کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

گزارش ویژه از گاف‌های داوری: فقط از یک داور انگلیسی بر می آید!

تصور کنید یک روز وارد زمین فوتبال می شود و در شرایطی که ثانیه های حضورتان در زمین 3 رقمی نشده بابت کاری که نقشی در آن نداشتید، داور شما را اخراج می کند.

 این اتفاقی بود که شنبه ظهر برای گرت مک اولی، بازیکن وست برومویچ آلبیون افتاد. کرگ داوسون، بازیکن هم تیمی به سمت پاس به عقبش نرفت و بعد که ویلفرد بونی بازیکن سیتی توپ را گرفت مجبور در شرایط تک به تک سرنگونش کند.

   نیل سواربریک داور بازی به درستی بازی را متوقف کرد و کارت قرمز را از جیبش بیرون آورد. تا اینجا همه چیز درست بود اما او کارت قرمز را به مک اولی نشان داد که کوچک ترین نقشی روی صحنه نداشت. مک اولی که با مصدومیت، نیمی از بازی های لیگ برتر را از دست داده بود، حالا هم 3 بازی دیگر بابت آش نخورده و دهن سوخته باید بیرون باشد. چند هفته قبل از این اتفاق، چنین اتفاقی برای وز براون و جان اوشی، بازیکنان ساندرلند مقابل یونایتد افتاد و در آنجا، راجر ایست داور بازی، عنوان کرد براون هم روی خطا نقش داشته اما این بار تنها اعتراف، اعتراف سواربریک به اشتباه در اخراج مک اولی در بین دو نیمه بود.

به طور کلی داورهای فوتبال هر کشور را به خصوصیات خاصی می شناسیم. جدیت داوران اسپانیایی، بی گذشتی داوران آلمانی، بی اشتباهی داوران ایتالیایی (البته نه در کشور خودشان!) و آمادگی بدنی داوران فرانسوی اما درباره داوران انگلیسی؟ بی تردید اشتباهات آنها. آن هم نه یک اشتباه معمول که جزیی از اتفاقات بازی باشد، اشتباهاتی که مشابه آن تکرار نمی شوند. شاید در آلمان به دلیل سوراخ بودن تور دروازه، داور به اشتباه اعلام گل کند و در ایتالیا تعداد پنالتی های یوونتوس از مجموع 19 تیم دیگر سری آ بیشتر باشد اما اشتباهات داوران انگلیسی به طرز عجیبی نامتعارف هستند. کارهای که فقط از داوران انگلیسی بر می آید:

 


فقط از هاوارد وب بر می آید

مقابل آینه بایستید، به دست خود نگاه کنید، در آینه بگویید من 8 انگشت دارم. لحظاتی بعد نا خود آگاه خواهید خندید. این اتفاقی بود که هاوارد وب در فینال جام جهانی به شکلی دیگر رقم زد و نخندید! احتمالا صحنه حمله ناجوانمردانه نایجل دی یونگ به ژابی آلونسو در فینال جام جهانی را تماشا کرده اید و هاوارد وب هم آن را دیده بود چرا که خطای دی یونگ را گرفت و بازی را متوقف کرد. اما کماکان جای سوال است که با وجود شفافیت بالای صحنه برای او چه طور بازیکن هلند را اخراج نکرد. از شانس خوب وب، ژابی آلونسو نمرد و اسپانیا هم قهرمان جام جهانی شد.

 



فقط از مارتین اتکینسون بر می آید

"شبیه ترین داور انگلیسی به یک داور" احتمالآ لقب برازنده ای برای اتکینسون است. او بی اشتباه نبوده اما اشتباهاتی کرده که شاید از هر داور دیگری هم سر بزند. با این حال بزرگ ترین اشتباه او تا امروز، سر آغاز یک انقلاب در فوتبال انگلیس شد. اتکینسون در بازی نیمه نهایی جام اتحادیه سال 2012، ضربه ماتا که فاصله به نسبت قابل قبولی با خط دروازه داشت را گل اعلام کرد. در صحنه آهسته مشخص شد نه تنها توپ به خط دروازه نرسیده که او می توانست خطای تری روی کودچینی دروازه بان اسپرز را هم بگیرد. چلسی با این گل 2-0 جلو افتاد و به واسطه حملات احساسی تاتنهام، فرصت زدن 3 گل دیگر هم پیدا کرد و با پیروزی 5-1 فینالیست شد. به واسطه این اشتباه تأثیرگزار اتکینسون، امروزه در سنتی ترین نقطه فوتبال جهان، از تکنولوژی فوق پیشرفته خط دروازه استفاده می شود. کار او به نوعی مثل این بود که یک گیاه خوار را مجبور به خوردن همبرگر کنید!

 



فقط از مارک کلاتنبرگ بر می آید

یازده سال است در لیگ برتر قضاوت می کند و 9 سال است که در فهرست داوران بین المللی انگلیس قرار دارد اما کماکان جز 5 گزینه اول قضاوت بازی های حساس نیست. او ذاتآ بد دهان است و ارتباط کلامی خوبی با بازیکنان ندارد. موضوعی که یک بار در قضیه توهین نژاد پرستانه به جان اوبی میکل برایش دردسر ساز شد. کلاتنبرگ دو صحنه مهم در دیدارهای منچستر یونایتد و تاتنهام در اولدترافورد خلق کرده که اولی یک اشتباه داوری نابخشودنی و دومی یک شاهکارست. او در سال 2005 و دیدار بین این دو تیم، گل پدرو مندز را در شرایطی رد کرد که توپ حداقل یک متر از خط دروازه رد شده بود. اگر در آن صحنه کمک او هم در آب دادن این دسته گل سهیم بود، در سال 2010 که برداشتن توپ با دو دست توسط نانی را خطا نگرفت، خودش ستاره اول صحنه بود. نانی در اواخر بازی توسط آسواکوتو مدافع تاتنهام سرنگون شد و به هوای پنالتی، توپ را با دست بغل کرد. کلاتنبرگ پنالتی اعلام نکرد اما خطای نانی در برداشتن توپ با دو دست را هم نگرفت. هورلیو گومز دروازه بان تاتنهام به هوای اعلام خطای هند توپ را جلوی پایش انداخت تا بازی را شروع کند. نانی در همین لحظه با استعلام از کلاتنبرگ فهمید که هیچ شروع مجددی در کار نیست و توپ را وارد دروازه تاتنهام کرد. یونایتد بازی را 2-0 برد و از آن تاریخ به بعد بازیکنان لیگ برتری تا صدای سوت داور را نشنوند دست به انجام کاری نمی زنند!

 



فقط از مایک دین بر می آید

کمربند مشکی بی شخصیتی را بین داوران انگلیسی دارد. بعد از نگاه های نافذش به مجری خانم برنامه ابتدای بازی منچستر یونایتد و کویینز پارک رنجرز، دیگر در بازی هایی که او داور است، مجریان مرد را برای این مراسم استفاده می کنند. مایک دین در زمره داوران سطح بالای انگلیس نیست و اشتباهاتی کاملا متناسب با سطحش ارائه می کند. با این حال اودر جریان بازی 2 فصل قبل دو تیم در امارات، کاری کرد که تا امروز از هیچ داوری بر نیامده. اینکه هر داوری با توجه به علاقه به فوتبال، داوری را شروع کرده و طبعآ هوادار یک تیم نیز هست موضوع قابل هضمیست. برای مثال کولینا در کتاب خاطراتش، خودش را هوادار یوونتوس و بولونیا معرفی کرده اما اینکه داوری از یک تیم خاص متنفر باشد اوجش شاهکار است. مایک دین چند بار در جریان بازی های آرسنال، بعد از گل رقبای این تیم شادی زیر پوستی کرده. مشهورترین آنها به داربی شمال لندن فصل 2013 دو تیم در امارات باز می گردد. جایی که بعد از گل دوم تاتنهام در دقیقه 40، طوری مقابل دوربین های تلویزیونی به هوا پرید که خود لوئیز ساها، زننده گل نیز اینطور به هوا نپریده بود. البته از شانس بد دین، آرسنال به یک باره به بازی برگشت و 5-2 برنده شد!

 



فقط از پیتر والتون بر می آید

چه وسایلی حتمآ باید در یک بازی همراه داور باشند؟ اگر جواب اولتان سوت باشد، دومین مورد بی تردید کارت های زرد و قرمز (حداقل کارت زرد) خواهد بود. پیتر والتون داور با تجربه انگلیسی یک بار در جریان دیدار اورتون و بیرمنگهام، این حداقل را به همراه نداشت و مجبور شد به جردن موچ بازیکن بیرمنگهام کارت مجازی نشان دهد. به این صورت که دستش را داخل جیبش برد و مثل نشان دادن کارت زرد سریع به هوا برد و به جیب برگرداند. مشخص نبود اگر بازی به درگیری می کشید او به جای کارت قرمز چه چیزی و به چه نحوی می خواست نشان دهد!

 


فقط از گراهام پل بر می آید

واقعآ چه کاریست که تا امروز فقط او انجام داده؟ چند داور توانسته اند در جریان بازی، 3 بار به یک بازیکن کارت زرد نشان دهند و بعد او را از زمین اخراج کنند؟ گراهام پل در جریان دیدار کرواسی و استرالیا در جام جهانی 2002، 3 بار به یوسیپ سیمونیچ بازیکن کرواسی کارت زرد نشان داد و تازه بعد از کارت زرد سوم بود که او را اخراج کرد. سیمونیچ در این بازی 4 کارت را به شخصه دید. 3 زرد و یک قرمز. فقط در جریان یک دست بازی 4 برگ ممکن است یک بازیکن طی یک دست 4 کارت را همزمان رویت کند!

 

 

فقط از آندره مارینر  برمی‌آید

در جریان هزارمین بازی آرسن ونگر در لیگ برتر، آندره مارینر داور مسابقه در همان دقایق ابتدایی کاری کرد که تا آن زمان بی نظیر بود اما در همین یک ماه اخیر، راجر ایست و نیل سواربریک، او را به صورت کامل از این موضوع تبرئه کردند. درست 6 دقیقه از آغاز بازی گذشته بود که یک بازیکن آرسنال با ظاهری پف کرده روی خط دروازه شوت هازارد را راهی کرنر کرد. این بازیکن دستکش دروازه بانی به دست نداشت و داور باید در حین نشان دادن نقطه پنالتی، یک کارت قرمز هم از جیبش در می آورد. اما مخاطب چه کسی بود؟ والکات؟ گیبس؟ چمبرلین؟ هر 3 با ظاهری مشابه و نزدیک به صحنه. مارینر 33% شانس داشت که انتخاب درستی داشته باشد اما 67% خطای ممکن کار خودش را کرد. چمبرلین توپ را با دست گرفته بود اما مارینر، گیبس را اخراج کرد. لحظاتی بعد از این اخراج، چمبرلین به مارینر توضیح داد که گیبس این خطا را انجام نداده و من مستحق اخراج هستم اما داور خوش فکر ترجیح داد با توجه به توانایی های بالای چمبرلین او در زمین باقی بماند!


منبع:آی اسپورت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد