کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

چلسی - منچستر یونایتد یا فن خال - هیدینک؟

تساوی چلسی و منچستریونایتد برای دو مربی هلندی دو تیم اهمیت دیگری داشت، چرا و چگونه؟

وقتی بازی شروع شد تیم سیزدهم جدول، میزبان تیم پنجم شده بود و وقتی بازی تمام شد جایگاه سیزدهم و پنجم تغییر نکرده بود. در حقیقت دیدار دو تیم برای میانه جدولی ها اهمیت داشت تا بالانشین ها. در حالی که دو تیم پرافتخارترین تیم های تاریخ لیگ برتر به شمار می روند.

  

 چلسی در یک سو قرار داشت و منچستر یونایتد در سوی دیگر. از 1999 تاکنون این اولین بار بود که دیدار چلسی - منچستر یونایتد یکی از دیدارهای سرنوشت ساز برای قهرمانی به شمار نمی رفت. برخلاف دیدار روز پیش: منچستر سیتی - لستر سیتی و دیداری که ساعتی پیش انجام شده بود: بورنموث - آرسنال. لیگ به مراحل نهایی اش نزدیک شده بی آن که آبی پوش های چلسی و سرخپوش های یونایتد جایی در کورس قهرمانی داشته باشند. با این وصف دیدار دو غول به دردسر افتاده این فصل طعم دیگری داشت: طعم هلندی.




دیدار چلسی - یونایتد آمیخته به رقابت دو مربی هلندی پرآوازه بود. دو مربی پرتجربه که خیلی ها آنها را در آخرین فصل زندگی حرفه ای شان قلمداد می کنند و روی هم 133 سال عمر کرده اند. آوردگاه نبرد لوییز فن خال 64 ساله و گاس هیدیکگ 69 ساله. دو رقیبی که طی دو دهه اخیر در صف بهترین ها قرار داشته اند و طی پیمودن مسیرهای مختلف در هلند، اسپانیا و انگلیس برابر هم قرار گرفته اند و با هم مقایسه شدند. دو هموطنی که هرگز رابطه صمیمانه ای نداشته اند و به عنوان دو هلندی ترش رو با بهانه و بی بهانه به یکدیگر نیش زده و از دست دادن با هم طفره رفته اند. فن خال و هیدینک هر دوی شان سرمربی تیم ملی هلند بوده اند و هر دو هم دو بار. هر دو هلند را تا نیمه نهایی جام جهانی بالا بردند. فن خال در 2014 و هیدینگ در 1998. هر یک تاکنون 12 جام را فتح کرده است (سوای سوپر کاپ ها). فن خال در آژاکس و آ زد آلکمار بوده و هیدینک در پی اس وی. فن خال 4 بار قهرمان لیگ هلند شده و هیدینک 4 بار. فن خال یک بار با آژاکس قهرمانان اروپا شده و هیدینگ یک بار با پی اس وی. فن خال در بارسلونا بوده و هیدینک در رئال مادرید... و اکنون فن خال در منچستر یونایتد و هیدینک در چلسی به مصاف هم رفتند.




هیدینک طی همه این سال ها مربی برنده به شمار می رفت و دیدار دو تیم در نیم فصل اول هم با تساوی پایان یافته بود. او پیش از این در 4 بازی از 5 رویارویی آخرش فن خال را به زانو درآورده بود. در حقیقت فن خال فقط یک بار هیدینک را شکست داده است. در ال کلاسیکوی فوریه 1999 که بارسلونای او 0-3 با گل های پپ گواردیولا، لوییز انریکه و ریوالدو توانست رئال مادرید به رهبری هیدینک را در نوکمپ خرد کند، در حالی که نبرد برنابئو 2-2 به پایان رسیده بود. پس از آن، هیدینک با رئال بتیس در 2000 بارسای فن خال را 1-2 شکست داد و سپس طی سه نبرد در لیگ هلند سه بار فن خال را به زانو درآورد.




پیش درآمد دیدار چلسی - یونایتد انتقاد صریح هیدینک از فن خال بود. او برابر خبرنگارها رویکرد و روش فن خال را برای لیگ برتر هم ناموزون خواند و هم منفی. او گفت انگلیسی ها از فوتبالی با آهنگ آرام متنفرند و می خواهند مردان شان بجنگند و از درگیری هراسی به دل راه ندهند. او افزود یونایتد به رهبری فن خال تیم کندی شده که به زحمت توپ را جلو می برد و اهل درگیری هم نیست. هیدینک در همین قاب تلویحا ورود پپ گواردیولا به منچستر سیتی را هم زیر سئوال برد و گفت در هلند خیلی ها به اهمیت حفظ توپ می خندند. آن چه هیدینک با شیطنت بر زبان آورد دیدگاه طرفداران یونایتد هم به شمار می رفت. این که یونایتد میان 9 تیم اول جدول کم ترین تعداد گل را زده یعنی فقط 32 گل نمایانگر یونایتد دور شده از هویت خود است. چنان که چلسی قرار گرفته در نیمه دوم جدول یک گل بیشتر از سرخپوش ها زده است.




در چنین قابی که فن خال در جستجوی جلب علاقه طرفداران یونایتد دست و پا زده، هیدینک سال 2009 طی همان نیم فصل دل طرفداران چلسی را ربود. او بارسای طلایی پپ گواردیولا را تا مرز حذف شدن در لیگ قهرمانان پیش برد و جام حذفی را در ویمبلی با پیروزی برابر اورتون به چنگ آورد که وداع رویایی به شمار می رفت. حالا هم چلسی پس از رفتن مورینیو طی 11 بازی نباخته و از بحران فاصله گرفته است. آبی پوش ها برابر یونایتد  در دیداری که خبری از ماجراجویی نبود تا پیش از مصدومیت کورت زوما با تکیه به زوج زوما – تری در قلب دفاع جانانه بازی کرده بودند. زوما مقتدارنه ظاهر شده بود و جان تری  - کنار مایکل کریک- احتمالا بهترین بازیکن میدان به شمار می رفت. گل جسی لینگارد طی نخستین حمله یونایتد پس از بیرون رفتن زوما زده شد. با حمله ای به قلب دفاع چلسی، جایی که به زوما تعلق داشت. یونایتد تا مرز کسب پیروزی در استمفورد بریج جلو رفته بود، ولی  پاس استادانه، هنرمندانه و زیبای فابرگاس با گل تساوی بخش دیگو کاستا در واپسین لحظات انجامید تا این نبرد برنده ای نداشته باشد و گرهی از چالش های دو تیم را حل نکند.




ولی توقف یونایتد در استمفورد بریج معنی دارتر بود. این که مردان فن خال طی بازی های دور از خانه توان بردن ندارند یعنی یک برد در 6 بازی دور از خانه برای یکی از گران ترین تیم های اروپا پذیرفتنی نیست. درگیری لفظی فن خال با خبرنگارها در پایان دیدار بار دیگر زمینه ساز  نیش رسانه های بریتانیایی شد. این که فن خال نمی داند تا چه حد مورد مضحکه قرار می گیرد از او شخصیت تراژیکی ساخته که کمترین شباهتی با شخصت آهنین آلکس فرگوسن در اولدترافورد ندارد و طرفداران یونایتد را آزار می دهد. در کنار همه اینها فاصله  12 امتیازی یونایتد با لسترسیتی صدرنشین و قرار گرفتن پشت سر آرسنال، تاتنهام و منچستر سیتی راهیابی به رقابت های لیگ قهرمانان را هم زیر سئوال برده است. بنابراین هرچند نتیجه تساوی برای چلسی هم ارمغانی نداشت، ولی این که هیدینک در نبرد خصوصی اش با فن خال در احتمالا آخرین رویارویی شان نباخت او را برنده اصلی این میدان قلمداد می کند. 


منبع:طرفدرای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد