کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

بوی پول یا بوی چمن؟ ؛ پیوند ناب تاکتیک های ایتالیایی و چلسی

اوضاع باشگاه چلسی در یک ماه اخیر بسیار متلاطم بوده و ابهام درباره سرنوشت این تیم و آینده آن بسیار زیاد بوده و هست. البته یکی از این پرسش ها و ابهامات پیرامون چلسی برطرف شد و تکلیف نیمکت این تیم برای فصل آینده تعیین گردید.

بوی پول یا بوی چمن؟ ؛ پیوند ناب تاکتیک های ایتالیایی و چلسی

اوضاع باشگاه چلسی در یک ماه اخیر بسیار متلاطم بوده و ابهام درباره سرنوشت این تیم و آینده آن بسیار زیاد بوده و هست. البته یکی از این پرسش ها و ابهامات پیرامون چلسی برطرف شد و تکلیف نیمکت این تیم برای فصل آینده تعیین گردید.

   آنتونیو کونته انتخاب نهایی رومن آبراموویچ برای حضور در استمفورد بریج و هدایت سکان این باشگاه بزرگ بود. کونته پس از یورو 2016، دوباره تبدیل به یک مربی خواهد شد که باید هر روز تیم خود را تمرین بدهد و هر هفته درگیر مسابقات باشد. برخی از مخالفان کونته و یا آن عده از واسطه هایی که قصد داشتند مربی مورد نظر خودشان را به نیمکت چلسی تحمیل کنند، در اولین واکنش به حضور این مربی ایتالیایی روی نیمکت چلسی، وی را یک شخص دارای پرونده فساد و تبانی در فوتبال ایتالیا معرفی کردند که دارای یک پرونده مفتوح در دادگاه های ایتالیا است که اگر توسط دادگاه محکوم شود، باید یک محرومیت حداقل 6 ماهه را تحمل نماید. شاید حرف آنها درست باشد ولی این مسائل ربط چندانی به باشگاه چلسی ندارد و هواداران تشنه قهرمانی چلسی، از آنتونیو کونته انتظار دیگری دارند.

همیشه نام باشگاه چلسی با مردان ایتالیایی در دو دهه اخیر عجین شده است. به خاطر بیاورید دوران حضور جان فرانکو زولا، جان لوکا ویالی، کلودیو رانیری، کارلو آنچلوتی، روبرتو دی متئو و حالا آنتونیو کونته را در استمفورد بریج. هواداران در مجموع از ایتالیایی ها خاطرات خوبی دارند و شاید به همین دلیل از کونته هم استقبال خوبی به عمل بیاورند.

شریدان برد نویسنده میرر درباره انتظاراتی که از کونته به عنوان مربی آینده چلسی دارد، چنین نوشته است:کونته در تیم باری از سیستم 4-2-4 استفاده می کرد. در این سیستم، دو هافبک تدافعی قدرتی حضور داشتند و دو وینگر نیز کار بسیار مهمی را در امور تهاجمی بر عهده می گرفتند. کونته با همین تاکتیک توانست باری را به قهرمانی سری B رسانده و سپس همین سیستم را در تیم سیه نا هم پیاده کرد.

وقتی کونته به یوونتوس پیوست، آندریا پیرلو نیز توسط باشگاه خریداری شده بود و اگر کونته از همان تاکتیک همیشگی استفاده می کرد، جایی برای پیرلو باقی نمی ماند. بنابراین، چاره ای جز تغییر تاکتیک نبود. انتخاب کونته، سیستم 2-5-3 بود که بسیار هم عالی جواب داد. یوونتوس بدون باخت، قهرمان سری A شد و فقط 20 گل دریافت نمود. استفاده از دفاع سه نفره توسط کونته در یوونتوس، منجر به 3 قهرمانی متوالی بانوی پیر در ایتالیا گردید. همگان می دانیم که فوتبال در ایتالیا بسیار تاکتیکی تر از فوتبال انگلیس است و شاید کونته مجبور باشد برای تطابق بهتر با فوتبال انگلیس، به سیستم جا افتاده در گوشت و پوست فوتبال انگلیس یعنی استفاده از 4 مدافع و همان تاکتیک قدیمی 4-2-4 بازگردد.

کونته از لحاظ کاریزمای شخصیتی نیز یک مربی بسیار دیکتاتور مآب بوده و با هیچ بازیکنی شوخی ندارد. همگان دیدیم که رفتار وی با دو یاغی تیم ملی ایتالیا یعنی آنتونیو کاسانو و ماریو بالوتلی چگونه بود. جان لوکا پرودنتی گزارشگر کانال ورزشی مدیاست درباره کونته می گوید:

وقتی او به یوونتوس آمد، اولین چیزی که به بازیکنان گفت این بود که اگر شما می خواهید برنده باشید، باید فقط یک کار را انجام دهید و آن کار این است که هر چیزی که به شما می گویم، گوش دهید!

رختکن یووه در سال های 2011 تا 2014 به طور کامل تحت سیطره کونته قرار داشت و همه روی موفقیت تمرکز کامل داشتند. این حاکمیت بر روی تیم آن قدر زیاد بود که حتی برخی از بازیکنان را عاصی و خسته کرد. جیووانی تراپاتونی درباره کونته می گوید که او همواره یک عصبانیت در چهره خویش دارد و این می تواند برای تیم های تحت هدایتش خوب باشد. کونته در دوران حضور در آتالانتا برای ایجاد دوستی بیشتر بین بازیکنان خود، هر هفته در روزهای شنبه با همه بازیکنان به سینما می رفت.

یکی از تفاوت های بزرگ کونته با آلگری درباره نقل و انتقال بازیکنان گران قیمت است. کونته بر عکس آلگری، اعتقاد به ریخت و پاش های زیاد و خریدن بازیکنان گران قیمت دارد. حتی برخی از کارشناسان دلیل اصلی جدایی کونته از یووه را عدم توافق باشگاه با خریدهای مد نظر کونته می دانند. کونته یک جمله بسیار معروف دارد که می گوید:

شما نمی توانید در رستوران، یک غذای 100 یورویی را بخورید وقتی که فقط 10 یورو در جیبتان دارید!

شاید وجه اشتراک کونته و چلسی نیز همین باشد که هر دو بسیار گرسنه و تشنه قهرمانی هستند. به قول کارلو تاوکیو رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا، کونته به خاطر بوی پول به چلسی نرفته بلکه دلش برای بوی چمن تنگ شده است.

اما در کنار همه مزایای حضور کونته در چلسی، چند علامت سؤال هم در جلوی نام او قرار دارد. کونته در دو حضورش در لیگ قهرمانان اروپا با یوونتوس، نتوانست توفیق چندانی به دست بیاورد. آنها یک بار در مرحله گروهی و یک بار در مرحله یک چهارم نهایی حذف شدند. اگر از پرونده تبانی کونته در بازی سیه نا-آلبینولفه هم بگذریم، باز هم چند علامت سؤال بزرگ را پیدا می کنیم. کونته در برخی موارد از سیستم مورد علاقه خود یعنی 2-5-3 عدول کرده و به 2-4-4 روی می آورد. تجربه نشان داده که این تغییرات مقطعی کونته نتیجه مؤثری ندارد. در مورد کارنامه آنتونیو کونته در تیم ملی ایتالیا هم نمی توان قضاوت قاطعی داشت چرا که وی هنوز با آتزوری در تورنمنت بزرگی حضور نداشته و شاید عملکرد او در یورو 2016 ، بهترین ملاک برای قضاوت عملکرد کونته در تیم ملی ایتالیا باشد.

و چالش زبان انگلیسی را نباید فراموش کنیم. دو دهه قبل یا حتی همین ده سال قبل، وقتی یک مربی خارجی وارد یک کشور می شد، دیدن یک مترجم در کنار وی امری عادی بود ولی در فوتبال مدرن امروز، در همه کشورهای صاحب فوتبال، چنین چیزی به هیچ وجه پذیرفته نیست و ارتباط مستقیم مربی با بازیکن بسیار مهم است. حتی شنیده می شود که خورخه سامپائولی مربی تیم ملی شیلی در کوپا آمریکا 2015، به دلیل عدم تسلط کافی به زبان انگلیسی، از حضور در چلسی باز ماند در حالی که بنا به ادعای خودش، گزینه اول آبراموویچ برای حضور در استمفورد بریج بود.

بدون شک کونته باید در این مدت، بیش از هر چیز به فکر تکمیل اطلاعات خویش در زمینه یادگیری زبان انگلیسی باشد تا از همان روز اول، در ارتباط داشتن با بازیکنان و خبرنگاران دچار مشکل نشود. فابیو کاپلو مربی افسانه ای فوتبال ایتالیا هم بابت حضور کونته در چلسی دچار بیم و امید شده است. کاپلو معتقد است که اگر آبراموویچ دست به جیب شده و برای چلسی، پنج یا شش بازیکن جدید بخرد، از کونته فقط انتظار قهرمانی خواهد داشت و چلسی برای او همچون یوونتوس یک پناهگاه امن نخواهد بود. کاپلو دوست ندارد که خاطرات تلخ او در دوران حضورش در فوتبال انگلیس برای آنتونیو کونته تکرار شود.

اما پس از حضور کونته روی نیمکت چلسی، چه کسانی به  عنوان دستیار، وی را همراهی خواهند کرد. کونته در حال حاضر 18 نفر را در تیم ملی ایتالیا به عنوان آنالیزور یا دستیار به همراه دارد که پیش بینی می شود حداقل 10 نفر از آنها با کونته راهی استمفورد بریج شوند. آنجلو آلسیو و ماسیمو کاررا دو دستیار همیشگی کونته هستند که در یوونتوس و سیه نا هم با او بودند. مائورو ساندریانی، آنالیزور تاکتیکی و برادرش یعنی جان لوکا به علاوه پائولو برتلی مربی بدنساز، کونستانتیو کوراتی، جان لوکا اسپینلی مربی دروازه بان ها و آنتونیو گالیاردی به عنوان تحلیلگر فیلم های بازی ها از مهم ترین افرادی هستند که انتظار می رود با آنتونیو کونته در سفر ماجراجویانه به جزیره، همراه شوند. البته چلسی هم نمی خواهد استیو هالند کمک مربی کنونی این تیم و کریس جونز مربی بدنساز خود و همچنین کریستوف لولیکون مربی دروازه بان ها را از دست بدهد.

  

منبع:طرفداری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد