کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

با خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا، وضعیت فوتبال انگلستان چه می شود؟

از اوایل سال ۲۰۱۲ کلمه «برکسیت» بر سر زبانها افتاد و در رسانه های بریتانیایی ظاهر شد. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۳ دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا راجع به اروپا سخنانی ایراد کرد و گفت درباره عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا باید بار دیگر مذاکره شود و باید همه پرسی درباره ماندن و یا خروج کشورش از این اتحادیه برگزار شود.
با خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا، وضعیت فوتبال انگلستان چه می شود؟
 در حقیقت نام رسمی بریتانیا «یونایتد کینگدام» یا «UK» است اما «یو کی اکسیت» تلفظی ثقیل دارد برای همین از برکسیت استفاده شده است. در آن زمان موضوع خروج یونان «گرکسیت» از حوزه پولی یورو نیز مطرح بود.   اما در مقایسه با بریتانیا احتمال کمتری وجود دارد که یونان این منطقه را ترک کند. دیوید کامرون به تعهد خود عمل کرد و به زودی مردم بریتانیا درباره ماندن و یا خروج کشورشان در اتحادیه اروپا به پای صندوقهای رای خواهند رفت - یورونیوز
طرفداری- قرار است در روز بیست و سوم ماه ژوئن سال 2016، انتخاباتی در بریتانیا انجام شود و احتمال می رود که نتیجه این انتخابات، خروج کشورهای منطقه، از یورو باشد. 

به گزارش ورلد ساکر، در شرایطی که باشگاه های انگلیسی با درآمد های سرسام آوری در سال های اخیر رو به رو شده اند، مشخص نیست که دقیقا چه آینده ای با خروج از منطقه یورو داشته باشند. در نگاه برخی، این موضوع مثبت است. اینکه لیگ برتر انگلستان به کار خود ادامه دهد و شانس های بیشتری به بازیکنان بومی داده شود و علاقه کمتری به جذب استعداد های ارزان قیمتی خارجی وجود داشته باشد. در نگاه برخی دیگر، این موضوع سبب می شود که حضور استعداد های بزرگ خارجی در لیگ برتر، بعید تر شود. در نتیجه لیگ ضعیف تر شود و چرخه پول های درشت با تهدید روبرو شود. 

نایب رئیس باشگاه وست هم خانم کرن بردی، در سال گذشته هشدار داده بود که کنار گذاشتن خودمان از اروپا، عواقبی ویران گر خواهد داشت. ترس او بابت آزادی عملی است که در انگلستان در حال حاضر در خصوص خرید بازیکنان اروپایی بدون کسب مجوز کار وجود دارد. در خصوص بازیکنان غیر اروپایی، نیاز است که برای کسب مجوز کار تلاش شود و در این بین استعداد های زیادی در سال های اخیر از دست رفته اند. برای آن بازیکنان پیش شرطی در خصوص درصد حضور در مسابقات ملی در نظر گرفته شده است. 

یک تحقیق از سوی گاردین در ماه دسامبر نشان داد که چطور استعداد های بزرگی مانند دیمیتری پایه، داوید دخیا، هکتور بیرین، آنتونی مارسیال، کورت زوما، سزار آزپلیکوئتا، خوان ماتا و مورگان اشنایدرلین در صورت وجود نیاز برای کسب مجوز کار بازیکنان اروپایی، مجوز لازم را برای بازی در لیگ دریافت نمی کردند. استعداد های داخلی فوتبال در کشوری که سال هاست در زمینه ملی به افتخاری نرسیده، ممکن است رقابت را بیش از پیش به لالیگا و حتی بوندسلیگا واگذار کنند. 

سران لیگ برتر هنوز در خصوص رفراندم و طبعات آن واکنشی رسمی نداشته اند اما ریچارد اسکودامور مدیر اجرایی اتحادیه در ماه اکتبر گفته بود باور دارم که بریتانیا باید به خاطر مسائل تجاری در منطقه یورو باقی بماند. باشگاه ها در دهه های گذشته پر کردن ترکیب خود را از استعداد های به فعل تبدیل شده خارجی را راحت تر از پر و بال دادن به استعدادهای داخلی دیده اند. این موضوع برای اتحادیه فوتبال انگلستان (با وجود رویکرد بی مرز تر سران لیگ برتر- این دو تفاوت دارند) قابل قبول نبوده و آن ها به دنبال حضور بازیکنان بومی بیشتر برای قدرت گرفتن تیم ملی هستند. آن ها قوانینی در سال های اخیر برای محدود کردن بازیکنان خارجی تصویب کرده اند. 

وین هارلینگ از حزب استقلال بریتانیا باور دارد که استعداد های خارجی باعث می شوند که فرصت های کمتری به بازیکنانی نظیر مارکوس رشفورد برسد. رشفورد تنها به خاطر مصدومیت ها به کار گرفته شد اما با وجود حضور بازیکنان پر تعداد خارجی، افرادی نظیر او عمدتا شانسی به دست نمی آورند. آکادمی ها نمی توانند به بازیکنان قرارداد های حرفه ای پیشنهاد بدهند چون استخدام بازیکنان خارجی ارزان تر است. این در حالی است که بازیکنان انگلیسی به طور سنتی علاقه ای به بازی در خارج از کشور ندارند. 

در شرایطی باشگاه ها از وضعیت دریافت مجوز کار برای بازیکنان اروپایی گلایه دارند که این استدلال وجود دارد: اینکه این موضوع سبب شده که برخی از بهترین ستاره های لیگ انگلستان متعلق به کشورهایی خارج از منطقه یورو باشد. سرخیو آگوئرو، فیلیپه کوتینیو، ریاض محرز، روبرتو فیرمینو، الکسیس، ویلیان و یایا توره از آن دسته اند. دنیل لاون از شرکت حقوقی ورزشی کوچمانس گفت که می بینم که فشار زیادی در خصوص قانون مجوز کار وجود خواهد داشت اگر برکسیت تصویب شود. چون باشگاه ها می خواهند استعداد های اروپایی را به خدمت بگیرند. اما از سویی این قانون سبب خواهد شد که تنها استعداد های ویژه اروپایی استخدام شوند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد