کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

گزارش تحلیلی بازی چلسی-منچستر سیتی؛ حلقه های مفقوده پیگرینی و تسخیر آخرین سنگر هیدینک

در حال سپری کردن ماه آوریل هستیم و کم کم به ماه می نزدیک می شویم اما بر خلاف چند فصل اخیر، خبری از چلسی و منچستر سیتی در صدر جدول و ادعای قهرمانی هیچ کدام از این دو تیم نیست.  

 این دو تیم در عصر روز شنبه به مصاف هم رفتند در حالی که بزرگ ترین هدف هر دو تیم در این مقطع فصل، کسب سهمیه اروپایی می باشد.

طرفداری- در حال سپری کردن ماه آوریل هستیم و کم کم به ماه می نزدیک می شویم اما بر خلاف چند فصل اخیر، خبری از چلسی و منچستر سیتی در صدر جدول و ادعای قهرمانی هیچ کدام از این دو تیم نیست. این دو تیم در عصر روز شنبه به مصاف هم رفتند در حالی که بزرگ ترین هدف هر دو تیم در این مقطع فصل، کسب سهمیه اروپایی می باشد.

چلسی که رفته رفته سنگر رکوردهای شکست ناپذیری گاس هیدینک را یکی پس از دیگری فتح شده می بیند، برای حفظ آخرین رکورد شکست ناپذیری مربی موقت خود یعنی شکست ناپذیری در بازی های خانگی لیگ برتر، به مصاف سیتیزن ها رفت. سیتی هم که ساعتی پیش از این بازی، خبر پیروزی همشهری اش را شنیده بود، چاره ای جز شکست دادن چلسی برای حفظ سهمیه لیگ قهرمانان نداشت و کوچک ترین غفلت در این روزها را مترادف با تعویض سهمیه خود با همشهری سرخپوش تلقی می کند.

البته به نظر می رسد که در این هفته های اخیر، پیگرینی پس از حدود 8 ماه سعی و خطا، بالاخره توانسته سیستم و ترکیب ایده آل منچستر سیتی را پیدا کرده و تیمش را به هارمونی موزونی برساند. سیتی پس از صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، با روحیه بالایی پا به این میدان گذاشت.

چلسی با پایان محرومیت 3 جلسه ای دیگو کوستا و مصدومیت گری کیهیل، از هر دو بازیکن در ترکیب اصلی استفاده می کرد. کوستا از مدل موی جدید خود رونمایی کرده و ماسک محافظ را نیز از صورتش برداشته بود. حضور لوفتوس- چیک در ترکیب اصلی چلسی در تقابل با یک تیم بزرگ را کمتر کسی می توانست پیش بینی نماید.

پیگرینی هم در مقایسه با بازی مقابل پاریس سن ژرمن، 4 تغییر را در ترکیب سیتی ایجاد کرده و بازگشت یایا توره، سمیر نصری، الکساندر کولاروف و پابلو زابالتا به ترکیب اصلی سیتی جالب توجه بود.

تقابل کوین دی بروین با چلسی را باید جالب ترین اتفاق این بازی دانست. دی بروین در سال 2014 به بدترین شکل ممکن و با چشمانی گریان (به گفته مورینیو) از چلسی جدا شد ولی اکنون به عنوان یک ستاره بزرگ در مقابل تیم سابقش قرار گرفت. دی بروین پس از بازگشت از مصدومیت در یک ماه اخیر، ستاره بی بدیل تیمش شده و طی 4 بازی اخیر، 3 گل حساس را برای سیتی زده است. بازیکنان چلسی به یاد یان بریتون بازیکن اسبق خود که ماه قبل درگذشته بود، بازوبند مشکی بر دست داشتند.

منچستر سیتی بازی را بهتر از چلسی آغاز کرد ولی اولین حمله خطرناک چلسی توسط زابالتا دفع شد. سرعت بازی از همان ابتدا بسیار بالا بود و کیفیت قابل ملاحظه ای در سبک بازی هر دو تیم مشاهده می شد. با گذشت زمان، تیم چلسی توانست بازی خود را به سیتی دیکته نماید و حدود دقیقه با برتری قابل ملاحظه آبی ها در میدان همراه بود. در این دقایق، دیگو کوستا یک گل زد که به علت آفساید، مردود اعلام شد و لوفتوس- چیک نیز یک فرصت عالی را داخل محوطه جریمه خراب کرد.

بزرگ ترین ایده منچستر سیتی برای این بازی، چشم بستن به ضد حملات بود. استفاده از توپ های پخش شده توسط یایا توره، استارت های سریع و تکنیک خارق العاده کوین دی بروین و البته نبوغ و تمام کنندگی سرخیو آگوئرو بهترین دلیل برای انتخاب این تاکتیک توسط پیگرینی برای «زمین گیر» کردن چلسی در استمفورد بریج تلقی می شد. از دقیقه 20 به بعد این ایده توسط سیتی به خوبی پیاده شد و پس از یک ضد حمله خطرناک و تک به تکی که دی بروین خراب کرد، توفان مردان پیگرینی در استمفورد بریج آغاز شد.

یکی دیگر از بازیکنان هدف در ضد حمله های سیتی سمیر نصری بود که او نیز بارها از کمند مدافعان چلسی گریخت و خود را در موقعیت گلزنی قرار داد. در نهایت اولین گل سیتی در دقیقه 32 روی کرنری برای تیم چلسی! به دست آمد. کرنری که چلسی روی دروازه سیتی فرستاد تبدیل به ضد حمله ای برق آسا شد تا استارت عالی دی بروین از زمین خودی تا پشت محوطه جریمه ادامه یافته و پاسی که او به آگوئرو داد با شوت سهمگین این مهاجم آرژانتینی به تور دروازه تیبو کورتوا نشست.

چلسی پس از خوردن گل تا پایان نیمه اول توپ و میدان را در اختیار داشت هر چند که نتوانست دروازه سیتی را تهدید نماید. سیتی در نیمه اول هرگاه اراده کرد، خود را به محوطه جریمه چلسی رساند و خطرساز شد و شاید اگر درخشش کورتوا نبود، شکست سنگینی در همان نیمه اول برای چلسی رقم می خورد.

جای خالی جان تری و عدم آمادگی کری کیهیل که تازه از مصدومیت برگشته بود، بلای جان چلسی در خط دفاعی شد. درصد گردش توپ بیشتر در یک سوم دفاعی سیتی در نیمه اول نشان دهنده برتری چلسی نیست بلکه حکایت از برنامه های سیتی برای ضد حملات دارد و نه اردو زدن در یک سوم دفاعی چلسی.

چلسی نیمه دوم را بهتر آغاز کرد اما جالب اینجاست که در اوایل نیمه دوم باز هم یک ضد حمله از درون محوطه جریمه خودی توسط بازیکنان سیتی طراحی شد و باز هم استارت فوق العاده دی بروین و در نهایت توپی که با پاس هنرمندانه سمیر نصری به آگوئرو تبدیل به گل دوم سیتی شد.

دو گل مشابه با دو ضد حمله محض و هنرنمایی دو سوپر استار منچستر سیتی یعنی دی بروین و آگوئرو. پس از این گل، سرخیو آگوئرو تبدیل به پنجمین بازیکن تاریخ لیگ برتر شد که توانست پس از آلن شیرر، تیری آنری، رود فن نیستلروی و لس فردیناند در سه فصل مختلف بیش از 20 گل بزند. چلسی پس از خوردن گل دوم به طور کلی از جریان بازی خارج شد و سیتی بود که توپ و میدان را در اختیار گرفت و شاید اگر سمیر نصری فرصت تک به تکی را که داشت تبدیل به گل می کرد، اوضاع برای یاران گاس هیدینک بدتر می شد.

شاید تأسف بار باشد که بازیکنان چلسی پس از خوردن گل دوم در عمل تسلیم شدند و دست های خود را بالا برده و بازی را رها کردند. در دقیقه 78 هم یک حمله ضربتی دیگر از بازیکنان سیتی طراحی شد و این بار فرناندینیو در متن حرکت قرار داشت. خطای واضح کورتوا روی او باعث اخراج دروازه بان بلژیکی چلسی و اعلام پنالتی برای سیتی شد تا آگوئرو برای ثبت هت تریک، توپ را وارد دروازه آسمیر بگوویچ نماید. کورتوا تبدیل به ششمین دروازه بان تاریخ لیگ برتر شد که در یک فصل با 2 کارت قرمز رو به رو شده است. نویل سوتال و زنده یاد پاول سرنیچک اولین و دومین دروازه بان رکورددار در این زمینه بودند.

خسوس ناواس که سورپرایز ویژه این بازی بود، بارها با حرکات پا به توپ موجب آزار مدافعان چلسی به ویژه عبدالرحمان بابا شد. شاید تنها بازیکن چلسی که فراتر از حد انتظار ظاهر شد، روبن لوفتوس- چیک بود ولی خط هافبک چلسی به ویژه میکل و فابرگاس بسیار ضعیف عمل کردند. پدرو، ویلیان و دیگو کوستا در بازی محو بودند و حتی حضور کندی و برتران ترائوره در نیمه دوم هم دردی از دردهای بی شمار چلسی در این بازی را درمان نکرد.

پابلو زابالتا که با خوش شانسی از دریافت کارت زرد دوم گریخت و در اواسط نیمه دوم توسط پیگرینی تعویض شد، به شدت از این تعویض عصبانی و شروع به اعتراض نمود که یکی از صحنه های جنجالی این بازی را در نیمه دوم رقم زد. نیکولاس اوتامندی با 9 دفع توپ و 7 قطع توپ، چهره شاخص سیتی در این بازی بود.

بدین ترتیب اولین باخت خانگی هیدینک روی نیمکت چلسی در لیگ برتر رقم خورد تا چلسی برای دومین بازی متوالی در لیگ برتر شکست بخورد. هیدینک که به عنوان مربی از فوریه 2004 هرگز با هیچ تیمی در دو بازی متوالی لیگ نباخته بود، این رکورد خود را نیز با این باخت از دست داد.

سرخیو آگوئرو با هت تریک در این بازی و همچنین با دو گلی که هفته گذشته وارد دروازه وست بروم کرده بود، اکنون با 21 گل باز هم مدعی عنوان آقای گلی لیگ برتر شده است. آگوئرو با زدن 14 گل در سال 2016، بهترین گلزن امسال در 5 لیگ معتبر فوتبال اروپا محسوب می شود. او طی 12 بازی اخیر لیگ برتر، 13 گل زده است. آگوئرو سومین بازیکن تاریخ لیگ برتر پس از نوانکو کانو و رابین فان پرسی است که توانسته مقابل چلسی در استمفورد بریج هت تریک نماید تا سنگین ترین شکست خانگی چلسی در لیگ برتر از سال 2010 ثبت شود.

با راه افتادن دو شاه مهره پیگرینی یعنی آگوئرو و دی بروین، سیتی به روزهای قشنگ گذشته برگشته و شاید با ادامه این رویه، توفان آبی های منچستر تا مادرید هم قربانی بگیرد. کسب 3 امتیاز در ورزشگاهی که تا قبل از این بازی، فقط 8 امتیاز از 51 امتیاز ممکن را برای سیتی به ارمغان داشته، یک غنیمت بزرگ برای شاگردان پیگرینی محسوب می شود. پیگرینی در این هفته حلقه های مفقوده اش را یافت ولی هیدینک در مسیری معکوس، آخرین رکوردهای شکست ناپذیری را هم از دست داد و آخرین سنگرهایش نیز به دست رقیبان تسخیر شد.

هفته ای رؤیایی برای سیتی با صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان، صعود به رده سوم جدول با فاصله یک امتیازی نسبت به آرسنال و حفظ فاصله 4 امتیازی با تیم پنجم جدول یعنی منچستر یونایتد بدین معناست که شاید کابوس عدم حضور در لیگ قهرمانان، برای گواردیولا به حقیقت پیوند نخواهد خورد. 

منبع:طرفداری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد