کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

سرگذشت تنها مربی که چلسی را قهرمان اروپا کرد

دی‌ماتئو، سکاندار تازه‌ وارد شالکه؛‌ قهرمان اروپا و استاد ۶ زبان زنده دنیا مربی‌ای که برای ایتالیا بازی کرده، تابعیت سوئیس را دارد، قهرمانی چلسی در کارنامه‌اش است و استاد زبان به شمار می‌آید، سکاندار جدید شالکه است.



در ادامه به سرگذشت دیمتئو خواهیم پرداخت.


 

 

باشگاه شالکه آلمان که در بوندس‌لیگا سابقه زیادی دارد، سه‌شنبه (امروز) اقدام به تغییر و تحولی در کادر مربیگری خود کرد. آبی‌پوشان که از چند ماه قبل با بحران مواجه بودند، امروز عاقبت حکم عزل را به دست «ینس کلر»‌ 43 ساله دادند.

اما بلافاصله حکم به کار گماری را به نام‌ «روبرتو دی‌ماتئو» 44 ساله دادند. جانشینی که سابقه چندانی در عرصه مربیگری ندارد اما در مدت کم دوران فعالیتش به عنوان مربی، موفقیتی چشمگیر دارد: قهرمانی اروپا !

او دو سال قبل زمانی که به عنوان مربی جانشین به چلسی آمده بود، با دست پر از این تیم کنار گذاشته شد. برای تیم متمول شهر لندن که مالک‌اش «رومن آبراموویچ» روس است، وی توانست شاهکاری به اسم قهرمانی اروپا بگیرد.

تیم او توانست در فینال لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ را در زمین‌اش یعنی در مونیخ شکست داده و جام قهرمانی را در دست گیرد.



تولد در نزدیکی مرز ایتالیا

دی ماتئو در 29 مه سال 1970 در «شاف‌هاوزن»‌ سوئیس که منطقه ای در مرز با ایتالیا است، به دنیا آمد.

پدر و مادر او اهل آبروتسن ایتالیا بودند که به سوئیس مهاجرت کرده و در شاف‌هاوزن اقامت کردند.

دی‌ماتئو که خواهری نابینا دارد، در همین شهر به مدرسه رفت و با دوستانش در مدرسه تیمی به اسم «اسپیدی گونزالس» را تاسیس کرد.

او بعدا به تیم جوانان باشگاه اف.ث.شاف‌هاوزن ملحق شد و به تدریج به عنوان یک بازیکن متفکر و بازیگردان خودش را نشان داد.

وی در تیم‌های دیگر سوئیس نظیر اف.ث.زوریخ و اف.ث آرائو نیز بازی کرد اما وقتی بازیکنی قابل شد، در سال 1993 به عضویت لاتزیو رم ایتالیا درآمد. در تیم دوم شهر رم او به مدت 3 سال بازی کرد تا این که برای 6 سال راهی چلسی انگلیس شد.

در این تیم بود که در سال 2002 کفش‌هایش را آویخت.



سوئیسی که آلمانی حرف می‌زد اما برای ایتالیا بازی کرد

دی ماتئو وقتی مشهور و مطرح شد، می‌توانست در تیم ملی سوئیس بازی کند.اما او به ریشه‌های اجدادی‌اش توجه کرد و به خواسته ایتالیایی‌ها پاسخ مثبت داد. از این رو برای «آتزوری» 34 بازی انجام داد.

وی در سال‌های 1994 تا 1998 در 34 بازی ملی به میدان آمد و 2 گل نیز زد.



آغاز دوران مربیگری

دی ماتئو بعد از اتمام دوران ورزشی‌اش از سال 2008 وارد جرگه مربیان شد. او ابتدا به مدت یک فصل مربیگری تیم آماتوری میلتون  انگلیس را برعهده گرفت. سپس 2 سال سرمربی تیم وست‌برومویچ آلبیون شد تا این که در سال 2011 به عنوان دستیار آندره ویاس بواس پرتغالی در چلسی استخدام شد.

وقتی در سال 2011 بحران استمفوردبریجی ها پیش آمد و مسئولان باشگاه مربی پرتغالی را از کار برکنار کردند، وی به عنوان مربی جایگزین سکان‌دار چلسی شد که در پایان فصل،‌این تیم را به مقام قهرمانی اروپا رساند.



استاد زبان‌های خارجی

دی ماتئو که حالا حکم از شالکه‌ای‌ها گرفته، مربی است که به زبان‌های خارجی تسلط کامل دارد.

مربی 44 ساله وقتی به دنیا آمد، با زبان آلمانی که در شاف‌هاوزن صحبت می‌شود، به خوبی آشنا شد. بعدا زبان ایتالیایی را از پدر و مادرش فراگرفت و همچنین به یادگیری فرانسوی‌، اسپانیایی و انگلیسی پرداخت.

این اواخر او به قدر کافی فرصت داشت که زبان هلندی نیز یاد بگیرد تا مربی جوانی باشد که بر زبان‌های خارجی مسلط است.


منبع: خبرگزاری فارس

نظرات 1 + ارسال نظر
هومر سه‌شنبه 15 مهر 1393 ساعت 21:28

خیلی خوبه تو کارشم حتما موفق میشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد