کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

هفت نکته‌ای که درباره نبردهای آرسنال-چلسی نمی‌دانستید

یک: دشمنان قدیمی به علاوه دشمنان دیگر

نخستین نبرد دو تیم در 9 نوامبر 1907 در استمفورد بریج انجام شد. برابر 65000 نفر. حالا هر دو باشگاه بزرگ‌ترین و موفق‌ترین باشگاه‌های لندن بشمار می‌روند. آرسنال 13 بار قهرمان لیگ شده و 11 بار قهرمان جام حذفی. چلسی هم تنها باشگاه انگلیسی است که هر سه جام اروپایی - جام در جام، لیگ اروپا و لیگ قهرمانان - را فتح کرده.

بقیه در ادامه مطلب ...
  
 آرسنال و چلسی همیشه هم جدی‌ترین دشمنان یکدیگر نبوده‌اند و رقابت کنونی‌شان از اواخر دهه 1990 شدت گرفت. از پرواز توپچی‌ها به رهبری آرسن ونگر و سپس اوج‌گیری چلسی در عصر آبراموویچ. اگر از طرفداران دو تیم بپرسید احتمالا از تاتنهام بیشتر نفرت دارند. اخیرا یک بررسی آماری روی طرفداران آرسنال نشان داد آن‌ها حریف اول‌شان را منچستر یونایتد قلمداد می‌کنند، حریف دوم‌شان را تاتنهام و حریف سوم‌شان را چلسی. یک بررسی دیگر روی طرفداران چلسی نشان داد آن‌ها لیورپول را به عنوان باشگاهی که از آن بیشترین تنفر را دارند معرفی کرده‌اند و آرسنال پس از لیورپول در رتبه دوم قرار دارد.

 

دو: آرسنال بین دو جنگ

آرسنال را به عنوان یکی از پایه گذاران فوتبال بریتانیا قلمداد می‌کنند. باشگاهی با راه و رسم قدیمی. آرسنال از سال 1913 که از محله وولویچ راهی هایبری شد تدریجا خود را پیدا کرد و طی سال‌های دهه 1920 و 1930 هم قواعد باشگاه داری را تغییر داد و هم با هربرت چاپمن کبیر جنبه‌های تاکتیکی را. آن‌ها بین جنگ جهانی اول و دوم بزرگ‌ترین باشگاه انگلیس بشمار می‌رفتند و روند باشگاه داری و شیوه‌های تمرین را دگرگون کردند.

 

سه: چلسی جنگجو

چلسی از سال 1905 که برپا شد یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های انگلیس بشمار می‌رود. مهم نبود برای مدت طولانی جامی به چنگ نمی‌آوردند، مهم این بود که تماشایی بازی می‌کردند و بسیار ماجراجویانه. چلسی برخلاف آرسنال برغم سابقه دیرپایش باشگاهی بشمار می‌رود که در دهه 1960 خودش را از دل محله میلیونرهای لندن - کینگز رود - به رخ کشید. آن هم به عنوان تیمی که بزرگ نیست ولی جنگجو است و پا پس نمی‌کشد. چلسی سال‌های 72-1968 با پیتر بونتی، رون هاریس و پیتز اوزگود تیمی فوق‌العاده بود که قهرمان جام حذفی شد و جام در جام اروپا را با پیروزی برابر رئال مادرید فتح کرد. ولی ورود رومن آبراموویچ در 2003 بود که آن‌ها را ناگهان بدل به یک غول کرد. یک غول واقعی.

 

چهار: سقوط چلسی با ضربه آرسنال

چلسی طی فصل 79-1978 فقط در 5 دیدار پیروز شد. مربی تیم دنی بلانشفلاور بود ستاره سابق تاتنهام. سقوط چلسی به لیگ دو با ضربه نهایی آرسنال رقم خورد. جایی که توپچی‌ها 2-5 با دو گل فرانک استاپلتون و ضربه‌ دیوید اولری، آلن ساندرلند و دیوید پرایس پیروز شده و چلسی را رسما راهی لیگ دو کردند. تلخی روزگار چلسی جایی بیشتر شد که آرسنال دو هفته بعد جام حذفی را هم به چنگ آورد.

 

پنج: پروازهای آرسنالی

آرسنال در سال‌های 1971 و 1998 هم قهرمان لیگ شد و هم جام حذفی را برد و سال 2002 برای سومین بار « Double / فتح دو جام » را تکرار کرد. در این سال پیروزی 0-2 در فینال جام حذفی برابر چلسی با دو گل بسیار تماشایی ری پارلور و فردی لیونگبرگ کسب شدند و مردان ونگر چهار روز بعد منچستر یونایتد را در لیگ شکست دادند و عنوان قهرمانی لیگ را هم به چنگ آوردند... آرسنال در فصل 91-1990 به رهبری جرج گراهام سراسر فصل را بی‌شکست سپری کرده بود تا آن که در فوریه راهی استمفورد بریج شد و 1-2 شکست خورد. ولی آن‌ها مسیر خود را ادامه دادند و در پایان فصل با 7 امتیاز اختلاف با لیورپول قهرمان شدند. آرسنال 13 سال بعد با آرسن ونگر تیم «شکست ناپذیرها» را رو کرد.

 

شش: وقتی رومن وارد شد

رومن آبراموویچ در 2003 وارد شد و قاعده رقابت منچستر یونایتد-آرسنال به عنوان باشگاه‌های برتر لیگ را برهم زد. اولین رویارویی کلیدی در فصل 04-2003 طی رقابت‌های لیگ قهرمانان پیش آمد و دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف هم رفتند. آرسنال تیم برتر به نظر می‌رسید و در لیگ «شکست ناپذیرها» خوانده می‌شدند، ولی گل دیرهنگام وین بریج در هایبری چلسی را راهی نیمه نهایی کرد. انتقال اشلی کول در 2006 از چلسی به آرسنال در حالی که پیش از آن مورینیو مخفیانه با کول دیداری برگزار کرده بود بر رقابت دو تیم افزود. پس از آن کفه چلسی سنگین شد و سنگین‌تر. آن‌ها در 2007 جام اتحادیه را با پیروزی 1-2 برابر آرسنال بالا بردند. همان دیداری که کولو توره، امانوئل آدبایور و جان اوبی میکل کارت قرمز گرفتند و جان تری هم با ضربه محکمش خدمت آبو دیابی رسید. چلسی در نیمه نهایی جام حذفی 2009 هم آرسنال را شکست داد. به این‌ها پیروزی 0-6 مردان ژوزه مورینیو برابر لشگر ونگر در فصل 15-2014 را هم بیفزایید. جایی که آرسنال در بازی که ونگر برای بار 1000 روی نیمکت نشسته بود خوار شد و خفیف. این نتیجه بهترین پیروزی چلسی برابر آرسنال در تاریخ نبردهای دو باشگاه بشمار می‌رود.

 

هفت: اقتدار دو باشگاه در 2015

یکی از آن‌ها در لیگ اول است و دیگری دوم و یکی هم راهی فینال جام حذفی شده. آرسنال در 8 دیدار اخیرش پیروز شده و آرسن ونگر هم تاکنون نتوانسته ژوزه مورینیو را شکست دهد. در حقیقت چلسی از اکتبر 2011 تاکنون برابر آرسنال شکست نخورده. آخرین برد توپچی‌ها برابر چلسی آن روز در استمفورد بریج با نتیجه 3-5 کسب شد. چلسی حالا به عنوان قهرمان لیگ 15-2014 به مصاف آرسنال می‌رود. توپچی‌ها خیلی دیر اوج گرفتند. حداقل برای کسب عنوان قهرمانی لیگ. ولی خب شاید جام حذفی را فتح کنند که این یعنی شاید هر سه جام جزیره در این فصل از آن این دو تیم لندنی شود.

منبع:یک ورزش

نظرات 1 + ارسال نظر
karizmatic جمعه 4 اردیبهشت 1394 ساعت 21:47

عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد