کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

ژوزه مورینیو؛ نه آقاى عصبانى نه آقاى معمولى

چلسى در این فصل بدترین شروع خود در لیگ برتر جزیره را از 1986سال رقم زده و حداقل در این رقابت ها اوضاع این تیم بسیار بحرانى است، اما آقاى خاص تدابیر خاصى براى غلبه بر چنین بحرانى در نظر گرفته است.



ژوزه مورینیو بى دلیل به "The Special One" (آقاى خاص) شهرت نیافته، سرمربى پرتغالى چلسى در واقع با موفقیت هاى بزرگ، تصمیم هاى هوشمندانه و تدابیر خاص خود مستحق چنین عنوانى بوده است.

 

 

مطبوعات انگلیسى نیز به همین خاطر ژوزه مورینیو را دوست دارند و به همین دلیل شادمانى ویژه اى بعد از بازگشت دوباره وى به چلسى در سال 2013 قابل مشاهده بود. در آن زمان ژوزه مورنیو خود را در جلسه معارفه "The Happy One" (آقاى خوشحال) نامیده بود.

اما در این فصل و بعد از گذشت دو سال از چنین اتفاقى دیگر صحبتى از چنین عنوانى براى ژوزه مورینیو به چشم نمى خورد، چون با توجه به نتایج مایوس کننده چلسى در لیگ برتر جزیره هیچ کس در چلسى خوشحال نیست و ابى پوشان لندنى با کسب سه شکست در پنج دیدار نخست فصل بدترین نتایج باشگاه چلسى را از سال 1986 رقم زده اند و شرایط این تیم براى دفاع از عنوان قهرمانى خود با توجه به قدرت حریفان بسیار دشوار به نظر مى رسد، در حال حاضر چلسى با کسب چهار امتیاز و یازده امتیاز اختلاف با منچسترسیتى صدر نشین در رده هفدهم جدول رده بندى لیگ برتر جزیره ایستاده است.

بعد از شکست مقابل اورتون در هفته پنجم ار رقابت هاى لیگ برتر، ژوزه مورینیو با اتخاذ تدابیرى خاص در تمرینات تیمى و ممنوعیت انجام هرگونه شوخى و خنده به نحوى خواستار افزایش جدیت شاگردان خود بوده است که به نظر تا حدودى با موفقیت همراه بوده اند، چون آبى پوشان لندنى توانستند اولین قدم خود را در رقابت هاى لیگ قهرمانان اروپا با شکست 4:0 حریف خود بسیار مستحکم بردارند. البته ژوزه مورینیو پیش از دیدار با نماینده رژیم صهیونیستى مجبور به پاسخ گویى به برخى از پرسش هاى ناخوشایند و حتى احمقانه خبرنگاران بوده است.

در کنفرانس خبرى پیش از این دیدار خبرنگارى پرسشى در زمینه دشوارى هاى آقاى خاص در سومین سال حضور خود در تیم هاى مختلف مطرح نمود که چنین پرسشى عصبانیت شدید مورینیو را به همراه داشت:"سومین فصل من در پورتو؟ من براى فصل سوم در پورتو حضور نداشتم، سومین فصل من در اینتر؟ در آنجا هم من فصل سومى را تجربه نکردم. در سومین فصل حضور در چلسى من قهرمان جام اتحادیه و FA Cup شدم و به نیمه نهایى لیگ قهرمانان نیز رسیدم. در سومین فصل حضورم در مادرید نیز من علاوه بر فتح سوپر کاپ  به نیمه نهایى لیگ قهرمانان رسیدم. بیشتر در گوگل جستجو کنید." چنین پاسخى واکنش گسترده اى در فوتبال جزیره داشته و برخى از مطبوعات انگلیسى به همین دلیل عنوان ژوزه مورینیو را به "The Angry One" (آقاى عصبانى)  تغییر داده اند.

شرایط چلسى بعد از برد روحیه دهنده در لیگ قهرمانان بهبود یافته است و به نظر مى رسد آبى پوشان لندنى بتوانند به راحتى از گروه خود شامل تیم هاى دینامو کیف و پورتو نیز مى شود به عنوان سرگروه صعود کنند، با این وجود مدافع عنوان قهرمانى لیگ برتر جزیره مى بایست تغییرى در نتایج خود در لیگ نیز پدید آورد. ژوزه مورینیو بهتر از هر کس دیگرى نسبت به چنین موضوعى آگاه است و در اواخر ماه آوگوست نیز به تهدیداتى را در صورت تداوم چنین روندى اشاره نموده بود:"اگر احساس کنم که بازیکنان در شرایطى نیستند که بتوانند واکنش لازم را نشان دهند یا عملکرد مورد نظر را از خود بروز دهند، مجبور به تغییر ترکیب و تاکتیک تیمى خواهم بود." البته بعد از شکست 3:1 مقابل اورتون وى در گفتگویى براى فرار از چنین بحرانى خود را همچنان "بهترین گزینه" براى سرمربى گرى چلسى دانسته بود.

بزرگترین مشکل چلسى در حال حاضر کمبود خلاقیت و نبود بازی سازى بزرگ است که با ایده هاى خود بتواند به محرک اصلى تیم بدل گردد، به همین خاطر در لحظات تعیین کننده دست مورینیو کاملا بسته است و چنین مشکلى به خصوص در تساوى 2:2 مقابل سوانسى و شکست 1:3 مقابل اورتون قابل مشاهده بود. بازیکنان متخصصى نظیر ادن هازارد، روح خلاق چلسى در فصل گذشته هنوز با شرایط رویایى خود در فصل گذشته فاصله دارند. علاوه بر هازارد سایر بازیکنان تاثیرگذار چلسى نظیر سسک فابرگاس، نمانیا ماتیچ، دیگو کاستا و برانیسلان ایوانوویچ نیز از شرایط خوب خود دور شده اند. به چنین مشکلى البته ژوزه مورینیو به مراتب اشاره نموده و این بازیکنان را حتى به صورت غیر نیزمستقیم مورد انتقاد خود قرار داده است، آقاى خاص فوتبال همچنین این مسئله را دلیل عدم توانایى چلسى در نگاه داشتن سطح فصل گذشته خود و عدم ثبات در عملکرد تیم دانسته است.

در این تابستان چلسى برخلاف سایر رقباى انگیسى خود چه از لحاظ کیفى و چه کمى کادر خود را تقویت ننمود و تنها به جذب پدرو از بارسلونا، فالکائو از منچستریونایتد و بابا از آوگزبورگ بسنده کرد، به همین دلیل بر خلاف ترکیب اصلى تیم، نیمکت آبى پوشان چندان قوى به نظر نمى رسد و ژوزه مورینیو از جایگزینان تاثیرگذار و آلترناتیوهاى تعیین کننده اى بر روى نیمکت ذخیره هاى چلسى برخوردار نیست. به همین دلیل امکان فعالیت بیشتر لندنى ها در بازار نقل و انتقالات زمستانى براى جذب بازیکنانى براى دو پست مهم دفاع میانى و هافبک دفاعى بسیار بالا به نظر مى رسد.

شروع امیدوار کننده در لیگ قهرمانان اروپا مى تواند به کاتالیزورى براى ژوزه مورینیو جهت حضور موفق تر چلسى در ادامه لیگ برتر جزیره بدل شود، بى تردید این تیم از زمان زیادى براى پیدا کردن ریتم خوب خود برخوردار نیست و سران چلسى نیز به سرمربى خود براى تغییر چنین وضعیتى کاملا ایمان و اعتماد دارند، چون آنها از اخراج وى در سال 2007 هرگز تجربه خوشایندى کسب نکردند. بى تردید ژوزه مورینیو از توانایى بازگرداندن چلسى به جمع مدعیان لیگ برتر جزیره برخوردار است، چون او با فلسفه و ایده هاى خاص خود بر خلاف ادعاى برخى مطبوعات انگلیسى هرگز به "The Normal One" (آقاى معمولى) تبدیل نشده است.




طرفداری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد