کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

اهمیت اعتماد بین ژوزه مورینیو و چلسی

فوتبال هیچگاه ثابت نمی ماند، هر تیم بزرگی از آث میلان آریگو ساچی تا بارسلونای پپ گواردیولا باید به روز شود، تجدید قوا کند و یا ریسک عقب افتادن را بپذیرد. این موضوع ارتباطی با برتری تیم نسبت به تیم های دیگر ندارد.

به گزارش کلوپ هواداران چلسی، برای آماده نگه داشتن بازیکنان تیم و مقابله با رقبایی که در تابستان منابع مالی خود را صرف تقویت نیروی خود می کنند،  لازم است که بازسازی هایی در تیم صورت بگیرد.

  

 آسودگی خاطر برای ژوزه مورینیو وجود نخواهد داشت و مجموعه چلسی مطمئن هستند که سرمربی پرتغالی آن ها خوشحالی را به جمعشان خواهد آورد. اما این به معنای تغییر معنای همه چیز نیست. بیشتر تیم های موفق دارای بازیکنانی آشنا به بازی یکدیگر هستند نه تعداد زیادی بازیکنان مختلف در ترکیب کلی تیم. چیزی که مشخصا اهمیت دارد، اعتماد است. اعتماد بین بازیکنان و البته اعتمادی که باید بین تک تک بازیکنان با سرمربی وجود داشته باشد.


بدون شک موفق ترین  قسمت تیم چلسی امسال خط دفاعی آن ها بود و به شکل سنتی در تیم های مورینیو همیشه این قسمت از زمین سرآمد تیم بود. خوردن کمترین گل در لیگ فصل گذشته نشان می دهد که هیچ تغییراتی در این نقطه لازم نیست ,ولی آن ها نیاز دارند تا ذهنیت خود را بازسازی کنند تا بازیکنانی باشند که خواهان رسیدن به افتخارات بیشتر باشند. البته این مسئله اعجاب آور هم وجود دارد که خط دفاعی گردن کلفت چلسی که همه تیم های لیگ برتر در مقابله با آن مشکل داشتند در 50 دقیقه کابوس وار در جام حذفی انگلستان 4 بار مغلوب بردفورد دسته یکی شد. مورینیو این مسئله را فراموش نخواهد کرد.


البته این مسئله به آن مفهوم نیست که نیاز باشد تغییرات بنیانی و اساسی در تیم شکل بگیرد و بازیکنانی با قیمت مناسب هستند که می توانند چلسی را برای موفقیت مجدد یاری نمایند. ژوزه مورینیو به وفاداری، اعتماد و کلین شیت ها بها می دهد و بیشتر به این موضوع از بعد آماری نگاه می کند تا بعد احساسی. طول عمر بازی جان تری به عنوان یکی از بهترین مدافعان اروپا، همانقدر که به توانایی های شگفت آور او وابسته است، به ایمانی که ژوزه مورینیو به او دارد نیز بستگی دارد. عملکرد او زیر دست مربیانی چون آندره ویاس بواس و رافائل بنیتز هیچگاه به این خوبی نبوده است. تری تیم را سال دیگر نیز رهبری خواهد کرد ولی به خوبی می داند که با توجه به سنش اگر از توانایی هایش کاسته شود، بی شک برای وی جانشینی پیدا خواهد شد و در سال آخر قراردادش با چلسی می تواند برای او مشکل ساز شود. 


گری کیهیل بازیکنی بود که به شدت پس از بازی در روز سال نو مقابل تاتنهام و شکست 3-5 مورد انتقادات هوادارن قرار گرفت. انتقاداتی که ادامه آن ها به ستایش از این بازیکن ختم شد که جزو ارکان اصلی فصل خوب چلسی در خط دفاعی بود. زمانی که کیهیل مجبور شد مدتی بازی را از کنار زمین دنبال کند، لزوم وجود کرت زوما بی شک حائز اهمیت بود و او توانست در این مدت بازی های شگفت آوری را از خود به نمایش بگذارد. فرانسوی غول آسا می تواند در مکتب اسطوره های این باشگاه در آینده گنجانده شود و این به خاطر نمایش های فوق العاده وی است نه فقط به خاطر این که نامش از روی سکوها بلند صدا می شود. کرت زوما هنوز جوان است و آماده شدن برای ترقی برای وی بسیار لازم است. با این وجود او همین الان هم بازی خوانی قوی دارد، در تکل زدن بسیار ماهر است و می تواند زمانی که کاپیتان تری خواست کفش هایش را بیاویزد جانشین به حقی برای وی باشد. شانس زیادی وجود دارد که بازی های بیشتری در فصل آینده به وی برسد، مخصوصا پس از نمایش ها فوق العاده اش در خط میانی. و بیش از همه اینکه حضور وی می تواند فشاری روی جان تری و گری کیهیل، برای حفظ موقعیت خود در ترکیب اصلی تیم باشد. 



آندرس کریستینسن جوان مسئولیت کمتری را به عهده خواهد داشت با اینکه فصل گذشته و در رقابت های کپیتال وان مقابل شروزبری تاون اولین بازی خود را انجام داد. او امیدوار است که زمان بازی بیشتری پیدا کند و گزینه مناسبی برای ژوزه مورینیو بر روی نیمکت باشد. توماس کالاس فصل گذشته را در کلن و میدلزبورو گذراند ولی کمی هم زمان بازی در تیم اصلی را نیز در گذشته کسب کرده است. خاطره انگیز ترین بازی او مقابل لیورپول دو فصل پیش بود که با پیروزی 0-2 آبی ها و خارج شد قرمزها از کورس قهرمانی همراه شد. بازیکن 21 ساله اهل چک در دو بازی که در لیگ برای چلسی به میدان رفته عملکرد خوبی داشته و می تواند از گزینه های مورینیو باشد. کریستینسن و کالاس باید زوما را الگوی خود قرار دهند تا چالشی برای بازیکنان سطح بالای تیم چلسی محسوب شوند. کلید رشد مدافع فرانسوی در چلسی نشان دادن هوش فوتبالی خود به ژوزه مورینیو بود و سرمربی پرتغالی بسیار خوشحال بود که به صورت مداوم از این بازیکن در ترکیب خود بهره ببرد. او کرت زوما را به جای گری کیهیل در بازی نیمه نهایی کپیتال وان مقابل لیورپول قرار داد تا مشخصا از بازیکن سرعتی مثل رحیم استرلینگ جلوگیری نماید. او کرت زوما را مقابل منچستر یونایتد انتخاب کرد تا مقابل بازیکن تنومندی چون مروانه فلاینی دفاع تن به تن نماید. در هر دو مسابقه تیم چلسی توانست پیروز بازی باشد و از گلزنی حریف خود جلوگیری نماید. 


این تاکتیک هایی که باعث پیروزی در بازی می شود می تواند شرح دهنده تاکتیک های سرمربی نابغه ای چون ژوزه مورینیو باشند. و این مسئله نیز به اندازه اعتماد در تیم اهمیت بسیاری دارد. به زمین فرستادن بازیکنی که به تازگی از نوجوانی خارج شده و بازی دادن او مقابل رقبای بزرگی همچون لیورپول و منچستر یونایتد جلوی چشم خیل مردم در استادیوم و شبکه های تلویزیونی، نشان دهنده ایمانی است که فقط می توان از شخصی مانند مورینیو دریافت کرد. این اعتماد را فقط در صورتی می توان کسب کرد که عملکرد قابل ستایشی پشت آن باشد. این یک اعتماد دو طرفه است و زوما باید تعهد خود را نشان دهد تا بتواند این اعتماد را حفظ نماید. زوما می تواند به ایمان سرمربی خود تا زمانی که هردو در این باشگاه حضور دارند وابسته باشد. مورینیو همیشه روابط خوبی با اعضای کلیدی تیم خود داشته است. وسلی اشنایدر و مارکو ماتراتزی در اینتر میلان؛ ژابی آلونسو در رئال مادرید و بازیکنان بسیار زیادی در خود تیم چلسی. 


به نظر می رسد که تغییرات معینی در خط دفاعی چلسی صورت خواهد گرفت چرا که آن ها باید در خانه و اروپا بهتر از گذشته عمل بکنند و هر بازیکنی که بخواهد خریده شود یا از تیم جوانان به تیم اصلی راه پیدا کند باید فروتنی، هوش و سخت  کوشی لازم را دارا باشد. اگر آن ها این فاکتور ها را دارا نباشند مورد اعتماد ژوزه مورینیو قرار نخواهند گرفت، و روزهای حضور آن ها در استمفورد بریج اندک خواهد شد.


منبع:طرفداری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد