کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

یادداشت جاناتان ویلسون: چلسی پس از مورینیو هم پیشرفت نکرده

می توان گفت تعویض مربی در باشگاه های انگلیسی امری کلیشه ای شده و وقتی تیمی نتیجه نمی گیرد، راحت ترین راه روی کار آوردن مربی جدید است.  
جاناتان ویلسون
خبر خوب برای چلسی این است که از زمان آمدن گاس هیدینک آن ها شکست ناپذیر بوده اند. خبر بد هم این است که 10 امتیاز از 6 بازی اول نتیجه قابل قبولی برای تیمی که می خواهد فاصله اش با تیم های بالای جدولی را کم کند، نیست. جام حذفی جایی است که چلسی هنوز در آن شانس دارد، اما اگر این تیم موفق نشود به لیگ قهرمانان راه پیدا کند یعنی تعویض مربی ایده خوبی نبوده است. می توان گفت تعویض مربی در باشگاه های انگلیسی امری کلیشه ای شده و وقتی تیمی نتیجه نمی گیرد، راحت ترین راه روی کار آوردن مربی جدید است.
اما توجه به اوضاع چلسی نشان می دهد که تیم ها باید بیشتر یا حداقل به همان اندازه که روی مربی سرمایه گذاری می کنند، روی بازیکنان هم سرمایه گذاری کنند. چیزی که چلسی از نبودش رنج می برد و در این فصل مورینیو هم به آن اشاره کرد. در نهایت هم مشکلی که چلسی را آزار داد عدم توانایی کافی در خط حمله بود.
شاید این درست باشد. اما این را هم نباید فراموش کنیم که هزینه کردن برای بازیکن و مربی رابطه مستقیم با جایگاه تیم در جدول رده بندی ندارد. البته طبیعی است که تیم های ثروتمند تر بازیکنان و مربیان بهتری را استخدام می کنند. اما توجه به منچستریونایتد و چلسی و جایگاه آن ها و همچنین توان مالی این دو باشگاه نشان می دهد که فقط شرایط مالی نیست که تعیین کننده جایگاه یک تیم در جدول است.
اما بین دوره اول حضور مورینیو در چلسی و دوره دوم او این تیم 5 مربی دائمی داشت. همه آن ها هم تقریبا از شرایط مالی و بازیکنان برابر بهره مند بودند. اما فقط آنچلوتی توانست کاری را انجام دهد که مورینیو در هر دو دوره حضورش انجام داد، قهرمانی در لیگ. این همان چیزی است که خاص بودن مورینیو را تائید می کند. اما با این حال ناکامی این مربی در فصل جاری و اخباری که درباره مشکلات او در رختکن با بازیکنان منتشر شد همه به اخراجش کمک کردند.
سوال اما این است که دلیل اختلاف سطح چلسی بین این فصل و فصل گذشته چیست؟ بعضی ها گفتند بازیکنان دیگر برای مورینیو بازی نمی کردند. شاید این درست باشد و شاید اگر هنوز مورینیو مربی بود آن ها در بازی با اورتون دو بار به بازی بازنمی گشتند.
اما سوال جدی تر این است که چطور این تیم مقابل اورتون ابتدا 2 بر صفر و در ادامه 3 بر 2 عقب افتاد؟ شاید دلیلش این باشد که بازیکنان لیگ را از دست رفته می دانند و فقط همین که به چمپیونشیپ سقوط نکنند برایشان کافی است. اگر این طور باشد احتمالش وجود دارد که در بازی های لیگ قهرمانان و جام حذفی چلسی بهتری را ببینیم.
فقط به این فکر کنید که اگر موضوع بازی نکردن برای مورینیو درست نباشد و سطح اصلی بازیکنان چلسی این باشد چه می شود؟ اگر فقط نخبه بودن و استعداد مورینیو بوده که فصل گذشته آن ها را به قهرمانی رسانده است چه؟ اگر این طور باشد یک تعویض مربی دیگر در تابستان هم برای آبی های لندن کارساز نیست . فراموش نکنید که 81 درصد موفقیت بستگی به بازیکنان و 19 درصد بستگی به سیستم تیم و ساختار آن دارد.

منبع:آی اسپورت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد