کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

یازده خرید پر هزینه و اشتباه تاریخ نقل و انتقالات جهان فوتبال

در تابستان 2015 نیز همانند سال هاى گذشته بیشتر باشگاه هاى اروپایى مبالغ هنگفتى را براى جذب بازیکنان جدید پرداخت نمودند که هنوز نمى توان در مورد موفقیت آمیز بودن خریدهاى آنها صحبت نمود. 

در تابستان اخیر نیز میالغ زیادى از سوى باشگاه هاى اروپایى در بازار نقل و انتقالات جا به جا شد و این باشگاه ها سرمایه گذارى زیادى را در زمینه جذب بازیکنان مورد نیاز انجام دادند که هنوز نمى توان درباره موفقیت آمیز بودن آنها اظهار نظر کرد، با این وجود در سال هاى گذشته نیز خریدهای بزرگى از سوى برخى باشگاه اروپایى صورت گرفته که با وجود صرف سرمایه هنگفت چندان موفقیتى به همراه نداشته و مى توان از آنها به عنوان خریدهاى اشتباه نام برد.

1-کلاوس یان هونتلار / از آیاکس آمستردام به رئال مادرید / 27 میلیون یورو:

انتقال هونتلار هلندى به رئال مادرید در زمستان 2009 براى همیشه یکى از مرموز جابه جایى ها در تاریخ نقل و انتقالات دنیاى فوتبال باقى خواهد ماند. در واقع خرید این بازیکن با چنین مبلغ گزافى از ابتدا نیز براى مادریدى ها چندان ضرورى نبود، چون سران مادریدى فراموش نموده بودند که هونتلار نمى تواند در آن فصل از رقابت هاى فوتبال در لیگ قهرمانان اروپا براى رئال مادرید به میدان رود. با این وجود این مهاجم هلندى در بیست بازى خود براى تیم جدیدش هشت گل به ثمر رساند و بعد از شش ماه حضور در سانتیاگو برنابئو به مبلغ 15 میلیون یورو به میلان ایتالیا واگذار گردید.

2- دنى / از دینامو مسکو به زنیت سن پترزبورگ /  30 میلیون یورو:

این بازیکن پرتغالى در سال 2007 با جابه جایى خود در لیگ روسیه به مبلغ 30 میلیون یورو شگفتى ساز شد و این پرسش را در فوتبال اروپا پدید آورد که ایا ستاره اى دیگر در دنیاى فوتبال در حال ظهور است؟ آیا فوتبال پرتغال لوئیز فیگوى دیگرى را معرفى نموده است؟ دنى اما در اولین فصل حضور خود در تیم زنیت تنها موفق به انجام ده دیدار شد و در دومین فصل حضور خود در این باشگاه نیز تنها هشت مرتبه به میدان رفت تا همه گمانه زنى ها در خصوص تولد ستاره اى دیگر در دنیاى فوتبال به واقعیت تبدیل نگردند. دنى از سال 2007 در تیم زنیت باقى مانده و با وجود پیش بینى آینده اى درخشان براى وى، تنها به هافبکى معمولى در این تیم بدل گشته است.

3- اندرسون / از پورتو به منچستریونایتد / 31.5 میلیون یورو:

هنوز مشخص نشده است که چرا سر آلکس فرگوسن سرمربى باهوش و نابغه منچستریونایتد، براى جذب اندرسون برزیلى از پورتو در تابستان 2007 حاضر به پرداخت 31.5 میلیون یورو شده است. این بازیکن برزیلى که سال ها در جمع شیطین سرخ حضور داشت به ندرت توانست عملکردى قابل قبول از خود ارائه دهد، به نحوى که برخى از مطبوعات انگلیسى از وى حتى به عنوان بدترین خرید آلکس فرگوسن در سه دهه حضور وى در منچستریونایتد نام برده اند. سرانجام وى در زمستان 2013 به صورت قرضى از جمع شیاطین سرخ جدا گردید و در حال حاضر وى در تیم اینترناسیونال پورتو آلگره از فوتبال برزیل حضور دارد.

4- دنیلسون / از سائوپئولو به رئال بتیس / 31.5 میلیون یورو:

دنیلسون که به نوعى گران ترین بازیکن فراموش شده دنیاى فوتبال محسوب مى گردد، در جام جهانى 1998 در ترکیب تیم ملى برزیل خوش درخشید و بعد از پیوستن وى به رئال بتیس با مبلغ نجوى 31.5 میلیون یورو همه در انتظار درخشش بیشتر این ستاره برزیلى در دنیاى فوتبال بودند. اما ستاره بخت او همانطور که خیلى سریع طلوع کرده بود، سریع تر از حد انتظار نیز غروب نمود، چون وى در طول مدت حضور خود در بتیس و انجام 107 بازى، بدون ارسال پاس منجر به گل تنها موفق به ثمر رساندن هفت گل شد. یک سال پیش از پیوستن دنیلسون به رئال بتیس، رونالدو هم وطن وى با زدن 34 گل در 37 بازى به مبلغ 28 میلیون یورو از بارسلونا به اینتر منتقل شده بود و به همین دلیل جذب دنیلسون با مبلغ 31.5 میلیون یورو توسط بتیس بسیار عجیب به نظر مى رسد.

5- شان رایت فیلیپز / از منچسترسیتى به چلسى / 31.5 میلیون یورو:

باشگاه چلسى به لطف آبراموویچ مالک متمول خود در تابستان 2005 فعالیت گسترده اى در بازار نقل و انتقالات داشت و براى در اختیار گرفتن بازیکن متوسطى نظیر فیلیپز حتى حاضر به پرداخت مبلغ دیوانه کننده 31.5 میلیون یورو به منچسترسینى شد، در حالیکه ارزش این بازیکن انگلیسى در بازار نقل و انتقالات، تنها 10 میلیون یورو برآورد شده بود. فیلیپز در سه سال حضور خود در جمع آبى پوشان لندنى هرگز نتوانست خود را به بازیکنى مطمئن تبدیل نماید و بیشتر اوقات بر روى نیمکت ذخیره ها قرار مى گرفت تا اسرانجام به مبلغ 11.5 میلیون یورو بار دیگر به منچستر سیتى باشگاه سابق خود منتقل گردید.

6- نیکولاس آنلکا / از آرسنال به رئال مادرید / 35 میلیون یورو:

باشگاه هاى مختلف فوتبال در اروپا در طول دوران فوتبال این مهاجم فرانسوى در حدود 130 میلیون یورو براى جذب وى هزینه کرده اند. وى در ابتداى دوران حرفه اى فوتبال خود به مبلغ 800 هزار یورو از پاریس سن ژرمن به آرسنال منتقل شد و تنها بعد از 2.5 سال حضور در جمع توپچى ها خود را به یکى از پرطرفدارترین مهاجمین فوتبال اروپا تبدیل نمود و سرانجام رئال مادرید با پیشنهادى 35 میلیون یورویى در سال 1999 موفق به جذب وى شد. اما آنلکا هرگز نتوانست انتظارات بالا از خود را در ماردید برآورده نماید و سران مادریدى تنها بعد از یک سال حضور این مهاجم فرانسوى در مادرید، سران مادریدى وى را به پاریس سن ژرمن واگذار نمودند.

7- اندى کارول / از نیوکاسل به لیورپول / 41 میلیون یورو:

لیورپول بخش اعظمى از هزینه دریافتى از فروش تورس را براى جذب اندى کارول هزینه نمود که پیش از آنبه مبلغ 2.5 میلیون یورو به نیوکاسل پیوسته بود، با کمال تعجب سران لیورپول براى بازیکنى که در ظرف یک نیم فصل موفق به ثمر رساندن یازده گل براى نیوکاسل شده بود، حاضر به پرداخت مبلغ دیوانه کننده 41 میلیون یورو گردیدند و حتى مصدومیت وى نیز در هنگام این نقل و انتقال براى آنها چندان مهم نبود. اندى کارول اما هرگز به مهاجم خونسرد، گل زن و خطرناکى که سران لیورپول در آرزوى آن بودند تبدیل نشد و نتوانست هرگز جاى خالى تورس را براى آنها پر نماید. وى در 58 بازى براى قرمزها تنها موفق به ثمر رساند یازده گل شد. از هنگام خروج کارول از آنفیلد بى تردید هیچ یک از هواداران لیورپولى دلتنگ وى نشده است.

8- روبینیو / از رئال مادرید به منچسترسیتى / 43 میلیون یورو:

براى بسیارى از دوستداران فوتبال هنوز مشخص نشده که چرا از روبینیو به عنوان پله جدید یاد مى شده است. روبینیو هرگز عملکرد درخشانى از خود بروز نداده، اما با این وجود همواره باشگاه هاى مختلف براى جذب وى هزینه هاى بالایى را متقبل شده اند و به همین دلیل مى توان از او به عنوان نابغه اى در مارکتینگ دنیاى فوتبال نام برد. در سپتامبر 2008 منچسترسیتى براى جذب این بازیکن برزیلى حاضر به پرداخت مبلغ خیره کننده 43 میلیون یورو به رئال مادرید شد، اما در فوتبال جزیره وى هرگز موفق نبود و دچار آسیب دیدگى هاى فراوان شد وسرانجام سران سیتى با ضررى هنگفت مجبور به واگذارى وى به باشگاهى دیگر شدند.

9- آندرى شوچنکو / از میلان به چلسى / 43.3 میلیون یورو:

شوچنکو بى تردید یکى از برترین مهاجمین سال هاى نه چندان دور دنیاى فوتبال بوده است، این مهاجم اوکراینى بازیکن مورد علاقه آبراموویچ مالک باشگاه چلسى محسوب مى شد و به همین دلیل این میلیاردر روسى با پرداخت مبلغى بیش از 43 میلیون یورو موفق به خرید این مهاجم برجسته از تیم میلان گردید. اما شوچنکو هرگز نتوانست درخشش خود در فوتبال ایتالیا را در لندن نیز تکرار نماید و حتى مورد تمسخر هواداران چلسى نیز قرار گرفت تا اینکه بار دیگر به میلان بازگرداند شد، حضور دوباره وى در میلان نیز با موفقیتى همراه نبود و وى نتوانست به جایگاه سابق خود در این باشگاه دست یابد. با این وجود نمى توان از شوچنکو به عنوان بدترین خرید باشگاه چلسى نام برد.

10- گائسکا مندیتا / از والنسیا به لاتزیو / 48 میلیون یورو:

جذب مندیتا هافبک برجسته والنسیا توسط لاتزیو همچنان جزء بیست جابه جایى پر هزینه دنیاى فوتبال محسوب مى گردد، بعد از شکست والنسیا در فینال لیگ قهرمانان سال 2001 مقابل بایرن مونیخ، مندیتا هافبک توانمند این تیم با وجود پیشنهادات فراوان به لاتزیو پیوست، اما در رقابت هاى سرى آ هرگز موفقیتى نداشت و سران لاتزیو مجبور شدند خیلى زود وى را به دلیل عملکرد ضعیف ابتدا به بارسلونا و سپس به میدلزبورو به صورت قرضى واگذار نمایند. در همان سال پاول ندود با مبلغى کمتر از چهل میلیون یورو از لاتزیو به یوونتوس منتقل شد و توانست در تورین خود را به یکى از اسطوره هاى این باشگاه تبدیل نماید، در واقع سران لاتزیو مندیتا را براى جایگزینى پاول ندود خریدارى نموده بودند.

11- فرناندو تورس / از لیورپول به چلسى / 58.5 میلیون یورو:

شاید بتوان عنوان بدترین خرید تاریخ باشگاه چلسى را به فرناندو تورس که در زمستان 2011 از لیورپول خریدارى شد،تخصیص داد. این مهاجم اسپانیایى بعد از پیوستن به چلسى زیر فشار انتظارات بالا هرگز به موفقیتى دست نیافت و نتوانست خود را به مهاجمى مطمئن در این تیم تبدیل نماید، تورس بعد از تجربه کردن دورانى بسیار ناموفق در لندن به میلان و سرانجام به اتلتیکو مادرید تیم سابق خود واگذار گردید.

منبع:طرفداری

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد