کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

یورو 2016؛ بلژیک؛ پشت سر گذاشتن سال های تلخ و حالا پرواز

به معرفی تیم ملی بلژیک پرداخته ایم.  
دموکریت می گوید:"چیز های زیبا در پی سخت تلاش کردن به دست می آیند و چیز های احمقانه بدون تلاش به دست می آیند." نقش اول سناریو ما نیز در پی سخت تلاش کردن به دست آمده یا در پی سخت تلاش کردن به دست آورده است. 

تیم فوتبال بلژیک نشانه سخت تلاش کردن است در واقع کشور بلژیک سمبل سخت تلاش کردن است. کشوری 30 هزار کیلومتر مربعی با جمعیتی حدود 11 میلیون. تقریبا در مرکز اروپا. در سال 2007 آن ها 15 مین کشور از لحاظتجارت در جهان بودند. شاید عدد 15 چشمگیر نباشد اما اگر به موقعیت جغرافیایی این کشور نگاه کنید متوجه می شوید که کاری بزرگ انجام داده اند. حالا چرا از این موارد می گوییم. تنها به یک دلیل. اینکه بدانید بلژیکی ها سخت کوش اند چه در زمینه اقتصادی و چه در زمین سبز. در دهه  70 و 80 آن ها تیم خوبی داشتند اما با رفتن عصر طلایی دچار افت شدند. اما حوصله کردند و تلاش و برنامه ریزی. جوانان را پرورش دادند و تیم های بزرگ اروپایی را تسخیر کردند و دوباره به جمع مدعیان بازگشتند.

در دور مقدماتی یورو 1964 که دو سال قبل از آن برگزار می شد در طی دو بازی با حساب 4 بر 2 به یوگوسلاوی باختند از راه یابی به یورو 64 باز ماندند. در انتخابی سال 1968 اوضاع کمی بهتر شد. آن ها 3 برد و 1 تساوی از مجموع 6 بازی کسب کردند. اما بازهم از راه یابی به جمع تیم های مرحله پایانی باز ماندند.

در سال 1972 اوضاع متقاوت بود و البته نحوه برگزاری با امروز نیز بسیار متفاوت بود. آن ها از مرحله انتخابی جان سالم به در بردند به جمع 4 تیم برتر پایانی راه یافتند. در نیمه نهایی حریف آلمان غربی شدند. در بازی ای جذاب با نتیجه 2 بر 1 به ژرمن ها باختند به دیدار رده بندی رفتند. در رده بندی حریف مجارستان شدند که به شوروی باخته بود. در بازی ای که حدود 6 هزار نفر شاهد بودند با نتیجه 2 بر 1 از سد مجار ها گذشتند و نخستین رتبه اروپایی خود را کسب کردند.

در گروه 7 مقدماتی یورو 1976 با 8 امتیاز در گروه خود صدر نشین شدند. در گروهی که ایسلند، فرانسه و آلمان شرقی حضور داشتند. تیم های نخست گروه های هشت گانه پا به مرحله پلی آف یا یک چهارم نهایی گذاشتند تا 4 تیم برای دور بعد انتخاب شوند. در طی دو بازی رفت و برگشت بلژیک با نتیجه 7 بر 1 مقابل هلند تحقیر شد و کارش را در همین مرحله پایان داد. در یورو 1980 مسابقات مرحله نهایی در دو گروه 4 تیمی برگزار می شد. گفتی است بازی ها در کشور ایتالیا برگزار می شد. دو تیم اول هر گروه فینال را برگزار می کردند و دو تیم دوم بازی رده بندی را. بلژیک با تفاضل گل نسبت به ایتالیا اول شد و حریف آلمان غربی در فینال شد.  در فینالی دیدن بازی که عقب بودند را به تساوی 1 بر 1 کشیدند اما پدیده ای به نام هروبش گل دوم آلمان ها را در دقیقه 88 زد و کار شیاطین سرخ یکسره شد.

ترکیب بلژیک در فینال سال 1980

در انتخابی یورو 84 در گروه اول مسابقات با آلمان شرقی و سوییس و اسکاتلند همگروه بودند و به مرحله نهایی راه یافتند. در گروه اول دور نهایی با یوگوسلاوی، فرانسه و دانمارک همگروه شدند در نهایت با کسب 2 امتیاز و یک پیروزی مقابل یوگوسلاوی در گروه خود سوم شدند و به خانه بازگشتند. از آن سال به بعد دروان نگون بختی فوتبال بلژیک آغاز شد. آن ها در انتخابی یورو 1988 در گروه خود که تنها یک تیم صعود می کرد، سوم شدند. در سال 1992 و در انتخابی در گروهی که آلمان ، ولز و لوکزامبورگ حضور داشتند با کسب 5 امتیاز سوم شدند و یورو را از خانه تماشا کردند. در انتخابی یورو 96 تعداد تیم ها در گروه ها به 6 رسیده بود و دو تیم از هر گروه صعود می کرد. آن ها در گروه خود با اسپانیا، دانمارک، مقدونیه، قبرس و ارمنستان همگروه بودند و در نهایت با 6 امتیاز اختلاف نسبت به دانمارک رده دومی از صعود به یورو 96 در سرزمین فوتبال باز ماندند.

آن ها در یورو 2000 حضور داشتند اما نه به خاطر کسب سهمیه بلکه به خاطر اینکه میزبان بودند البته به همراه هلند. در دور گروهی با ایتالیا، ترکیه و سوئد همگروه بودند با کسب 3 امتیاز در گروه سوم شدند و ادامه بازی ها را از پای گیرنده ها تماشا کردند.

ترکیب بلژیک در یورو 2000

در ادامه بلژیکی ها 12 سال تلخ را پشت سر گذاشتند و به هیچ یورویی صعود نکردند. برای سال 2004 در گروهی آسان با کرواسی، بلغارستان، استونی و آندورا همگروه شدند. بلغارستان اول شد و شیاطین سرخ در امتیاز 16 با کرواسی برابر شدند اما در تفاضل گل کم آوردند و حذف شدند. برای یورو 2008 در گروه هشت تیمی اول با تیم های لهستان، پرتغال، صربستان، فنلاند و ارمنستان، آذربایجان و قزاقستان قرار گرفتند و در عملکردی بد با 18 امتیاز در گروه خود پنجم شدند. برای یورو 2012 باز هم در گروه اول انتخابی با آلمان و ترکیه و اتریش، آذربایجان و قزاقستان همگروه بودند. در نهایت با دو امتیاز اختلاف نسبت به ترکیه در گروه سوم شدند. آلمان در آن گروه هر 10 بازی خود را برد.

بررسی گروه یورو 2016

در گروه بی مسابقات انتخابی یورو 2016 مقتدرانه با 23 امتیاز بالاتر از ولز و بوسنی قرار گرفتند و جواز حضور در فرانسه را کسب کردند. شیاطین سرخ در گروه ای یورو 2016  با ایتالیا، جمهوری ایرلند و سوئد همگروه هستند. سبک فوتبال بلژیک در این چند سال تغییر کرده است. با بازیکنانی که در بالاترین سطح فوتبال دنیا بازی می کنند. حریف اول بلژیک در گروه ایتالیا است. ایتالیایی که پوست انداخته است و آماده دوباره مدعی اصلی شدن است. بازی ایتالیا و بلژیک می تواند بسیار جذاب باشد چون به نظر می آید تفکرات دو تیم کاملا ضد هم است. ایتالیا با علاقه ای ارثی به بازی دفاعی مدرن و بلژیک علاقمند به حمله. سوئد اما تیمی است که منطقی بازی می کند. آرام است و کمی غیر قابل پیش بینی. بازیکن بزرگی زیادی ندارد اما وجود زلاتان ابراهیموویچ در تیم خود به اندازه یک تیم ستاره است. شاید این بازی برابر و درگیرانه تر از دیگر بازی های این گروه باشد. جمهوری ایرلند به نوعی فوتبالی انگلیسی دارد. بسیاری از بازیکنان بلژیک نیز در انگلیس بازی می کنند و این یعنی گول نام جمهوری ایرلند را نخورید. بازی بلژیک با ایرلند نیز می تواند نزدیک باشد.

به روایت طرفداری؛ جام ملت های اروپا 2016 (یورو 2016)

اینفوگرافی اختصاصی طرفداری از لباس های تیم ملی بلژیک

سرمربی تیم ملی بلژیک

مارک ویلموتس سرمربی 47 ساله بلژیکی ها است. در سال 2003 در تیم شالکه به دوران حرفه ای خود پایان داد. در رده های سنی بلژیک بازی کرده است. مدتی در تیم ملی دستیار بوده است و از سال 2012 سرمربی شیاطین سرخ است. وی سابقه 70 بازی ملی و 28 گل را در کارنامه دارد.

ویلموتس

تیبو کورتوآ

دروازه بان تیم چلسی است. او در اتلتیکو مادرید نامی برای خود دست و پا کرد. فصل چندان خوبی را در چلسی پشت سرگذاشت و مدتی را به خاطر مصدومیت از دست داد. حالا هم فصل بعدش در ابهام قرار دارد. گمانه زنی هایی مبنی بر رفتن او از چلسی وجود دارد. از سال 2011 تا به حال 34 بازی برای بلژیک انجام داده است.

ادن هازارد

بهترین بازیکن دو فصل قبل لیگ برتر انگلیس. 25 ساله است. مانند کورتوآ فصل خوبی نداشت و یک رکورد عجیب گل نزدن در چلسی به جای گذاشت اما در آخر فصل اوضاع برایش بهتر شد به نظر می رسد از شوک فصل بد چلسی خارج شده است.

کوین دی بروین

بازیکن 24 ساله منچسترسیتی است. فصل خوبی با سیتیزن ها داشت. در ابتدای فصل از وولفسبورگ به سیتی آمد. نقش مهمی در راه یابی سیتی به جمع 4 تیم پایانی لیگ قهرمانان داشت. 37 بازی ملی انجام داده است و 11 گل به ثمر رسانده است.

روملو لوکاکو

مهاجم 23 ساله اورتون است و البته شاید بعید باشد فصل بعد را نیز در همین تیم آغاز کند. یک مهاجم فوق العاده در  چارچوب شناسی و البته حفظ توپ. 41 بازی ملی انجام داده است و 9 گل زده است. با نگاه به این آمار فکر نکنید که گل زن نیست. او برای دیگر بازیکنان تیم نیز بازی سازی می کند و به موقع گل می زند.

منبع:طرفداری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد