کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

مثل قطعات یک پازل؛ نگاهی متفاوت به مرموز ترین تیم اروپا

نگاهی دمی اندازیم به نقل و انتقالات و رفتار ژوزه مورینیو و تیم چلسی در بازار نقل و انتقالات اروپا.

1 - ژوزه مورینیو شاید در مورد بازیکنان، مربیان و مدیران زیادی در گفته هایش اغراق کند اما معمولا در رابطه با وضعیت تیم های تحت هدایتش «واقعیت» را بیان می کند.   برای پی بردن به این مساله کافی است اظهارات سال گذشته او را پیرامون چلسی بررسی کنید. طبیعی بود که مورینیو در فصل اول بازگشتش به استمفوردبریج کمی دست به عصا حرکت کند. او تیمی را تحویل گرفته بود که در دور گروهی لیگ قهرمانان توسط یوونتوس سلاخی شده بود و در لیگ نیز 14 امتیاز با تیم قهرمان فاصله داشت. ژوزه علی رغم عملکرد خوب در طول فصل هیچ گاه از واقعیت فرار نکرد و به همین دلیل بود که از «اسب کوچک قهرمانی» سخن به میان رانده بود. با این حال عملکرد او در شروع پروژه ی جدید چلسی بد نبود. او تیم تحقیر شده در دور گروهی لیگ قهرمانان را راهی نیمه نهایی کرده بود و در کورسی نزدیک تنها با 4 امتیاز اختلاف عنوان قهرمانی لیگ برتر را از از دست داد. پروژه ی جدید او تازه در حال شکل گیری بود و برای پروژه های عظیم گاهی برداشتن گامی به عقب ضروری به نظر می رسد و مورینیو این گام را با پشت سر گذاشتن فصلی بدون جام اما قابل قبول، برداشت.

2 - در بازار نقل و انتقالاتی که حضرات شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس میلیون میلیون چاه های نفتشان را خالی می کنند،  نباید به خرید 2 بازیکن از یک باشگاه ایرادی وارد کرد. همان طور که طی سال های اخیر باشگاه های بزرگ زیادی چند بازیکن از یک باشگاه خریداری کرده اند. از بایرن مونیخ گرفته تا لیورپول که در آستانه ی خرید سومین بازیکن از ساوتهمپتون نیز قرار گرفته است! اتفاقا 2 خرید ژوزه مورینیو از اتلتیکو مادرید را شاید بتوان هوشمندانه ترین خریدهای فصل نقل و انتقالات دانست. تیم سیمئونه فصل گذشته «شبیه» ترین فوتبال را به تیم های مورینیو ارائه داد و توانست با ابزارهای مناسبی که در اختیار داشت، حماسه های زیادی را خلق کند. فیلیپه لوئیس و دیگو کاستا 2 تن از مهم ترین ابزارهای سیمئونه در این راه بودند و اکنون هر 2 بازیکن در تیمی حضور دارند که به سبک دلخواه آنان فوتبال بازی می کند. دیگو کاستا به هیچ عنوان بهترین مهاجم برای تیم «ظریف» اسپانیا نیست اما حضور در چلسی و تیم مورینیو دقیقا نقطه ی مقابل حضور در تیم ملی اسپانیا خواهد بود. کاستا همان عنصری است که ژوزه مورینیو در نوک خط حمله اش نیاز داشت و فیلیپه نیز دقیقا همان بازیکنی است که در سمت چپ خط دفاع چلسی جای خالیش احساس می شد. خرید از اتلتیکو مادرید «هوشمندانه ترین» تصمیمی بود که مورینیو در سال های اخیر اتخاذ کرده است.

3 - خیلی عجیب است که چلسی را تا این حد در فصل نقل و انتقالات بی سر و صدا ببینیم. به برکات حضور رومن آبراموویچ آبی ها همیشه از پر سر و صدا ترین تیم ها در فصل نقل و انتقالات محسوب می شدند اما مدتی می شود که این سیاست تغییر یافته است. جز اندکی هیاهو پیرامون حضور فابرگاس، هیچ سر و صدایی حوالی استمفوردبریج در ایام نقل و انتقالات وجود ندارد. قطعات پازل مورینیو از مدت ها پیش مشخص شده بودند و اتفاقا این قطعات چندان هم لقمه های پر سر و صدایی همچون سوارز یا خامس محسوب نمی شوند. چلسی خیلی زود قطعاتش را خرید و زود تر از بسیاری تیم های بزرگ پرونده ی خودش را در فصل نقل و انتقالات بست. پازل ژوزه تکمیل شده به نظر می رسد: " کار ما در بازار تمام است." هوشمندی شماره 2 برای پروژه ی جدید چلسی بدون شک همین زود بسته شدن بازار است.

4 - " بهانه ای برای قهرمان نشدن وجود ندارد." اینجا است که ژوزه بار دیگر «واقعیت» را بیان می کند. خیر، دیگر چلسی اسب کوچکی محسوب نمی شود، اتفاقا امسال آبی های از بزرگ ترین و در عین حال مرموز ترین اسب های اروپا خواهند بود. تیمی که بسیار کم سر و صدا و خیلی زود بسته شده و زیر نظر فردی همچون مورینیو تمرینات جدی خودش را شروع کرده است. وقتی ژوزه می گوید بهانه ای برای قهرمان شدن وجود ندارد، یعنی همه ی خواسته هایش بر آورده شده است. چلسی امسال تیمی در اختیار دارد که به مراتب از تیم سال گذشته قدرتمند تر و «با ثبات تر» شده است. شما ممکن است در هیاهوی سوارز، کروس یا خامس گرفتار شده باشید اما در همین حوالی تیمی مرموز حضور دارد که نقشه ی قهرمانی در اروپا را در سر می پروراند و اتفاقا مربی را نیز در اختیار دارد که چشم بسته راه حضور در جمع 4 تیم برتر اروپا را بلد است. در انگلیس هم گرچه همه ی قلم ها حول آلکسیس و فن خال می چرخد، اما قطعات پازل ژوزه نیز «هوشمندانه» کنار یکدیگر قرار گرفته است.


منبع:طرفداری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد