کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

نکاتی از پیروزى آبی ها در دربى لندن

در دربى لندن بین دو تیم چلسى و آرسنال اخراج دو بازیکن از جمع توپچى ها در نتیجه پایانى بازى بسیار موثر بود،


 گل زنى بازیکنى جوان براى آبى هاى لندنى نوید دهنده آینده اى روشن مى باشد.
  
هنگامى که مایکل دین داور بازى دو تیم چلسى و آرسنال در سوت خود به نشانه پایان نیمه اول دیدار دمید، هیجان در دبى لندن به اوج خود رسیده بود چون دقایقى قبل از پایان چهل و پنج دقیقه اول دربى لندن، بعد از یک توقف نسبتا طولانى مدت گابریل پائولیستا مدافع آرسنال به دلیل جر و بحث لفظى و برخوردى جزئى با دیگو کاستا مهاجم اسپانیایى چلسى از زمین مسابقه اخراج شده بود. چنین حاشیه و اتمسفرى جنجال برانگیزى تا پایان بازى بر استادیوم استمفوردبریج حاکم بود و حتى بعد از آن نیز بحث ها و گمانه زنى هاى فراوانى را به همراه داشت.

براى نمونه آرسن ونگر سرمربى آرسنال بعد از این بازى با عصبانیت فراوان گفت:"کاستا مجاز به انجام هر کارى در زمین است، او در هر حال در زمین مى ماند و بقیه از زمین اخراج مى شوند." در حقیقت نیز اخراج نشدن کاستا در این دیدار چندان عادلانه نبوده است، این مهاجم قدرتمند اسپانیایى در نبرد با لورن کوسیلنى دست راست خود را با فشار بر روى گردن این  مدافع بلژیکى آرسنال قرار داد و حتى یک مرتبه نیز با دست چپ ضربه اى به صورت وى وارد نمود. بعد از انجام چنین حرکات تحریک آمیزى از سوى روى کاستا و عدم واکنش مناسب داور میدان، گابریل پائولیستا براى لحظه اى کنترل خود را از دست داد و ضربه اى آهسته به پاى کاستا وارد نمود که پیامد آن اخراج از زمین و ده نفره شدن آرسنال بود، به طورى که توپچى ها با شروع بازى در نیمه دوم دیگر نتوانستند عملکرد خوب خود در نیمه اول را ادامه دهند.

ژوزه مورینیو سرمربى چلسى اما در پایان بازى نظر دیگرى دارد:

    جنجال؟ از نظر من بازى هیچ جنجالى نداشت، یک بازى فوتبال از جزئیاتى نظیر تکنیک، تاکتیک، قدرت بدنى، قدرت روانى و احساسى تبدیل شده است،‌من تجربه انجام چنین بازى هاى حساسى را به مراتب در کشورهاى مختلف داشته ام و بارها به بازیکنانم گفته ام که براى پیروزى در دربى آنها باید تنها بر احساسات خود غلبه نمایند و به نوعى خود را کنترل کنند و خونسرد باشند.

و دقیقا شاگردان ارسن ونگر از این خونسردى مورد نظر ژوزه مورینیو در دربى روز شنبه برخوردار نبودند، ونگر در این باره معتقد است:"کاستا امروز به طور مدام بازیکنان من را تحریک مى نمود و در حقیقت از سادگى آنها بهره برد."

کورت زوما بهترین بازیکن میدان

بعد از اخراج گابریل پائولیستا دومین اتفاق مهم بازى روى داد و مدافعى جوان که جانشین جان ترى شده بود، ‌موفق شد براى اولین بار در لیگ برتر جزیره گل زنى نماید. ژوزه مورینیو پیش از شروع بازى نیمکت نشین نمودن جان ترى را این گونه توجیه نموده بود:"من همیشه پیش از هر بازى به بازیکنانى اطمینان مى کنم که فکر مى کنم آنها براى آن بازى بهترین انتخاب هستند و جان نیز از سال 2004 به خوبى با چنین مسئله اى آشنا است." این صحبت ها در حالى از سوى این سرمربى پرتغالى بیان مى شود که این روزها در مطبوعات انگلیسى گمانه زنى هاى فراوانى درباره رابطه نه چندان خوب آقاى خاص با جان ترى به چشم مى خورد، حتى استیون جرارد اسطوره لیورپول نیز مدعى شده که رابطه بین این دو تا حدودى متشنج شده است.



به هر حال از نظر مورینیو جان ترى براى این دربى انتخاب مناسبى نبود و این مدافع با سابقه مجبور شد براى دومین بازى متوالى عملکرد تیم محبوب خود را از روى نیمکت دنبال کند و تنها شاهد درخشش کورت زوما جانشین خود و انتخاب شدن وى به عنوان بهترین بازیکن میدان باشد، چون هفت دقیقه بعد از شروع نیمه دوم کورت زوما مدافع جوان چلسى موفق به ثمر رساندن گل اول تیمش شد. در نیمه دوم تمام حرکات و برنامه هاى شاگردان ژوزه مورینیو با دفاع خوب و سازماندهى شده آرسنال به در بسته خورده بود، اما در صحنه اى زوماى بیست ساله موفق شد ضربه ارسالى از سوى سسک فابرگاس از روى یک ضربه ایستگاهى را با هوشیارى هر چه تمام تر به گل تبدل نماید.

در حقیقت این دیدار مى تواند به نقطه عطفى براى این مدافع جوان فرانسوى بدل گردد، چون وى در تابستان گذشته از تیم سن اتین فرانسه به لندن پیوسته و در این دربى چهارمین حضور خود در ترکیب اصلى چلسى را تجربه مى نمود، وى در این دیدار علاوه بر نقش عمده اى که در ثبات دفاعى چلسى داشت،‌موفق شد گل اول و مهم شاگردان آقاى خاص را نیز به ثمر ساند.

دفاع چلسى، مستحکم مثل گذشته

چلسى در این دیدار براى دومین بازى متوالى موفق به بسته نگه داشتن دروازه خود شد و این موضوع با توجه به دریافت دوازده گل در پنج دیدار اول فصل توسط این تیم بسیار مهم به نظر مى رسد، چون ضعف دفاعى آبى هاى لندنى به مشکلى بزرگ براى مورینیو بدل گشته بود. در واقع به نظر مى رسد آقاى خاص سرانجام موفق شده به چیدمانى مناسب براى خط دفاعى تیم دست یابد که مى تواند در مقابل قواى تهاجمى تیم هاى بزرگ نیز سربلند باشد و مى توان مدعى شد که بعد از این دیدار امید به بازگشت مشخصه اصلى تیم آبراموویچ در این چند سال اخیر یا به عبارتى دیگر "عملکرد قهرمانانه تدافعى" بار دیگر به شدت افزایش یافته است.

حال پرسشى که مطرح مى شود این است که آیا بعد از نمایش درخشان زوما و انسجام دوباره دفاع چلسى، پروسه نیمکت نشینى جان ترى سرعت بیشترى خواهد یافت؟ تا چه زمان ژوزه مورینیو بر روى این مدافع مستحکم 34 ساله خود حساب باز خواهد نمود؟ مورینیو در این باره پیش از دربى لندن گفت:"جان یکى از بازیکنانى است که از اعتماد کامل من برخوردار است، من مثل سابق به وى اعتماد دارم و او یکى از بازیکنان اصلى من است."مورینیو بعد از بازى نیز به تمجید از جان ترى پرداخت:"من ترجیح مى دهم که هم اکنون به جاى کورت از جان تمجید کنم، زوما در حال حاضر از احساس فوق العاده اى برخوردار است، اما بى تردید نیمکت نشینى براى جان احساس خوبى نیست، با این وجود وى همچنان به عنوان کاپیتان تیم حتى در رختکن نیز وظایف خاصى دارد و به سادگى شایسته تمجید است."



طرفداری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد