کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

رویارویی مورینیو و زلاتان: ابریشم و فولاد

نبرد پاری‌سن‌ژرمن و چلسی در لیگ قهرمانان بار دیگر این دو تن را برابر هم قرار خواهد داد: مورینیو و زلاتان را...
 
...آدریانو مهاجم برزیلی توپ را سانتر کرد. توپ نه خیلی بلند بود و نه خیلی کوتاه. نه از زمین آن‌قدر فاصله گرفته بود که با سر به آن ضربه زند و نه آن‌قدر کوتاه که سرضرب آن را نوازد. توپ به سرعت حرکت کرد و به نظر رسید روی سینه‌ی زلاتان جای خواهد گرفت، ولی آن‌چه او انجام داد یکی از آن بداهه پردازی‌ها و نوآوری‌های از نوع خودش بود.
  
 او از زمین بلند شد و با پشت پا به توپ ضربه زد و آن را درون دروازه جای داد. اکتبر 2008 بود و اینتر در سری آ برابر بولونیا بازی می‌کرد. تماشاگران روی سکوهای سن‌سیرو به خروش درآمدند. همه به خروش درآمدند٬ جز یک نفر. فقط یک نفر بی‌حرکت ماند و دست‌هایش را از جیب‌هایش بیرون نیاورد. یک نفر با صورت سنگی بی‌حالت. این نخستین باری نبود که آن مرد واکنشی در قبال آن چه زلاتان انجام داده بود٬ نشان نمی‌داد. آخرین بارش هم نبود. چرا آن مرد واکنشی نشان نمی‌داد؟ آن مرد که مربی تیم بود: خوزه مورینیو.

این دو تن دوباره سه‌شنبه شب در پارک دوپرنس برابر هم قرار خواهند گرفت. جایی که زلاتان با پیراهن پاری‌سن‌ژرمن میزبان چلسی به رهبری مورینیو خواهد بود. این نبرد ابعاد پر تب و تاب پرشماری دارد، ولی بی‌تردید جدل آورترین آن‌ها رویارویی زلاتان و مورینیو به‌شمار می‌رود... آن‌ها فقط یک فصل را در اینتر کنار هم سپری کردند و زلاتان که تصور می‌کرد با اینتر هرگز قهرمان اروپا نخواهد شد٬ در 2009 از این تیم جدا و راهی بارسلونا شد. مورینیو همان زمان برایش پیغامی فرستاد و گفت اشتباه کرده در جستجوی جام قهرمانی راهی بارسا شده و اینتر است که قهرمان اروپا خواهد شد. تیم مورینیو فصل بعد بارسای زلاتان را در نیمه‌نهایی پشت سر گذاشت و در فینال بایرن مونیخ را هم شکست داد.

وقتی مورینیو در تابستان 2008 جای روبرتو مانچینی را در اینتر گرفت، زلاتان نمی‌دانست با چه شخصیتی روبرو خواهد شد. ولی او بعدها در کتاب زندگینامه‌اش «من زلاتان ایبراهیموویچ هستم» در ستایش مربی پرتغالی گفت: «... مورینیو مردی بود که حاضر بودم برایش بمیرم»... توصیف ابراهیموویچ از شیوه‌ی مورینیو جذاب است و نشان می‌دهد مورینیو چگونه به بازی‌های روانی و ذهنی برای افزایش انگیزه‌ی بازیکنانش و همین طور علیه حریفانش می‌پردازد... زلاتان در کتابش مورینیو را ترکیب غریبی از ابریشم و فولاد توصیف کرده. مردی که هم وفاداری مردانش را دریافت می‌کند و هم آن‌ها را مبارزان سرسختی می‌کند. زلاتان می‌گوید مورینیو آنتی تز پپ گواردیولا است. گواردیولا که به عنوان سرسخت‌ترین حریف مورینیو او را در بارسا به زانو درآورد.

زلاتان نوشته: «... مورینیو مثل یک فرمانده برای ارتش خود است٬ ولی در عین حال حواسش جمع هست. وقتی در اینتر بود٬ دائما می‌پرسید چه می‌کنم. او نقطه مخالف گواردیولا است. اگر مورینیو وارد اتاقی شود٬ چراغ‌هایش را روشن می‌کند؛ در حالی که اگر گواردیولا وارد همان اتاق شود٬ پرده‌هایش را می‌کشد تا جلوی نور را بگیرد»... زلاتان نوشته مورینیو بازیکنان را با چنان تمهیداتی آماده‌ی مبارزه می‌کند که هیچ مربی‌ای توانایی‌اش را ندارد. او نوشته چگونه حتی درباره‌ی خانواده‌هایشان هم سوال می‌کرد. این که به دلیل دانستن چند زبان خودش وارد جزئیات می‌شد و رودررو حرف‌هایش را می‌زد... زلاتان نوشته: «... مورینیو دو برابر همه کار می‌کرد. او بیست و چهار ساعته با فوتبال زندگی می‌کند و هرگز مربی‌ای با دانش چند وجهی مثل او ندیدم. او وارد جزئیات می‌شود. جزئیات کوچک کوچک. احساس می‌کردم او همه چیزش را به تیم می‌دهد و بنابراین من هم مجبورم همه چیزم را تقدیمش کنم».

ابراهمیموویچ تاکنون دو بار برابر مورینیو در لیگ قهرمانان متوقف شده. اول در 2010 در نیمه‌نهایی و دوم فصل پیش که پاری‌سن‌ژرمن در یک‌چهارم نهایی برابر چلسی سقوط کرد. زلاتان در بازی اول که پاری‌سن‌ژرمن در خانه 1-3 پیروز شد٬ مصدوم شد و بازی استفمورد بریج را از دست داد. جایی که چلسی ۲-۰ پیروز شد و به دلیل گل زده در خانه‌ی حریف٬ راهی مرحله‌ی بعد شد... زلاتان پس از سپری کردن یک دوره مصدومیت برابر چلسی به میدان خواهد رفت و خیلی‌ها اعتقاد دارند حرکات انفجاری‌اش که تبلور بازی‌اش به‌شمار می‌روند را از دست داده. آمار‌او خوب به نظر می‌رسند. او در 16 دیدار لیگ یک فرانسه 10 گل زده و در سه دیدار لیگ قهرمانان٬ دو بار دروازه ها را گشوده. با این وصف نشریه‌ی اکیپ به او از 10 امتیاز ۴/۷۹ در رقابت‌های لیگ داده که یعنی او را در صف یازده بازیکن برتر پاری‌سن‌ژرمن هم قرار نداده. اکیپ نوشته زلاتان نتوانسته با ادیسون کاوانی که روزهای خوبی را سپری نمی‌کند٬ زوج زهر داری را شکل دهد. البته یادتان باشد درگیری زلاتان در خارج از میدان با ژورنالیست‌ها بیشتر شده و طی هر برخوردی تلاش می‌کند آن‌ها را خوار و خفیف کند و آن‌ها هم از زدن هیچ ضربه‌ای به او هراسی به دل راه نداده‌اند.

ولی ورای همه‌ی این‌ها زلاتان و مورینیو سه‌شنبه شب بار دیگر چشم در چشم هم می‌دوزند و باید دید ستاره‌ی سوئدی این بار می‌تواند چلسی به رهبری خوزه را متوقف کند و یا برای سومین بار در لیگ قهرمانان برابر او متوقف خواهد شد؟

منبع: گاردین / ترجمه: گروه مترجمان 1Varzesh
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد