کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

چرا ونگر همواره برابر مورینیو ناکام است؟

آرسنال در حساس ترین بازی هفته هفتم لیگ جزیره با دو گل برابر چلسی تن به شکست داد تا  ناکامی ونگر برابر مورینیو ادامه یابد. چرا ونگر همواره برابر مورینیو ناکام می ماند؟ در گزارشی می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم
 ژوزه مورینیو پس از چند سال دوری از لیگ برتر انگلیس دو سال پیش دوباره به تیم محبوب و مورد علاقه خود چلسی برگشت تا باردیگر بتواند این تیم را  به قدرت نخست فوتبال جزیره تبدیل کند.   بازگشت مورینیو به لیگ جزیره به معنای بازگشت هیجان به این لیگ است چرا که این مربی پرتغالی برای پیروزی دست به هر کار می زند و نماد ماکیاولیسم ورزشی به تمام معنای کلمه است. او به خوبی با شگردهای روانی آشنا است و تلاش می کند تا با سخنانی که بر زبان می آورد تمرکز بازیکنان و کادر فنی حریف را برهم می ریزد.

مورینیو رابطه خوبی با مربیانی که رقیب تیم او هستند ندارد. آرسن ونگر سرمربی آرسنال از مربیانی است که مورینیو اصلا رابطه خوبی با او ندارد و از هر فرصتی برای ضربه زدن به او استفاده می کند. مورینیو بارها سخنانی را در انتقاد از ونگر بر زبان آورده است. در حساس ترین دیدار هفته هفتم لیگ جزیره چلسی در ورزشگاه استمفوردبریج از آرسنال پذیرایی کرد تا دو تیم محک جدی خورند. پیش از این هرگز آرسن ونگر نتوانسته بود تیم مورینیو را شکست دهد. این مربی فرانسوی امیدوار بود ک چلسی را در استمفوردبریج شکست دهد تا هم به صدر جدول نزدیک شود و هم به طلسم پیروز نشدن برابر تیم های مورینیو پایان دهد.

چلسی هر چند در ورزشگاه خانگی خود به میدان می رفت اما بازی دفاعی را در دستور کار خود قرار داده بود و محتاطانه بازی می کرد این در حالی بود که شاگردان آرسن ونگر مثل همیشه به دنبال ارائه فوتبال زیبا بودند. در نهایت این تیم چلسی بود که از حداقل فرصت های بدست آمده استفاده کرد و در نهایت با دو گا ادن هازارد و دیگو کاستا بازی را به سود خود به پایان برد تاباردیگر آرسن ونگر برابر مورینیو تسلیم شود و تیمش نتواند به پیروزی رسد.
تا الان آرسنال با هدایت آرسن ونگر 12 بار برابر تیم های مورینیو به میدان رفته است و هیچگاه نتوانسته رنگ پیروزی را بچشد. طبیعی است که ناکامی ونگر برابر مورینیو اصلا تصادفی نیست. در گزارشی می خواهیم از دلایل ناکامی ونگر برابر مورینیو سخن به میان آوریم.

مورینیو برنامه ریزی  و استراتژی بیشتری نسبت به ونگر دارد

می توانیم این جمله را با فراغ بال و بدون هیچگونه عذاب وجدان و اغراقی بگویم که استراتژی و برنامه ریزی مورینیو بیشتر از همتای فرانسوی خود است این در حالی است که آرسن ونگر از سال 1996 تا الان در لیگ جزیره مربیگری می کند و عنوان باسابقه ترین مربی را یدک می کشد. مورینیو در این چهار سالی که در لیگ جزیره [B]مربیگری[/B] کرده است به شناخت زیادی رسیده است. او به خوبی می داند که چه بازیکنانی به درد فلسفه او می خورند و چگونه می توان برابر هر تیمی به پیروزی دست یافت. او در هر دو دوره مربیگری خود در چلسی طرحی نو در این تیم راه انداخته است و بازیکنانی را جذب کرده که کاملا  به درد سیستم او خورده اند اما ونگر نشان داده که اصلا با شرایط تیم خود آشنا است. به عنوان مورینیو در فصل جابجایی تابستانی سسک فابرگاس و دیگو کاستا را جذب کرده که از بهترین های لیگ جزیره تا الان بوده اند. این دو بازیکن نمایش خیره کننده ای داشته اند و سهم بسزایی در صدرنشینی چلسی و نمایش خوب این تیم در فصل جاری داشته اند  این در حالی است که آرسن ونگر برای جذب مسوت اوزیل و الکسیس سانچس رقم های زیادی را پرداخت کرد اما این دو بازیکن هنوز نتوانسته اند مشکل نتیجه نگرفتن ارسنال را حل کند. عملکرد خریدهای آرسنال را با خریدهای چلسی در بازی یکشنبه مقایسه کنید تا ببینید که کدام یک از دو مربی قدرت بازیخوانی و برنامه ریزی بیشتری دارد. آرسنال در فصل جاری از نبود یک هافبک دفاعی خوب ضربه خورده است. این تیم قرار بود سامی خدیرا را در روزهای آخر فصل جابجایی جذب کند اما رئال مادرید پس از جدایی آلونسو دیگر حاضر نشد خدیرا را بفروشد. اگر بازیکنی چون خدیرا در دیدار یکشنبه حضور داشت آیا هازارد می توانست اینگونه خط دفاعی آرسنال را برهم ریزد و خطای پنالتی گیرد؟

تعامل ذهنی مورینیو بیشتر از ونگر است
ابراهیموویچ ستاره کنونی پاری سن ژرمن سابقه کار کردن با مورینیو در اینتر را دارد. او به ستایش از این مربی پرتغالی پرداخته و می گوید: مورینیو می تواند خود را به بت بازیکنانش تبدیل کند و از آنها  حیواناتی در میدان بسازد.

این جمله ابراهیموویچ درباره آقای خاص کاملا صدق می کند. او بازیکنان تیمش را از نظر ذهنی کاملا آماده می کند. تیم مورینیو در تمام طول بازی با تمرکز بالا فوتبال می کرد و اشتباهات بسیار کمی داشت. نکته دیگر اینکه اگر چلسی اشتباه کند و عقب افتد این توانایی را دارد که جبران کند اما آرسنال چنین توانایی را ندارد و این به دلیل شرایط نامناسب ذهنی بازیکنان این تیم است. مورینیو و آرسن ونگر  در کنار زمین با هم درگیر شدند و این باعث شد تا بازیکنان ارسنال آشفته شوند اما بازیکنان چلسی به خوبی می دانستند که این شگرد سرمربی آنها است و به همین خاطر تمرکز خود را از دست ندادند.

تیم های مورینیو کامل هستند

مورینیو در فصل قبل هر چند چلسی خوب نتیجه می گرفت اما بارها تاکید کرد که تیمش شانسی برای کسب عنوان قهرمانی ندارد و این منچسترسیتی است که جام قهرمانی را بالای سر می برد. آرسن ونگر می گفت که مورینیو مربی ترسوی است و این سخنان را می گفت تا فشار را از روی تیمش بردارد اما حق با مورینیو بود او می دانست که تیمش در خط هافبک و خط حمله ضعیف است. به محض اینکه فصل جابجایی شروع شد مورینیو خیلی سریع دست به کار شد و کاستا و فابرگاس را جذب کرد. الان تیم او کامل است و در هر دیداری می تواند سیستم خاصی را به میدان فرستد. به همین خاطر می توان گفت که چلسی جدی ترین شانس برای کسب عنوان قهرمانی در فصل جاری است برخلاف آرسنال که همواره بر پایه دو سه بازیکن خاص می چرخد. به همین خاطر دست آرسن ونگر برای تغییر بازیکنان تنگ  است.

تاکتیک پذیری تیم های مورینیو

این سوال برای بسیاری وجود دارد که چرا مورینیو تیمش را در برابر تیم های کوچک هجومی به میدان می فرستد و چرا در برابر تیم های بزرگ به احتیاط زیادی وارد بازی می کند؟ جواب این است که این مربی پرتغالی می خواهد در برابر تیم های بزرگ امتیاز گیرد تا با پیروز شدن برابر تیم های ضعیف زمینه را برای قهرمانی فراهم آورد. او به تیم های بزرگ احترام می گذارد و برابر آنها بسیار محتاط است اما برابر تیم های کوچک بی محابا حمله می کند اما مورینیو چنین تاکتیک و برنامه ای ندارد و برابر هر تیمی با سبک هجومی بازی می کند و به همین خاطر هم برابرتیم های ضعیف شکست می خورد و هم تیمی های قوی. در اینجا به همان نکته نخست برمی گردیم و آن اینکه مورینیو ابزار لازم را در اختیار دارد تا تیمش را با هر سیستمی که می خواهد بازی دهد اما ونگر چنین ابزارهای را ندارد.

مورینیو باهوش

همه می گویند که مورینیو در تیم های که مشکل مالی دارند مربیگری نمی کند. او هدایت تیم های را برعهده می گیرد که به راحتی بتوانند در فصل جابجایی خرج کنند و بازیکنان جدید به خدمت گیرند این درحالی است که آرسن ونگر اصلا اینگونه نیست. او سالها است که در آرسنال مربیگری می کند و وظیفه او تنها پرورش بازیکنان جوان و فروش آنها با قیمت های نجومی است. آرسن ونگر در این دو سال اخیر با فشار هواداران خود مجبور شود اوزیل و سانچس را جذب کند اما این دو بازیکن هم نتوانسته اند مشکلات توپچی ها را حل کنند.

منبع:شفقنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد