کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

جانشین اسطوره؛ هیولایی به نام ماتیچ

چلسی بعد از جدایی ماکلله در خط میانی به ویژه پست هافبک دفاعی به شدت به مشکل خورد اما در نهایت توانست جانشینی شایسته برای این هافبک فرانسوی پیدا کند

به گزارش کلوپ هواداران چلسی،او کسی جز نمانیا ماتیچ نیست این در حالی است که منچستر یونایتد و آرسنال هنوز هم نتوانسته اند جانشینان شایسته ای برای روی کین و پاتریک ویرا پیدا کنند.

  

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا ورزشی، بزرگترین باشگاه های جهان نیز گاهی اوقات از در خط میانی خود به مشکل می خورند به ویژه در  پست هافبک دفاعی که یکی از کلیدترین پست ها به شمار می آید. بازی یک هافبک دفاعی زیاد به چشم نمی آید و ممکن است که این بازیکن از محبوبیت زیادی برخوردار نباشد چرا که نه گل می زند و نه می تواند در امر بازیسازی ظاهر شود اما آنقدر تاثیر گذار است که به سختی می توان جانشینی برای او انتخاب گرفت.


می توان گفت که هافبک دفاعی نقش کلیدی در موفقیت یک تیم دارد. بازیکنانی مانند روی کین،پاتریک ویرا و گاتوزو را در نظر بگیرد. درست است که این بازیکنان زیاد در امرگلزنی موفق نبودند اما غیبت آن بدترین تاثیر را روی تیم می گذاشت و غیبت آن پاشنه آشیل تیمی که در آن بازی می کردند به شمار می آید. بازیکنی مانند پاتریک ویرا را در نظر بگیرد که چه تاثیر در آرسنال داشت. این بازیکن فرانسوی مدتها است که از آرسنال خداحافظی کرده است با این حال آرسن ونگر هنوزنتوانسته جانشینی شایسته برای او انتخاب کند و آرسنال در این ناحیه از زمین رنج می برد و امتیازات زیادی را به این خاطر از دست داده است.


منچستر یونایتد هم با چنین مشکلی مواجه شده است چرا که هنوز نتوانسته جانشینی شایسته برای کاپیتان بازنشسته خود یعنی روی کین انتخاب کند اما شرایط برای میلان بسیار بغرنج تر است چرا که روسونری به شدت خلأ ستاره ای همچون گاتوزو را در میانه میدان حس می کند. گاتوزو اصلا بازیکن تکنیکی نبود و به ندرت پیش می آمد که گل بزند و حتی پاس گل دهد با این حال مهره ای تاثیر گذار در ترکیب تیم میلان بود و هنوز هم این تیم ایتالیایی نتوانسته جانشینی شایسته برای او پیدا کند.


بنابرین می توان گفت که پر کردن جای خالی هافبک دفاعی برای یک تیم بسیار سخت است. عینی ترین مثالی که الان می توان زد لوکا مودریچ است.می توان به طور قاطع گفت که اصلی ترین دلیل نتایج ضعیف رئال مادرید در این فصل آسیب دیدگی های لوکا مودریچ بوده است. آنچلوتی که به خیال حضور مودریچ با فروش آلونسو موافقت کرد با بدشانسی محض روبرو شد چرا که این هافبک کروات دو بار با آسیب دیدگی شدید مواجه شد و کارلتو هرگز نتوانست جانشینی شایسته برای او انتخاب کند.


هافبک دفاعی این وظیفه را دارد که حمله حریف را خنثی کند و با دادن پاس به بازیکنان جلویی پایه گذار حمله این بار برای تیم خود باشد. به عبارت دیگر او این وظیفه را دارد تا بازی حریف را تخریب کند و به اصطلاح به دنبال خراب کردن بازی باشد. می توان گفت که پایه هر تیمی هافبک دفاعی است و از همین حیث است که در هر تیمی حضور یک هافبک توانایی دفاعی یکی از اصلی ترین شاخص ها برای موفقیت است.




یک تیم وجود دارد که توانست جانشینی شایسته برای هافبک دفاعی خود پیدا کند و این تیم چلسی است و این نشان می دهد که ژوزه مورینیو چه مربی توانایی است. چلسی تا چند سال پیش از ناحیه هافبک دفاعی مشکل داشت و به همین خاطر هم به سادگی دروازه این تیم باز می شد اما ژوزه مورینیو خیلی سریع برای این مشکل راه چاره پیدا کرد. او مربی است که به کارهای دفاعی علاقه زیادی دارد و به خوبی می داند که یک هافبک دفاعی خوب تا چه اندازه برای تیمش ضروری است. او بازیکنی را به تیمش اضافه کرده است که خودش لقب هیولا را به او داده است و او کسی جز نمانیا ماتیچ نیست که به عنوان بهترین هافبک دفاعی لیگ برتر انگلیس هم در فصل جاری انتخاب شد.


ماتیچ نخستین فصل حضور خود را در چلسی پشت سر می گذارد و عملکرد خیره کننده ای در ترکیب آبی های لندنی داشته است تا جایکه دیگر چلسی به راحتی گل نمی خورد و الان حضور ماتیچ ضروری تر از حضور مهاجمی طراز اول چون دیگو کاستا است چرا که با حضور این بازیکن دیگر خیال چلسی از گل خوردن راحت است و این باعث می شود تا دیگر بازیکنان این تیم به راحتی در کارهای هجومی شرکت کنند.


اما ماتیچ جانشین چه بازیکنی در چلسی شده است؟ او جانشین کلود ماکلله هافبک سابق چلسی شده است که در کارهای دفاعی بسیار خوب بود و یک هافبک دفاعی طراز اول بود. ماکلله از سال 2000تا 2003 در رئال مادرید بازی کرد و 94 بازی که با پیراهن این تیم به میدان رفت تنها یک گل به ثمر رساند. بازی ماکلله در رئال مادرید به چشم نمی آمد و به همین خاطر هم به راحتی با جدایی او موافقت شد اما ژوزه مورینیو به خوبی از توانایی های این هافبک فرانسوی آگاه بود.


وقتی ماکلله از رئال مادرید جدا شد نتایج این تیم بد و بدتر شد و در آن زمان بود که سران رئال مادرید و هواداران این تیم متوجه شدند که ماکلله چه بازیکن تاثیر گذاری برای این تیم بوده است اما دیگر دیر شده بود چرا که امکان بازگشت این هافبک فرانسوی وجود نداشت. ماکلله دیگر از رئال مادرید جدا شده بود و بازیکن چلسی به شمار می آمد.




ماکلله خیلی سریع در چلسی جا افتاد. او بازیکن مورد علاقه ژوزه مورینیو بود و پر کردن جای خالی او بسیار سخت بود. او توانایی بسیار بالایی در تخریب بازی حریف داشت و مدام در حال دویدن و حرکت کردن در میدان بود.




ماکلله چگونه بازی می کرد؟


با نگاهی گذرا به سبک بازی این هافبک فرانسوی می توانیم بگویم که او بهترین مثال برای بازی سهل الممتنع بود. او کارهای ساده ای را در میدان انجام می داد. پاس های کوتاه می داد. اندکی اعتراض می کرد. حرکات او انفجاری نبود و در برخوردها هم خشن نبود اما از هوش بسیار بالایی برخوردار بود و توان بازیخوانی او بی نظیر بود.


ماکلله 5 سال در چلسی بازی کرد و در 144 بازی که با پیراهن این تیم به میدان رفت تنها 2 گل به ثمر رساند. او در سال 2008 چلسی را به مقصد پاری سن ژرمن ترک کرد و از آن زمان تا یک سال قبل  آبی-پوشان لندنی نتوانستند جانشینی شایسته برای او انتخاب کند تا اینکه مورینیو بازگشت و یک فوق ستاره به فوتبال جزیره معرفی کرد و او کسی جز نمانیا ماتیچ نیست.


جایگزینانی که خوب نبودند


باشگاه چلسی برای انتخاب جانشین ماکلله به کشورهای آفریقایی روی آوردند و جان اوبی میکل و مایکل اسین را جذب کردند. این دو بازیکن تا حدودی توانستند جای خالی ماکلله را پر کنند اما آسیب دیدگی های زیاد باعث شد تا این دو بازیکن هم نتوانند به چلسی کمک کنند.


جایگاه چلسی به هنگام جذب ماکلله


وقتی رمن آبراموویچ مالکیت چلسی را برعهده گرفت در ابتدا تلاش کرد تا با کلودیو رانیری و چند بازیکن سرشناسی مثل جان تری و فرانک لمپارد داشت به کار ادامه دهد و رفته رفته بازیکنان بزرگی چون ماکلله را نیز جذب کرد.


رفته رفته چلسی به باشگاه بزرگی در فوتبال جزیره تبدیل شد و توانست دو سال پیاپی قهرمانی را در لیگ برتر انگلیس به دست آورد. یکی از تاثیر گذارترین بازیکنان آن زمان چلسی ماکلله بود که به خط میانی این تیم توازن داده بود و مهره ای کلیدی و تاثیر گذار به شمار می آمد. ماکلله در نهایت بعد از 5 سال حضور در چلسی از این تیم جدا شد اما چند سالی طول کشید تا آبی-پوشان لندنی جانشینی شایسته برای او انتخاب کنند. الان دیگر خیال هواداران چلسی راحت شده است چرا که جانشین ماکلله بسیار شایسته نشان داده است.


ماتیچ چه تاثیری روی بازی چلسی گذاشته است؟


بعضی از تیم ها برای آنکه کنترل بازی را در دست گیرند مالکیت توپ را تصاحب می کند و آن را به گردش در می آورند. پپ گواردیولا ازمربیانی است که به این سبک بازی علاقه زیادی دارد اما مورینیو به این سبک بازی اعتقاد ندارد. او به حریف احساس امنیت را القا می کند اما به یکباره تیم او زهرش را می ریزد. چلسی در دیدار برابر هر دو تیم بزرگ آرسنال و منچستریونایتد اصلا تیم برتر میدان نبود با این حال توانست چهار امتیاز به دست آورد.


ماتیچ در اجرای برنامه های دفاعی مورینیو بسیار تاثیر گذار بوده است و بدو ن شک اگر این بازیکن صرب نبود الان چلسی به راحتی عنوان قهرمانی خود را مسجل نمی کرد. او یک مخرب حرفه ای است و این توانایی را دارد تا خط دفاعی تیمش را به خط حمله وصل کند.


ماتیچ از نظر قدرت بدنی قوی تر از ماکلله است و حتی قد او نیز بلندتر از این هافبک فرانسوی است. او امنیت را در میانه میدان چلسی برقرار کرده است و چهره قابل اعتماد ژوزه مورینیو است. رمز پیروزی چلسی پایبندی تاکتیکی و شخصیت تیمی است که هر دو این شاخصه ها در ماتیچ وجود دارد.


در پایان می توان گفت در سراسر جهان اندک بازیکنانی وجود دارند که تلاش کردند مانند ماکلله باشند و در این کار موفق شدند اما ماتیچ در این امر بسیار موفق بوده است و حتی می توان گفت که بهتر از خود ماکلله هم بازی کرده است. مورینیو بهترین هدیه را به چلسی داده است.


منبع:شفقنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد