کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

مقایسه ای بین پدرو و سایر وینگر های چلسی

دقایقی پس از قطعی شدن پیوستن پدرو رودریگز به چلسی، قصد داریم که مقایسه ای بین او و سایر وینگر های چلسی انجام داده و رول او در تیم جدیدش را به چالش بکشیم.

به گزارش کلوپ هواداران چلسی ،هافبک 28 ساله و اسپانیایی، با وجود اینکه در آستانه انتقال به اولتدرافورد قرار داشت، در یک چرخش عجیب، با قراردادی 21.4 میلیون پوندی سر از چلسی و استمفوردبریج در آورد.

   

 پدرو در کنار هازارد، اسکار، ویلیان، کوادرادو و رامیرس، میتواند خط هافبک هجومی چلسی را تشکیل داده و در سیستم 4-2-3-1 مد نظر آقای خاص، نقش 3 هافبک پشت مهاجم تارگت را ایفا کنند. اما چه تفاوت هایی بین پدرو و دیگر گزینه های مورینیو برای این قسمت از زمین وجود دارد؟


با اینکه این هافبک اسپانیایی تحت نظر پپ گواردیولا، از مهره های کلیدی تیم کاتالونیا، به حساب می آمد، پس از روی کار آمدن لوئیز انریکه، پس از جذب لوئیس سوارز اروگوئه ای و تشکیل مثلث MSN ، پدرو روز به روز در انزوا فرو میرفت و پس از تمایل به خروج از نیوکمپ، علت تمایلش برای این کار را “فرصت بیشتر داشتن” عنوان کرد. فصل گذشته او تنها 1529 دقیقه برای تیمش بازی کرد و با 15 بازی فیکس و 20 بازی بعنوان یار جانشین، فصل چندان خوبی را پشت سر نگذاشت.


A statistical comparison between Pedro and his Chelsea counterparts for 2014/15
پدرو با میانگین زمانی 127.4 دقیقه برای هر گل یا پاس گلش برای بارسا، بهتر از همه هافبک های چلسی در فصل گذشته عمل کرده است. در چلسی، این آمار برای اسکار (145.3 دقیقه) ، هازارد (146.6 دقیقه) ، رامیرس (183.7 دقیقه) و ویلیان (483 دقیقه) آمار بسیار ضعیفی به حساب می آید، جایی که با غیبت کاستا با 20 گل زده و سسک با 18 پاس گلبه به هردلیلی، چلسی ذر زمینه تهاجمی کاملا فلج می شده است. اتفاقی که در بازی های نخستین این فصل چلسی و بازی فصل گذشته تیم مقابل پاریسن ژرمن، کاملا به وضوح دیده میشد.
Pedro's goals and assists came at a rate of one every 127.4 minutes in 2014/15
پدرو با به ثمر رساندن 58 گل در 204 دیدار بارسلونا در لالیگا در سال های گذشته، 24.1 درصد از شوت هایش را به گل تبدیل کرده که این موضوع، شم گلزنی بالای او را نشان میدهد. جایی که حتی هازارد، بهترین بازیکن فصل گذشته چلسی و لیگ برتر با 23.9 درصد پایین تر از پدرو قرار میگیرد. البته باید این را هم در نظر گرفت که هازارد تنها در فصل گذشته این رکورد را به جای گذاشته و رکورد پدرو از سال 2008، محاسبه شده است، چیزی که ثبات بالای این بازیکن باهوش را نشان میدهد.
گواردیولا درباره شاگرد پیشین خود میگوید: ” اگر او در برزیل به دنیا می آمد، ما او را پدرینیو صدا میزدیم و قطعا نمیتوانستیم او را با توجه به ارزش بالایش، به خدمت بگیریم.”
نمیتوان صحبت گواردیولا را اغراق آمیز دانست، وقتی کارهای ترکیبی منجر به گل از سال 2010 لالیگا تاکنون را بررسی میکنیم، ترکیب های عالی پدرو و مسی با 28 گل زده شده، پس از رونالدو و بنزما از رئال مادرید، در جایگاه دوم و بالاتر از هربازیکن دیگری با مسی قرار میگیرد.
Pedro and Lionel Messi have combined to score 28 goals since August 2010
تیری هانری، هم تیمی سابق او در بارسلونا، درباره اش میگوید: ” کار کردن با او چه بعنوان هم تیمی و بازیکن چه بعنوان رئیس و سرمربی ، فوق العاده است، او بازیکن سطح بالا و کاملی است که میتواند سطح بازی اش را با شرایط جزیره به خوبی وفق بدهد.”
اما اهمیت حضور پدرو در تیم مورینیو چه خواهد بود؟
مورینیو که دوفصل گذشته حضورش در چلسی، همواره از بی رحم نبودن بازیکنان هجومی اش انتقاد کرده است، به خوبی میداند که برای نتیجه گرفتن در لیگ قهرمانان اروپا و دفاع از عنوان قهرمانی اش در انگلیس، به شدت به بازیکنانی با شم گلزنی بالا احتیاج دارد، بازیکنانی مانند لمپارد، داف و روبن که در گذشته آلات قتل آقای خاص در لیگ برتر به حساب می آمدند. اما چلسی حاضر، بیش از اندازه بی خطر است. جایی که رامیرس و ویلیان تنها نقش کارگر را در سبک بازی چلسی به اجرا میگذارند و وظیفه تهاجمی چندانی برعهده ندارند.
فصل گذشته مورینیو با آزاد قراردادن برانسیلاو ایوانویچ در نفوذ، بیشتر وظایف تدافعی و پرس را بر دوش ویلیان و رامیرس قرار میداد و سعی میکرد به این نحو، شم گلزنی کم آن دو را پوشش دهد. جایی که تمام بار تهاجمی تیم در سمت راست بر دوش ایوانوویچ قرار داشت، اما اکنون با افت فاحش این بازیکن و ناتوانی ویلیان و رامیرس در کارهای هجومی، بال راست چلسی در دو بازی گذشته تیمش در لیگ برتر، به کلی فلج بوده است. در سمت مخالف، وظیفه نفوذ و خلق موقعیت در دستان هازارد ، بهترین بازیکن فصل گذشته لیگ برتر است و سزار، تمرکز بیشتری در کار های تدافعی برعهده دارد. اما به نظر میرسد با توجه به خرید عبدالرحمن بابا، مورینیو به دنبال حفظ بالانس در تیمش باشد، جایی که به احتمال زیاد، بابا و هازارد در سمت چپ و سزار و پدرو، میتوانند در سمت راست ایفای نقش کنند و چلسی را بیش از پیش، خطرناک کنند.
البته همگی فرضیاتی هستند که در ذهن پرورانده میشوند، باید دید ذهن آقای مورینیو به دنبال کدام است؟ آیا ترجیح میدهد ویلیان را همچنان در ترکیب نگه دارد و او را به مرکز متمایل کند؟ یا با یک خط جلوتر قراردادن سسک یا حتی بازی دادن به اسکار، ترجیح میدهد ترکیب خودش را بیش از پیش فانتزی کند؟
پاسخ تمام این سوالات، توسط آقای خاص به زودی داده خواهند شد.

نظرات 1 + ارسال نظر
بهنام(طرفداراقای خاص) پنج‌شنبه 29 مرداد 1394 ساعت 22:16

ازهمون موقع که پدرو خواست جدا بشه حدس میزدم اقای خاص از این بازیکن نمیگذره،پدرو نیمه ی گمشده خط تهاجمه چلسیه فقط مونده استونزبیاد تا تیم کاملا از هر نظر متعادل بشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد