کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

چلسی با مورینیو؛ رکوردها را بشکن

همین حالا هم این حال و هوا حاکم است، چلسی نه تنها در تعقیب فتح لیگ بشمار می‎رود بلکه به دنبال شکستن رکوردها هم افتاده.
 
آن‎ها با 6 امتیاز برتری در مقایسه با سوتهامپتون تیم دوم در صدر لیگ برتر بسر می‎برند و فقط 4 امتیاز طی 12 بازی از دست داده‎اند. نکته نگران کننده‎تر اینکه آن‎ها همین حالا هم بازی‎هایشان در زمین منچستر سیتی، منچستر یونایتد، لیورپول و اورتون را انجام داده‎اند.   البته 26 بازی تا پایان فصل مانده، ولی تلقی حاکم این است که آن‎ها این مسیر را تا کسب عنوان قهرمانی طی خواهند کرد.

سپری کردن یک فصل بی‎شکست - که اگر رخ دهد برای سومین بار خواهد بود - در لیگ انگلیس میسر است ولو اقبال هم باید در دیدارها و لحظه‎هایی همراهی‎تان کند. باید برابر ناکامی در گشودن دروازه‎ها به رغم حمله یا بازشدن دروازه‎تان در ضدحمله‎های حریفان کمی هم شانس به شما روی آورد. چلسی همین حالا هم رکوردهای عددی قابل توجهی دارد. آن‎ها در فصل 2005-2004 توانستند 95 امتیاز کسب کنند. ولی ادامه روند کنونی‎شان می‎تواند در پایان فصل به 101 امتیاز برسد که رکورد حیرت‎آوری خواهد بود. رسیدن به این رکورد با کسب پیروزی میسر است. بیشترین تعداد پیروزی لیگ برتر به منچستر یونایتد در فصل 2000-1999 با 18 برد و کسب 91 امتیاز تعلق دارد. در آن فصل آرسنال در رتبه دوم 73 امتیاز کسب کرد. نکته نامتعارف در باره آن فصل این بود که یونایتد در هفته دوازدهم در رده چهارم با 24 امتیاز قرار داشت، یعنی 8 امتیاز کمتر از چلسی در هفته دوازدهم این فصل. آن زمان لیدز با 26 امتیاز صدرنشین بود که آخر فصل 24 امتیاز کمتر از یونایتد داشت. ولی یونایتد با کسب 21 پیروزی در 26 دیدار باقیمانده سرانجام قهرمان شد.

حتی چلسی هم فصل 2005-2004 را چندان خوب آغاز نکرده بود. آن‎ها پس از 12 دیدار 29 امتیازی بودند و 2 امتیاز بیشتر از آرسنال در رده دوم و 6 امتیاز بیشتر از اورتون در رده سوم. ولی نکته قابل توجه دیگر این فصل نه فقط قدرتمند بودن چلسی بلکه نزول رقبایش هم هست که اکثرشان در دوران گذار بسر می‎برند. منچستر یونایتد با پیروزی برابر آرسنال به رده چهارم پریده، ولی کسب 19 امتیاز پس از 12 دیدار کمترین تعداد امتیاز تیم چهارمی در این هفته پس از درنظر گرفتن 3 امتیاز برای هر پیروزی از 1981 بشمار می‎رود. شاید منچستر سیتی یا منچستر یونایتد در ادامه فصل به فرم خوبی رسیده و جهش قابل توجهی انجام دهند، ولی فاصله ایجاد شده پرشدنی به نظر نمی‎رسد. منچستر سیتی اکنون پس از 12 دیدار 24 امتیازی است در حالی که در فصل 2012-2011 با همین تعداد بازی 34 امتیاز کسب کرده بود.

آخرین باری که یک تیم چنین فاصله‎ای را با حریفانش در هفته دوازدهم برپا ساخت چلسی 2006-2005 بود که 6 امتیاز بیشتر از ویگان داشت و 10 امتیاز بیشتر از منچستر یونایتد. پیش از آن باید به فصل 1994-1993 بازگشت که یونایتد در هفته دوازدهم 9 امتیاز بیشتر از نوریچ و آرسنال اندوخته بود.

تیم‎های مدعی به آسانی چنین صدرنشینی‎هایی را از کف نمی‎دهند، خصوصا تیم‎هایی مثل چلسی. با ژوزه مورینیو احساس می‎کنید هر بار او بخواهد می‎تواند دروازه تیمش را بسته نگاه دارد. دفاع چلسی در این فصل معرکه نبوده و طی 12 دیدار فقط 4 کلین شیت کسب کرده، برخلاف 18 کلین شیت در سراسر فصل پیش. البته این نکته هم قابل ذکر است که 14 کلین شیت فصل پیش در 22 دیدار آخرین رقم خوردند. مورینیو پس از شکست 1-2 چلسی برابر ساندرلند در جام اتحادیه بود که با نوعی خشم ترکیب و تاکتیک تیمش را تغییر داد و به الفبای دفاعی مستحکم بازگشت.

حالا حتی اگر دیگو کاستا هم گل نزند (و تاکنون در فرم فوق العاده‎ای قرار داشته و یا 31 شوت 11 گل زده و متوسط 9/55 شوت برای یک گل را ثبت کرده) و حتی اگر حریفان بتوانند جلوی پاس‎های سسک فابرگاس را بگیرند (چنان که فلینی در اولدترافورد موفق شد) گزینه‎های دیگری برای گل زدن چلسی جلب نظر می‎کنند. اسکار، ادن هازارد، ویلیان و آندره شورله اگر که نیاز باشد می‎توانند سرنوشت دیدارها را تغییر دهند. چلسی تیم بلند قامتی است: جان تری، گری کاهیل، نمانیا ماتیچ، برانیسلاو ایوانویچ و کاستا در نبرد هوایی می‎توانند هر حریفی را تهدید کنند. یک پنجم از 30 گل چلسی در این فصل لیگ طی ضربه‎های ایستگاهی زده شده‎اند.

یگانه سدی که می‎تواند جلوی رکوردشکنی چلسی را بگیرد صعود آن‏‎ها در لیگ قهرمانان خواهد بود. اگر اختلاف آن‎ها با تیم دوم لیگ به 8 یا بیشتر برسد چه کسی می‎تواند مورینیو را برای استراحت دادن به ترکیب اصلی‎اش در لیگ برای حفظ شادابی و سلامت‎شان در نبردهای اروپایی ملامت خواهد کرد؟

مورینیو از زمانی که به پورتو پیوست در دومین فصل حضورش در هر تیمی قهرمانی لیگ را کسب کرده. به نظر می‎رسد او در این فصل هم همان قصه را تکرار خواهد کرد ولی شاید در حال شکستن یکی از رکوردهای خودش هم باشد.

جاناتان ویلسون در گاردین / ترجمه: گروه مترجمان 1Varzesh
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد