کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

کورتـوا: والیبال از من دروازه‌بان ساخت

خیلی‌ها می‌گویند بعد از مانوئل نویر بهترین دروازه‌بان دنیاست‌؛ بعضی‌ها هم می‌گویند با احتساب سنش حتی از نویر هم بهتر است‌؛ هرچه باشد تیبو کورتوا دروازه‌بان بلژیکی تیم چلسی پا جای پای دروازه‌بان‌های بزرگی گذاشته و با 23 سال سن خیلی‌ها را حیرت زده کرده است.

به گزارش کلوپ هواداران چلسی،آنقدر خوب کار کرده که پتر چک یکی از بهترین دروازه‌بان‌های دنیا را در چلسی نیمکت‌نشین کرده و آنقدر عالی بوده که توانسته تیم نه چندان مطرح بلژیک در عرصه ملی را سر زبان‌ها بیندازد و این تیم را در جدول برترین تیم‌های فیفا، پشت‌سر تیم‌ملی آلمان در جدول، دوم کند! 

  

کورتوا در این فصل به همراه چلسی هم درخشید و دو عنوان قهرمانی در لیگ‌ برتر انگلیس و جام اتحادیه این کشور به‌دست آورد و به ویترین افتخاراتش اضافه کرد. او پیش از بازی دوستانه امروز بلژیک - فرانسه گفت‌وگویی با روزنامه «اکیپ» داشته و درباره مسائل مختلف صحبت کرده است.


وقتی به فصلی که در چلسی داشته‌ای، فکر می‌کنی چه احساسی به تو دست می‌دهد؟

فصل فوق‌‌العاده‌ای بود. ما فصل را خوب شروع کردیم و بعد خوب بازی کردن را همین‌طور ادامه دادیم و تا آخر فصل پیش رفتیم. فقط در لیگ قهرمانان اروپا و مقابل پاری‌سن‌ژرمن بود که ناکام ماندیم. پاریسی‌ها در آن دو بازی خوب بازی کردند و شایسته رفتن به مرحله بعدی رقابت‌ها بودند. اگر بخواهم درباره کارنامه شخصی خودم هم صحبت کنم، باید از دو جام تازه‌ای حرف بزنم که به کارنامه‌ام اضافه شده است. البته من از قبل هم برای قهرمان شدن مصمم بودم‌؛ هدف این بود که قهرمان شوم و خوشحالم که به این هدف رسیدم.


در لیگ قهرمانان اروپا مقابل پاری‌سن‌ژرمن حذف شدید ولی واقعاً فکر می‌کنید این تیم بتواند در آینده فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود؟

ما باید کار آنها را در بازی خانگی‌مان تمام می‌کردیم ولی خیلی خوب دفاع کردند. پاریسی‌ها روی ضربات ایستگاهی فوق‌‌العاده خوب هستند. آنها تیم خوبی هستند ولی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا کار ساده‌ای نیست. من با اتلتیکومادرید طعم حضور در بازی فینال این رقابت‌ها را چشیده‌ام. هیچ‌کس انتظار نداشت ما به فینال برسیم ولی رسیدیم. پاریسی‌ها هم در این فصل به تیم بارسا خوردند، تیمی که در حال حاضر بهترین تیم اروپاست. اگر رقیب پاریسی‌ها تیمی غیر از بارسا بود آنها می‌توانستند به نیمه‌نهایی بروند ولی در کل باید بگویم آنها می‌توانند تا چند سال آینده قهرمان این رقابت‌ها شوند.


خیلی‌ها از اینکه در این فصل، تو پتر چک را نیمکت‌نشین کردی حیرت کردند. چطور رقابت با پتر چک را هضم کردی؟ رقابتی که به نظر می‌رسد او را مجبور کرده از چلسی هم جدا شود... 

ما با هم خوب تمرین می‌کنیم. وقتی دروازه‌بانی در این سطح داریم کار بسیار سخت است‌. این کار باعث می‌شود هرگز احساس راحتی نکنی. من از لحاظ ذهنی خیلی قوی هستم. هر دوی ما برای تیم تأثیرگذار بوده‌ایم. حالا اگر او می‌خواهد برود دیگر انتخاب خودش است. مایه افسوس است که چنین دروازه‌بانی باید روی نیمکت بنشیند. وقتی به سطح دروازه‌بانی او نگاه می‌کنم از فصلی که داشته‌ام بیشتر احساس رضایت می‌کنم.


با توجه به شیوه دروازه‌بانی مانوئل نویر، آیا شیوه دروازه‌بانی تو هم دچار تغییر و تحول شده است؟

من از کاری که نویر در محوطه جریمه می‌کند خوشم می‌آید. او بازی با پایش را فوق‌‌العاده کرده است ولی من نقطه قوتم این است که روی خروج‌هایم موفق کار می‌کنم و واکنش‌هایم روی خط دروازه و روی صحنه‌های تک‌به‌تک خوب است. در تیم چلسی من کمی جلوتر بازی می‌کنم ولی در اتلتیکو عقب‌تر بازی می‌کردم. حالا مجبورم بیشتر از پاهایم برای دادن پاس استفاده کنم. همین مورد باعث شده کمی پیشرفت کنم. در راه قهرمان شدن، داشتن یک دروازه‌بان خوب مهم است. به‌هر‌حال خیلی از برنامه‌های تیم از همین پست دروازه‌بانی شکل می‌گیرد‌، دروازه‌بان می‌تواند به تیم اعتماد به نفس بدهد و یا برعکس، اعتماد به نفس را از بین ببرد. دروازه‌بان حالا می‌تواند پشت‌سر مدافعان تیمش نقش یک لیبرو را داشته باشد و فقط به حفظ توپ فکر نکند. حالا این ما هستیم که ضدحمله‌ها را طراحی می‌کنیم. در واقع ما هم بازیکن شده‌ایم با این تفاوت که می‌توانیم از دستمان هم استفاده کنیم.


والیبال خانوادگی شما به تو در این راه کمک کرده است؟

بله‌. من تایمینگ برای پرش‌ها را خیلی خوب یاد گرفتم. می‌توانم حالا برای گرفتن توپ‌هایی که ارتفاع بسیار بالاتر از حد معمول برای یک دروازه‌بان دارند، اقدام کنم و آنها را بگیرم. من در واکنش‌هایم هم خیلی سریع شده‌ام و روی زمین هم واکنش‌های سریعی دارم. این‌ها مواردی هستند که از والدینم آموخته‌ام.


بلژیک تیم دوم جدول رده‌بندی فیفاست و در صدر گروه B مرحله انتخابی یورو قرار دارد. فکر می‌کنی این موارد از تیم شما یک مدعی برای فتح جام ملت‌های اروپا ساخته است؟

ما به همراه آلمان، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه در زمره 5 تیم‌ برتر هستیم. به‌هر‌حال انگیزه لازم برای قهرمان شدن را داریم ولی باید منتظر قرعه‌کشی باشیم. اگر قرار باشد با آلمان در یک چهارم نهایی بازی کنیم طبیعتاً این بازی یک فینال زودرس است. اینکه می‌بینید الان در رده‌بندی فیفا دوم هستیم حاصل 4 سال تلاش دسته‌جمعی بچه‌های تیم است.


اگر مارک ویلموتس، تیم‌ملی بلژیک را رها کند و در تیم شالکه مربیگری کند، بازیکنان بلژیک از این حرکت به عنوان خیانت یاد می‌کنند؟

هرگز. او کار خوبی انجام داده و انتخاب خودش است. به‌هر‌حال باید برای حرفه او احترام قائل شد. می‌توان درکش کرد. نمی‌دانم چه تصمیمی قرار است بگیرد‌. اگر بماند که خوب است.


به عنوان سؤال آخر درباره هوگو لوریس دروازه‌بان تیم تاتنهام و همسایه‌‌تان در لندن صحبت کن. به نظرت او نباید به منچستر‌یونایتد برود؟

من نباید به این سؤال پاسخ بدهم. او دروازه‌بان بزرگی است که امتیازات ارزشمندی برای تاتنهام گرفته است. برای او احترام بسیار زیادی قائل هستم. ما دروازه‌بان‌ها معمولاً به عملکرد همتایان خود نگاه می‌کنیم و سعی می‌کنیم با حفظ سبک خودمان کارهای خوبی که بقیه انجام می‌دهند را یاد بگیریم.


منبعخبر ورزشی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد