کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

آرسنال و آرسن ونگر می توانند طلسم ناکامی مقابل چلسی و مورینیو را بشکنند؟

فردا در حساسترین بازی هفته هفتم لیگ برتر انگلیس، دربی لندن بین آبی پوشان چلسی و سرخپوشان آرسنال برگزار خواهد شد. در شرایطی که چلسی این روزها در اوج به سر می برد بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که شرایط این تیم برابر آرسنال، بهتر خواهد بود.
به نقل از گل، ماه مارس سال قبل بود که توپچی ها در استمفورد بریدج سلاخی شدند و با 6 گل بازی را به چلسی واگذار کردند تا این بازی، یازدهمین بازی باشد که آرسن ونگر نتوانسته باشد طعم پیروزی را مقابل ژوزه مورینیو بچشد.  

ونگر بعد از آن بازی گفت که " امروز یکی از بدترین روزهای دوران کاری من است". سرمربی فرانسوی آرسنال ادامه داد:" اثر زخم این شکست در قلبم باقی خواهد ماند و هرگز آن را فراموش نمی کنم". در شرایطی که بازی مارس سال قبل هزارمین باری بود که آرسن ونگر بر روی نیمکت مربیگری آرسنال می نشست و امیدوار بود در هزارمین حضورش با توپچی ها خاطره ای خوش را رقم بزند، نه تنها بازی را به حریف دیرینه اش واگذار کرد بلکه یکی از سنیگن ترین شکست ها دوران ورزشی اش را هم متحمل شد.

آرسنالی ها باید امیدوار باشند که زخم آن شکست تحقیرآمیز، باعث تغییرات در شیوه مقابله آرسن ونگر با چلسی شده باشد تا در بازی عصر یکشنبه دوباره آرسنالی ها سرافکنده ورزشگاه را ترک نکنند.

با بازگشت دوبارۀ ژوزه مورینیو به چلسی، رنگ و بوی دربی لندن هم عوض شد و به نظر می رسد که مورینیو از رقابت با هیچ کس به اندازه رقابت با ونگر لذت نمی برد و تفریح نمی کند. فصل قبل بود که مورینیو حملاتش به ونگر را کامل کرد و سرمربی فرانسوی توپچی ها را "متخصص شکست" توصیف کرد. آرسن ونگر که مدتهاست به دلیل به دست نیاوردن عنوان قهرمانی لیگ جزیره تحت فشار و انتقادات شدیدی است، مجبور است گوشه و کنایه های مورینیو و شرق لندنی ها را هم تحمل کند.


آرسن ونگر در یازده بازی اخیرش با تیم هایی که مورینیو سرمربی آنها بوده، نتوانسته پیروز شود و بازی فردا نوعی رقابت بین این دو مربی هم هست و از یک طرف ونگر می خواهد طلسم ناکامی هایش مقابل مورینیو را بشکند و از طرف دیگر هم سرمربی پرتغالی چلسی سعی دارد رکورد شکست ناپذیری اش مقابل ونگر را حفظ کند.

البته در روزهای نبودن مورینیو بر کرسی مربیگری چلسی هم توپچی ها توفیق چندانی در مصاف هایشان برابر آبی پوشان به دست نیاوردند. بعد از پیروزی 5-3 آرسنال مقابل چلسی در استمفورد بریدج در سال 2011 با درخشش رابین فن پرسی، توپچی ها نتوانستند کاری مقابل چلسی از پیش ببرند و سه سال مقابل چلسی نتوانستند پیروز شوند. از آن موقع تاکنون، آرسنالی ها در 6 بازی برابر چلسی تنها موفق شده اند، 2 گل به ثمر برسانند.

اکنون هم به نظر می رسد اوضاع چندان تغییری نکرده و حتی چلسی قویتر از فصول پیشین شده است. اگرچه پیترچک، دروازه بان کهنه کار آبی پوشان، در این فصل نیمکت نشین شده و اشلی کول هم لندن را به مقصد رم ترک کرده است. اما آبی پوشان در عوض اکنون یکی از بهترین دروازه بانان جوان حال حاضر اروپا را درون دروازه خود می بینند. تیبو کورتوآ چه فصل قبل در اتلتیکومادرید و چه در همین چند ماه حضورش در چلسی ارزشهای خود را به خوبی نشان داده است و ثابت کرده که جانشین ایده آلی برای پیتر چک است. نمانیا ماتیچ هم یک هافبک – مدافع بسیار خوب است و جای اشلی کول را خوبی پر کرده و یکی از خوب های تیم مورینیو تا اینجای فصل بوده است.

با همه این اوصاف، آرسنالی ها برای اینکه ناکامی های فصل پیش تکرار نشود و جلوی چلسی در استمفورد بریدج نتیجه بگیرند، چگونه عمل خواهند کرد. ممکن است که آرسن ونگر تصمیم بگیرد از همان سیستمی استفاده کند که مقابل گالاتاسرای هفته قبل در لیگ قهرمانان به کار برد اما آیا شیوه می تواند جلوی چلسی مورینیو هم مثمر ثمر باشد.

البته آرسنال در لیگ قهرمانان فصل های اخیر هم ناموفق عمل کرده است. آخرین باری که شاگردان ونگر موفق شدند یک تیم را از گردونه رقابت های مرحله حذفی لیگ قهرمانان کنار بزنند به سال 2011 برمی گردد که آرسنال توانست در مرحله یک هشتم نهایی با غلبه بر بارسلونا مجوز صعود به دور بعد را کسب کند. آرسنال در آن مسابقه توانست در مجموع دو دیدار با نتیجه 3-2 بارسلونای قدرتمند با مربیگری پپ گواردیولا را حذف کند. از آن موقع تاکنون نتایج آرسنال چندان مطلوب نبوده و اگرچه این تیم توانسته مقابل قدرتهایی مانند بایرن مونیخ هم به پیروزی برسد اما شکست های سنگینی هم در چند سال اخیر در کارنامه این تیم در لیگ قهرمانان ثبت شده است.

این فصل آرسنال در دیدارهای خارج از خانه اش در لیگ برتر، تنها موفق شده است که برابر استون ویلا پیروز شود. فصل قبل هم آرسنال در دیدارهای خارج از خانه شکست های سنگینی مقابل من سیتی، لیورپول و چلسی متحمل شد تا نشان دهد که در خانه حریفان چندان خوش شانس نیست. فصل قبل از مجموع 18 امتیاز ممکن مقابل این سه تیم که سه تیم اول فصل قبل محسوب می شوند، آرسنال تنها موفق شد 6 امتیاز به دست آورد (با یک پیروزی مقابل لیورپول و سه تساوی). آرسنالی ها همچنین در 14 بازی

گذشته مقابل چلسی، منچسترسیتی و منچستریونایتد موفق به پیروزی نشده اند و به نظر می رسد توپچی ها یک مشکل بنیادین در بازی هایشان با تیم های بزرگ لیگ برتر دارند.

قاعدتا آرسن ونگر هم تاکنون دیگر باید متوجه این نقطه ضعف بزرگش مقابل مدعیان اصلی لیگ جزیره شده باشد. بازی توپچی ها به تدریج برای حریفان اصلی اش قابل پیش بینی شده است و تیم های که بتوانند سیستم پاسکاری دقیق و منضبط آنها را با مشکل روبرو کنند، براحتی می توانند آرسن ونگر و شاگردانش را دچار مشکل کرده و بر آنها چیره شوند.

با این حال، آرسنال می تواند از همین نقطه ضعف به نفع خودش استفاده کند تا هرچه قدرتمندتر شود. اگر پیروزی 6-0 فصل قبل چلسی مقابل آرسنال به خاطر بازی فوق العاده سریع آبی پوشان و تملک توپ و میدان به یادماندنی شد، این فصل قطعا دو تیم با سیستم های متفاوت قدم به میدان مسابقه خواهند گذاشت.

تیم مورینیو به مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی این فصل تبدیل شده است و بازیکنان این تیم دیگر به فکر استفاده از اشتباهات حریفان نیستند بلکه با دیکته سیستم بازی خود به حریفان راه را برای پیروزی تیمشان فراهم می کنند. تنها تساوی 1-1 مقابل منچسترسیتی را می تواند از این قاعده مستثنی دانست. البته مورینیو هنوز هم بازی مبتنی بر پرسینگ و سیستم تدافعی شدید را در چنته دارد اما برای هر مسابقه ای آن را بکار نمی گیرد و تنها برای مسابقات دشوار و حیاتی حاضر است این برگ خود را رو کند.

قدرت انتقال توپ و پویایی تیم چلسی به مراتب بالاتر از فصل پیش است اما ونگر اگر بتواند با تغییرات تاکتیکی، مورینیو و شاگردانش را غافلگیر کند می تواند به نتیجه گیری در استمفورد بریدج امیدوار باشد.


البته ونگر هر حربه ای هم بکار بگیرد باید منتظر پاسخ آن از سوی مورینیوی مکار و باهوش باشد. مورینیو به خوبی می داند چه کار می خواهد بکند او پیش از این هرگز به ونگر نباخته است و به خوبی بلد است که چطور موتور محرکه آرسنال را از کار بیاندازد. آقای خاص برای اینکه فردا سه امتیاز دیدار خانگی با آرسنال را به دست آورد، حاضر است هر کاری انجام دهد.

آنالیز تساوی آرسنال مقابل تاتنهام در لیگ برتر و شکست 2-0 این تیم مقابل دورتموند در لیگ قهرمانان، می تواند قسمتی از اطلاعات لازم را برای مورینیو فراهم کند. تحلیل این بازی ها نشان می دهد که  پرس شدید خط میانی و خط دفاعی آرسنال می تواند این تیم را با مشکل مواجه کند. دورتموند به خوبی از این مسئله استفاده کرد و پیروزی ارزشمند و مقتدارنه ای را برابر آرسنال به دست آورد، تاتنهامی ها هم اگرچه به این نقطه ضعف پی بردند اما به خوبی نتوانستند از آن استفاده کنند و تنها یک امتیاز از جدال با توپچی ها کسب کردند.

شاید آرسنال بخواهد با دادن مالکیت توپ به چلسی این تیم و بازی ساز آنها، سسک فابرگاس را وسوسه کند تا جلو بیایند تا از شکاف های بوجود آمده استفاده کند. اما مورینیو هم به این مسئله واقف است و با به کارگیری دو هافبک-مدافع سعی می کند از بروز شکاف در دفاع تیمش جلوگیری کند. جان اوبی میکل و ماتیچ می توانند این دو هافبک – مدافع باشند هرچند که تاکنون در کنار هم در مسابقات این فصل چلسی، بازی را آغاز نکرده اند.

فابرگاس هم می تواند در این منطقه مفید باشد اما ممکن است در زمان های که توپ در دست بازیکنان چلسی نیست، از تاثیرگذاری او در روند بازی کاسته شود.

دنی ولبک و آلکسیس سانچز می توانند با عنوان دو امید اصلی گلزنی توپچی ها برای بازی فردا، پا به استمفورد بریدج بگذارند. ونگر پس از پیروزی بر گالاتسرای در رقابت های هفته قبل لیگ قهرمانان گفت که مقابل چلسی می توانند ناکامی ها گذشته را جبران کنند و با دادن تغییرات تاکتیکی مناسب، نتیجه دلخواه را مقابل چلسی کسب کنند.

البته کله شقی ذاتی ونگر و اصرار و اعتقاد بیش از حدش به یک فلسفه خاص در فوتبال، می تواند به یک شکست دیگر در کارنامه ورزشی اش منجر شود. اما با این همه، او همه امکانات لازم برای پیروزی در استمفورد بریدج را هم دارد و می تواند فردا مورینیو و شاگردانش را غافلگیر کند و در استمفورد بریدج سه امتیاز بسیار مهم کسب کند.

منبع:شفقنا

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد چلسی شنبه 12 مهر 1393 ساعت 23:05

ایشالا با اقتدار میبریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد