیورپول است. در این مطلب سعی داریم این بازیکن را با همتایانش در چلسی و تاتنهام مقایسه کنیم، تا ارزش واقعی این بازیکنان را بسنجیم و ببینیم که آیا بلوگرانا انتخاب درستی داشته است یا خیر.

گلزنی

دله آلی با 17 گل زده در جریان بازی، توانست در فصل گذشته بالاتر از ادن هازارد و فیلپه کوتینیو بایستد؛ البته باید این را ذکر کرد این بازیکن نسبت به دو نفر دیگر، بیشتر در میانه میدان بازی کرده است تا در کناره ها. مجموع گل های زده این سه نفر تفاوت فاحشی ندارد بلکه مهم ترین تفاوت در نحوه گلزنی است. دله آلی بر خلاف دو نفر دیگر توانسته است با ضربه سر گلزنی کند؛ آن هم نه یک بار بلکه 4 بار. از آن سو وی با 5 گل زده با پای چپ، بهره بهتری از پای غیر تخصصی خود برده است.

دله آلی- ادن هازارد- فیلیپه کوتینیو

گلزنی بر طبق انتظار

ستاد آماری اوپتا در یک مطالعه تخصصی، در ابتدای فصل گذشته آمار هایی را پردازش کرد و در نهایت مشخص کرد که از سه بازیکن یاد شده چه میزان و به شکل گلزنی انتظار می رود. همان گونه که از بازیکنانی همچون کوتینیو، آلی و هازارد انتظار می رود، این سه نفر فصل گذشته بالاتر از حد انتظار خوش درخشیدند. در واقع رشد همه آن ها بیش از 100% نسبت به انتظار ها بوده است که در جدول زیر می توانید آن ها را ببینید. برای نمونه آمارها نوید این را می دادند که آلی 1.21 گل از خارج محوطه، 5.37 گل از داخل محوطه جریمه و 2.81 گل از محوطه شش قدم به ثمر خواهد رساند. مجموع این ارقام به شاخص 9.38 می رسید که آلی با 18 بار گلزنی (در مجموع)، بسیار فراتر از انتظار عمل کرد.

از جمله آمار های جالب در این زمینه این است: کوتینیو با 63 شوت از خارج محوطه، تقریبا دو برابر نفر دوم (دله آلی) اقدام به شوتزنی از راه دور کرده است. در عوض هازارد با 51 شوت از داخل محوطه، در این زمینه رکورد دار بوده است. جالب این که کوتینیو با وجود اصرار خود به شوتزنی، با 7 گل زده در محوطه شش قدم، دو بازیکن دیگر را کنار زده است که این را می توان به جاگیری خوب این بازیکن و البته تکنیک نابش برای رسیدن به دروازه حریف مرتبط دانست.

دله آلی- ادن هازارد- فیلیپه کوتینیو

دریبل زنی

هر سه بازیکن یاد شده، میل بالایی به دریبل زنی دارند ولی در این میان نام یک نفر بیش از سایرین می بخشد: ادن هازارد. در این میان میزان بالای ناکامی آلی در از پیش رو برداشتن مدافعان مقابلش خودنمایی می کند؛ به طوری که از مجموع 130 بار اقدام این بازیکن برای دریبل زنی، تنها 51 بار آن موفقیت آمیز بوده و 79 بار به در بسته خورده است. همان گونه که می توانید ببینید، 143 دریبل موفق هازارد برای دو نفر دیگر این مقایسه، رویایی به نظر می رسد.

دله آلی- ادن هازارد- فیلیپه کوتینیو

موقعیت سازی

در این بخش هم دله آلی حرفی برای گفتن برابر دو نفر دیگر ندارد. این ملی پوش انگلیسی به ازای هر موقعیت ایجاد کرده، به 51.6 دقیقه زمان نیاز داشته است؛ این رقم برای هازارد 32.3 و برای کوتینیو 31.2 است. در مجموع نیز هازارد با 93 موقعیت ایجاد کرده، گوی سبقت را از کوتینیو و آلی ربوده است.

دله آلی- ادن هازارد- فیلیپه کوتینیو

ارسال پاس

با وجود این که دقت پاس این سه نفر نزدیک به هم است، تعداد پاس شان اما این گونه نیست. بر طبق داده ها، هازارد با 1727 پاس، اختلافی قابل توجه با فیلیپه کوتینیو (1386) و دله آلی (1306) دارد. با این وجود درصد پاس های صحیح این بازیکن بلژیکی نیز از دو نفر دیگر بالاتر بوده ولی کوتینیو بیش از سایرین میل به بازی هجومی داشته است و در واقع 65.1 درصد پاس های او رو به جلو بوده اند. سایر آمار و ارقام در زمینه پاسدهی را نیز می توانید در عکس زیر ببینید.

دله آلی- ادن هازارد- فیلیپه کوتینیو

کارهای دفاعی و حفظ مالکیت

در این قسمت، 6  شاخصه را به زیر ذره بین برده ایم. در نخستین آن ها که پیروزی در نبرد هوایی باشد، هازارد اول است. در زمینه تکل های موفقیت آمیز، آلی خودنمایی می کند. در زمینه خطاگیری از حریف، هازارد با 101 بار، موفق تر از سایرین بوده. در نبردهای تن به تن، هازارد 143 بار پیروز شده و باز دو نفر دیگر را کنار زده است. در قطع توپ هم برتری با هازارد است و در آخرین شاخص که دفع توپ باشد، دله آلی جایگاه نخست را در دست دارد.

دله آلی- ادن هازارد- فیلیپه کوتینیو

نتیجه گیری

همه این بررسی ها را انجام دادیم، تا در نهایت ارزش واقعی این سه بازیکن را بفهمیم. بر اساس آخرین گزارش CIES (که یک نهاد ارزشیابی بازیکنان فوتبال است) قیمت این سه بازیکن باید از این قرار باشد (قیمت ها به میلیون یورو هستند): دله آلی (155.1)، ادن هازارد (117.2) و فیلیپه کوتینیو (70.8). همان گونه که مشخص است، هر سه این نفرات بازیکنان ارزشمندی هستند. حالا که دقت می کنیم، می بینیم بارسلونا مهره گم شده خود را پیدا کرده است؛ ولی آیا آبی و اناری ها برای خرید او دست به کار خواهند شد؟

طرفداری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد