کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

تحلیل بازی چلسی-وستهم یونایتد؛ دو مربی بزرگ، دو تعویض طلایی و دو گل

در این گزارش تحلیلی، نگاهی خواهیم داشت به جنبه های فنی و آماری مسابقه دیروز چلسی-وستهم از رقابت های لیگ برتر که در ورزشگاه استمفورد بریج به قضاوت رابرت مدلی برگزار شد و به تساوی 2-2 انجامید.
 چلسی با هدایت گاس هیدینک از دسامبر گذشته تا کنون، متحول شده و این تحول را می توان به وضوح در روند کیفی و البته نتایج آبی ها مشاهده نمود.   چلسی در ادامه روند شکست ناپذیری اش در لیگ برتر، در یکی از داربی های لندن با درجه حساسیت خفیف، به مصاف وستهمِ بیلیچ رفت، رقیبی که فصل بسیار خوبی را سپری می کند و اگر در این بازی به پیروزی می رسید، حتی می توانست به رده چهارم جدول یعنی منطقه سهمیه لیگ قهرمانان دست یابد که البته سسک فابرگاس چنین اجازه ای را به چکش ها نداد و با گلزنی در آخرین لحظات بازی آن هم از روی نقطه پنالتی، روند شکست ناپذیری چلسی با گاس هیدینک در لیگ برتر را به 14 بازی متوالی رساند.

البته ناگفته نمانَد که هر چند چلسی چهاردهمین بازی بدون باخت را سپری کرد، اما در اغلب این بازی ها نیز نتوانسته به پیروزی برسد که مسابقه دیروز با وستهم یونایتد نیز در زمره همین بازی ها بود. به نظر می رسد که رؤیای حضور در رده چهارم جدول برای وستهم تحقق پذیر تر از چلسی باشد. تمام هدف و تلاش هیدینک و شاگردانش در ادامه فصل، هر چه نزدیک تر شدن به بالای جدول خواهد بود. هدف وستهم نیز کسب بهترین رتبه در جدول لیگ برتر پس از سال 1999 می باشد.

وستهم در شرایطی پا به این بازی گذاشت که 3 پیروزی متوالی در لیگ را مقابل ساندرلند، تاتنهام و اورتون به دست آورده بود. وقتی در بازی رفت این دو تیم، چکش ها موفق به شکست دادن چلسی مورینیو در اوایل فصل شده بودند، همگان تعجب کردند ولی اگر وستهم در بازی دیروز موفق به شکست دادن چلسی می شد، شاید کمتر کسی را متعجب می ساخت. چلسی قبل از آغاز این دیدار و به علت باخت هفته قبل در برابر اورتون و کنار رفتن از جام حذفی، از روحیه چندان خوبی برخوردار نبود.



هیدینک سه تغییر را در ترکیب اصلی چلسی در مقایسه با هفته قبل ایجاد نمود. جان تری، اسکار و لوئی رمی به جای نمانیا ماتیچ، پدرو و دیگو کوستا در ترکیب اصلی قرار گرفتند. در واقع جان تری از مصدومیت چند هفته ای برگشته بود تا در مقابل تیم سابقش به میدان برود.  به علت محرومیت دیگو کوستا، یک تغییر اجباری در خط حمله ایجاد شد تا لوئی رمی پس از مدت ها و برای دومین بار در این فصل، در ترکیب اصلی چلسی قرار بگیرد. وستهم نیز همچون چلسی در هفته گذشته درگیر رقابت های جام حذفی بود و پس از تساوی 1-1 با منچستر یونایتد، اسلاون بیلیچ مربی وستهم نیز ترجیح داد که 3 تغییر را در ترکیب اصلی تیمش ایجاد نماید. آدریان، انر والنسیا و دیافرا ساکو در ترکیب اصلی چکش ها جایگزین درن رندولف، امانوئل امنیکه و اندی کارول شدند.

گری کیهیل و جان تری زوج خط دفاعی چلسی را تشکیل دادند در حالی که برانسیلاو ایوانوویچ در پست دفاع راست به میدان رفت و طبق معمول، هیدینک از فابرگاس و میکل به عنوان هافبک های تدافعی استفاده می کرد. رمی تک مهاجم چلسی بود و اسکار پشت سر او حضور داشت. کندی و ویلیان هم در سمت چپ و راست قرار گرفته بودند. حضور دیافرا ساکو در نوک خط حمله وستهم جالب توجه بود در حالی که مانوئل لانزینی پشت سر او حضور داشت و انر والنسیا به همراه دیمیتری پایه به ترتیب در سمت راست و چپ خط میانی به بازی گرفته شدند.

آغاز این بازی با سرعت بالایی همراه بود ولی توپ و میدان در اختیار وستهم قرار داشت که در نهایت یک توپ بلوک شده توسط مدافعان چلسی، به مانوئل لانزینی رسید تا او با یک شوت محکم پای راست در دقیقه 17 دروازه چلسی را باز کند و ششمین گل خود در این فصل را به ثمر برساند تا دروازه چلسی مقابل وستهم در استمفورد بریج پس از 6 سال باز شود. چلسی پس از خوردن گل، توپ و میدان را در اختیار گرفت و حملاتی را روی دروازه وستهم تدارک دید هر چند که عبور از خط دفاعی حریف برای بازیکنان چلسی کمی دشوار به نظر می رسید. بارها بازیکنان چلسی بازی را به عرض بردند تا بدین وسیله، در خط دفاعی وستهم رخنه ایجاد کنند و همه امید آنها در غیاب دیگو کوستا، به درخشش رمی در خط حمله بود.



وستهم تا پایان نیمه اول چشم به ضد حملات داشت و هر گاه توپ را در اختیار می گرفت، حملاتی به مراتب زهردار تر از تیم میزبان را تدارک می دید. همه امید چلسی در نیمه اول به ضربات از راه دور و یا ضربات ایستگاهی دوخته شده بود. ویلیان و کندی هم چند بار شانس خود را از این طریق امتحان کردند. در نهایت هم یک ضربه آزاد در آخرین ثانیه های نیمه اول و در فاصله 11 یاردی از خط دروازه، نصیب آبی ها شد تا سسک فابرگاس با یک ضربه استثنایی، دروازه وستهم را باز کند. بدون شک گل فابرگاس را باید یکی از بهترین گل های این فصل دانست که به سرعت نیز کلیپ هایی از این گل در فضای مجازی ساخته شد. با این گل، چلسی بازنده به رختکن نرفت.

هیدینک در بین دو نیمه تصمیم جالبی گرفت و کندی را که در نیمه اول از بازیکنان خوب چلسی بود، از زمین بیرون کشید تا پدرو جایگزین او شود. چلسی، نیمه دوم را با عطش بیشتری آغاز کرد و اگر کمی خوش شانس بود، ضربه سر جان تری یا ضربه اسکار، تبدیل به گل می شد. البته وستهم نیز در تک حملاتی که روی دروازه چلسی داشت، بسیار خطرساز بود و حتی در یکی از صحنه ها، آرون کرسوِل از جای خالی پشت سر ایوانوویچ نفوذ کرد و توپ را به تیر افقی دروازه کورتوا زد. چند بار در این بازی، فضای پشت سر ایوانوویچ خالی ماند تا بستری برای نفوذ کرسوِل باشد. جالب ترین اتفاق بازی در دقیقه 62 رخ داد که اندی کارول فقط 84 ثانیه پس از حضور در زمین، پاس عمقی زیبای دیمیتری پایه را وارد دروازه چلسی کرد تا باز هم وستهم پیش بیفتد. پایه که در این بازی اسیر مدافعان حریف بود، فقط یک لحظه را برای ریختن زهر خود به حریف، غنیمت دانست.



تعویض طلایی بیلیچ و حضور اندی کارول به طور کامل جریان بازی را به سود وستهم تغییر داد و کفه ترازو به سمت این تیم سنگین تر شد. کارول به جز گلی که وارد دروازه چلسی کرد، چندین بار هم موجب آزار مدافعان و دروازه بان حریف گردید. هیدینک که همه چیز را از دست رفته می دید و به هیچ وجه دوست نداشت که پس از دو ناکامی متوالی در لیگ قهرمانان و جام حذفی، اولین شکست خود در لیگ برتر را هم تجربه نماید. به همین دلیل، مربی کارکشته هلندی، لوئی رمی را که خیلی هم دویده بود و خسته به نظر می رسید، از زمین بیرون کشید تا یک جوان تازه نفس به نام برتران ترائوره را جایگزین وی نماید.

چلسی پس از خوردن گل دوم، بارها روی دروازه وستهم خطرساز شود ولی اغلب حملات آبی ها با ارسال توپ های بلند از جناحین زمین و فاقد نظم کافی بود. وستهم نیز به ضد حملات چشم داشت و همه توپ ها را به کارول ختم می کرد. آخرین حربه هیدینک برای گریز از شکست خانگی، به میدان فرستادن روبن لوفتوس چیک 20 ساله بود. در آخرین دقایق بازی، ضربه سر اندی کارول از روی خط دروازه چلسی بیرون آورده شد و همان توپ در ضد حمله به لوفتوس چیک رسید که طی برخورد با مایکل آنتونیو در محوطه جریمه سرنگون شد تا یک پنالتی بحث برانگیز برای چلسی گرفته شود. البته می توان حدس زد که تصمیم داور صحیح بود. هیدینک بر خلاف نظر بیلیچ، این پنالتی را درست دانست. بیلیچ نه تنها، خطا بودن این برخورد را قبول نداشت، بلکه آن را داخل محوطه جریمه هم نمی دانست.



بدین ترتیب بازیکن تعویضی هیدینک نیز مؤثر واقع گردید و یک پنالتی را در آخرین دقایق بازی گرفت تا سسک فابرگاس برای دومین بار دروازه آدریان را باز کرده و چلسی را از باخت در استمفورد بریج نجات دهد. بدون شک فابرگاس یکی از بهترین بازیکنان میدان بود که با تعصب خاصی بازی می کرد و برای اولین بار از سال 2009، توانست در یک بازی لیگ برتر، دو گل بزند که به اصطلاح، brace نامیده می شود. 57 درصد مالکیت توپ در اختیار چلسی بود و 8 کارت زرد، حکایت از پُر برخورد بودن این بازی داشت.



با این تساوی، دهمین بازی متوالی بدون باخت چلسی مقابل وستهم در لیگ برتر رقم خورد. دیمیتری پایه با پاس گلی که در این بازی داد، توانسته ششمین پاس گل خود در 7 بازی اخیر را ثبت نماید و تعداد گل های زده و پاس گل های او در کلیه رقابت های این فصل، برابر شد. (11 گل زده و 11 پاس گل) وستهم برای دهمین بازی متوالی نتوانست در استمفورد بریج به پیروزی برسد تا بیشتر از همه باعث خوشحالی منچستر سیتی شود. چهار گل از 5 گل مانوئل لانزینی در این فصل لیگ برتر در بازی های خارج از خانه وستهم زده شده است. طبق نمرات sky sports، مانوئل لانزینی بهترین بازیکن میدان بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد