کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

آیا ماتا بزرگترین اشتباه مورینیو بود؟ داستان یک تولد دوباره

پس از گذشت یک سال از جرقه زدن این پرسش در اذهان فوتبال دوستان که آیا ماتا مورد نفرین فوتبال قرار گرفته یا خیر، این اسپانیاییِ ریزنقش با جنگیدن برای جایگاهش ثابت کرد که همچنان یک ستاره تعیین کننده است.

 به گزارش کلوپ هواداران چلسی،بعد از ظهر شنبه به وقت لندن، در حالی که خوان ماتا پا به زمین استمفوردبریج می گذارد، احتمالاً نگاهی گذرا به نیمکت چلسی خواهد انداخت و آهی از سر تسکین خواهد کشید.

 

14 ماه پیش، هنگامی که ساموئل اتوئو لشکر شکست خورده منچستریونایتد را به آتش می کشید، ماتا دلِ خوشی از نشستن روی یکی از بهترین صندلی های موجود در ورزشگاه نداشت. او در کمال بی اعتنایی در حال تماشای بازی بود و هر لحظه از این حقیقت مطمئن تر می شد که این آخرین بازی او برای تیمی تحت هدایت خوزه مورینیوست.

یک هفته پس از آن شب، او رسماً بازیکن منچستریونایتد شده بود.در حالی  که دیوید مویسِ تحت فشار، نوید از جذب یکی از بهترین بازی سازهای فوتبال می داد، چلسی تنها روی این نکته تأکید می کرد که توانسته است بازیکن مازاد سرمربی خود را با رقم سنگین 37/1 میلیون پوند به فروش برساند.

آمار ماتا در این فصل
در کوتاه مدت اما هیچ یک از دو طرف معامله سود سرشاری از انتقالی که سرتیتر تمام روزنامه های چاپ شده در ماه ژانویه شده بود، نبردند. جدایی ماتا بودجه خرید نمانیا ماتیچ و محمد صلاح را تأمین کرد، اما چالش قهرمانی چلسی با عدم توانایی به ایجاد موقعیت های گل و همچنین خلاقیت در برابر حریفانی که تدافعی بازی می کردند به شکست انجامید. قبل از ورود مورینیو به چلسی، ماتا قادر بود تا هر دو کمبود را به تنهایی پوشش دهد.

منچستریونایتد نیز از خرید جدید پر سر و صدای خود بیشتر در راستای تبلیغات تجاری سود برد تا یک بازیکن تعیین کننده در قالب تیم. با وجود ستایشِ مویس از کیفیت بازی ماتا، او نمی دانست چگونه از مهارت های خاص این اسپانیایی در تاکتیک های هجومی اش که جواب نمی دادند، استفاده کند. همین عدم تأثیر گذاری محسوس ماتا در اولدترافورد باعث شد تا هجمه انتقادات شدیدی که می توانست به علت ضعف آشکار در تعداد گزینه های تهاجمی چلسی به سوی مورینیو نشانه گرفته شود، خنثی شود.

این امر همچنین باعث تقویت شدن روایتی که مورینیو از ماتا ساخته بود شود. اینکه ماتا صرفاً یک تجمل اضافی، یک ضعف در امور دفاعی و بازیکنی با فیزیک بسیار ضعیف که نمی تواند وظایفش را در هیچ یک از نیمه های زمین به صورت احسن انجام دهد، می باشد.

شاید مورینیو افکارش درباره ماتا را با دوست قدیمی و استاد سابقش –لوییز فن خال- در میان گذاشته بود، زیرا پس از ورود این مرد هلندی به اولدترافورد، ماتا مجبور شد تا بار دیگر از نو خود را ثابت کند.

اما هفته های اخیر یک بار دیگر نشان دادند که هنوز هم این استعداد استثنایی جایی در بالاترین سطح فوتبال دارد. یونایتدِ فن خال توانسته است تا یک هویت کاملاً مستقل از دوران سر الکس فرگوسن بیابد و ماتا در این میان خود را به عنوان یک فاکتور کلیدی مطرح کرده است. نکته جالب این است که او به عنوان یک بال کناری از سمت راست زمین موفق به انجام این کار شده است، پستی که مورینیو با قرار دادن وی در آن سعی در پر رنگ کردن ضعف هایش داشت. نفوذهای پرقدرت آنتونیو والنسیا از سمت راست به ماتا این امکان را می دهد که به داخل نفوذ کند، جایی که پاس های ترکیبی او با آندر هررای در حال پیشرفت و وین رونی باعث شده است تا یونایتد به سطح جدیدی از درک هجومی برسد.

مقایسه آمار ماتا و ویلیان
"خوان ماتا همیشه یکی از بهترین بازیکنان من است."
لوییز فن خال، جدید ترین مؤمنِ ماتا، این جمله را پس از نمایش فوق العاده ماتا در آنفیلد که منجر به پیروزی یونایتد مقابل لیورپول شد به زبان آورد. او در ادامه گفت: " شما باید مثل یک تیم بازی کنید و بازیکنان باید در پست های متفاوتی بازی کنند تا مثل یک تیم به نظر برسید. او اکنون در پست یک وینگر راستِ سریع در حال بازی کردن است و کارهای ترکیبی او با هررا فرصت های بیشتری را برای وی فراهم می سازد. من به دنبال توازن در تیم بودم و حالا جایگاهی را برای وی پیدا کرده ام."

گل های حساس او در مقابل لیورپول و سیتی، بیش از پیش ماتا را نزد هواداران منچستریونایتد دوست داشتنی کرده است و همچنین موجب تقویت یکی از بهترین مشخصات وی شده است: "تأثیرگذاری در بازی های بزرگ". در 29 دیداری که ماتا از بدو ورودش به لیگ انگلستان در مقابل پنج تیم بزرگ این کشور به علاوه تاتنهام ارائه داده، 12 گل و 8 پاس گل را در کارنامه خود ثبت کرده است.

آمار او در امور دفاعی نیز حاکی از مثبت بودن عملکردهای اوست. ماتا با وجود 3 بازی کمتر نسبت به ویلیان، تنها 5 تکل (24) کمتر از او زده است که در ترکیب اولیه چلسی جانشین وی شد. این در حالی است که توپ گیری های ماتا (18) بیشتر از وینگر سابق شاختار دونتسک (9) و اسکار (14) بوده است. در نیمه دیگر زمین، او با به ثمر رساندن 8 گل در جریان مستقیم بازی، به اندازه مجموع گل های ویلیان و اسکار گلزنی کرده است.

البته که هیچکدام از این آمار مورینیو را از فروش وی پشیمان نخواهد کرد. چلسی صدرنشین جدول لیگ برتر است و درآستانه اولین قهرمانی اش پس از سال 2010 می باشد. با جذب سسک فابرگاس و دیگو کاستا، آن ها دو معضل اصلی فصل پیش خود را جبران کرده اند و با وجود افت هر دو بازیکن در سال جدید میلادی، ادن هازارد بار دیگر مسئولیت به پیروزی رساندن تیم را به دوش گرفته است.

ماتا ، در مقابل، بسیار محجوب تر از آن است که بگوید شنبه برای ثابت کردن خود به استمفوردبریج پای خواهد گذاشت. او در اوایل هفته گفت: "بازگشت به استمفوردبریج برای اولین بار، خاطرات زیادی را برای من به همراه خواهد داشت." اما هنگامی که اولین ضربه به توپ زده شود، او مطمئناً تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا به چلسی یادآوری کند که چه سلاح ارزشمندی را به تیمی تقدیم کرده اند که اکنون به عنوان مهم ترین رقیب آن ها در حال بازگشت به روزهای خوب گذشته است. 


منبع:طرفداری


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد