کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

یادداشت های حمید رضا صدر / چلسی و کونته؛ باز هم ادویه ایتالیایی

آنتونیو کونته از ایتالیا راهی لندن شده تا چلسی را پس از یک فصل مصیبت بار به مسیر صعود بازگرداند.  

 

 یک: طعم معمولا شیرین

او هشتمین مربی چلسی در عصر رومن آبراموویچ روس است و همه می دانند چلسی با طعم ایتالیایی معمولا خوشمزه از آب درآمده است. آنتونیو کونته پنجمین مربی ایتالیایی تاریخ چلسی پس از جیانلوکا ویالی، کلودیو رانیری، روبرتو دی ماتئو و کارلو آنچلوتی به شمار می رود و مثل ویالی و آنچلوتی روزگاری را در یووه سپری کرده است. چلسی پس از فصل مصیبت بار پیش دنبال مربی سرشناسی می گشت تا تیم را دوباره سازماندهی کرده و بازگرداند به رقابت های اروپایی. کونته در یووه همین سازماندهی را انجام داد و بانوی پیر را که پیش از ورود او در رتبه هفتم سری آ قرار داشت به مسیر اصلی اش بازگرداند. بنابراین او در نگاه اول گزینه مناسبی برای آبی پوش های لندن به نظر می رسد.

 

دو: آغاز ترمیم

دفاع چلسی از دوران ویاش بواش نزول کرده بود و بی اعتنایی مورینیو به تقویت خط میانی و حمله در فصل پیش هم چنان مهلک بود که او را در بریج به صورت باورنکردنی به سقوط کشاند و چلسی را از رتبه یک به رتبه دهم پرتاب کرد. ولی تا این جا تقویت خط حمله و خط میانی در اولویت قرار گرفته اند و دو بازیکن گران قیمت وارد شده به این دو خط تعلق داشته اند: باتشوایی و کانته.

ورود میشی باتشوایی مهاجم مارسی – ملقب به " Batsman " به دلیل شباهت به نامش " Batshuayi " - ترکیب بلژیکی تیم را کنار ادن هازارد و کورتوا پررنگ کرده است. چلسی او را در رقابتی پایاپای با کریستال پالاس، وستهم و تاتنهام به چنگ آورد و به همین دلیل قیمتش بالا رفت و به 33 میلیون رسید. باتشوایی 22 ساله آن قدر خوب بوده تا او را با دروگبا در سال های جوانی اش هم مقایسه کنند. او فصل پیش برای مارسی نزول کرده 26 گل در رقابت های مختلف به ثمر رساند. بسیاری از آن هایی که از لیگ فرانسه راهی چلسی شده اند هم درخشیده اند: گالاس، مالودا، دروگبا، هازارد، زوما، آزپیلیکوئتا.

خرید بعدی این تابستان چلسی از لستر سیتی یعنی انگولو کانته هم روزگاری را در لیگ فرانسه سپری کرده است. کانته 25 ساله از لستر قهرمان با مبلغ 30 میلیون پوند آمده است. یکی از بهترین بازیکنان فصل پیش لیگ برتر بوده: دونده، جنگنده و خستگی ناپذیر و آن قدر درخشان که آلکس فرگوسن او را بهترین بازیکن فصل خوانده است. کانته به کونته در سال های حضورش در میدان هم شباهت دارد: سختکوش، بی ادعا، حل شده در تیم و بسیار تاثیر گذار.

 

سه: مثل یک خیاط

آیا چلسی به رهبری کونته 2-5-3 بازی خواهد کرد؟ اگر کونته به این سیستم روی آورد و قهرمان شود اولین مربی پس از جرج گراهام با آرسنال 1989 خواهد بود که با سه مدافع قهرمان لیگ شد (همان قهرمانی کسب شده در واپسین ثانیه ها در آنفیلد با پیروز 2-0 برابر لیورپول).

ولی این که مدافعان چلسی - ایوانوویچ، هکتور، آزپیلیکوئتا، رحمان، زوما، تری و کیهیل – بتوانند سه نفره بازی کنند چالش مخاطره آمیزی است و به نظر می رسد کونته به 2-4-4 که طی حمله به 4-2-4 بدل می شود روی خواهد آورد و به قول رسانه های بریتانیایی خود را "انگلیسی" خواهد کرد. خود او در جلسه معارفه اش گفت "... مربی شبیه یک خیاط است و خیاط باید جامه ای زیبنده تیمش بدوزد". او بارها تکرار کرده باید به استعداد بازیکنان احترام گذاشت. چنان که وقتی راهی یوونتوس شد می خواست سیستم 4-2-4 خود که در باری پیاده کرده بود را دنبال کند، ولی به پیرلو و ویدال و همین طور مدافعان یووه که رسید به 2-5-3 روی آورد.

اگر کونته به سیستم 2-4-4 روی آورد می توان تیمش را با لستر قهرمان به رهبری رانیری که کانته در آن نقش محوری داشت مقایسه کرد. ورود کانته می تواند برای فابرگاس فرصت های بیشتری برای حمله مهیا کند: کانته عقب تر بازی کند و سسک جلوتر. در عین حال باید دید کونته با ماتیچ و کانته چه خواهد کرد و اسکار، ویلیان، موزس و لوفتوس چیک چقدر فرصت بازی خواهند یافت.

کونته به بازیکنان گوش علاقه دارد و در تیم ملی ایتالیا از اینسینیه و کاندروا استفاده کرد. در چنین  قابی ادن هازارد پسر محبوب بریج باقی خواهد ماند و کوادرادو و پدرو حاشیه نشینان فصل پیش دوباره به صف اول برمی گردند. چنان که کونته زبان به ستایش از کوادرادو گشوده و او را مناسب برنامه هایش خوانده است.

کسی نمی داند کوستا در بریج خواهد ماند یا نه و اگر بماند ترکیب کوستا - باتشوایی در خط حمله چالشی برای کونته خواهد بود. ترکیب ناموزون و ناموفق دروگبا - شوچنکو و همین طور دروگبا - آنلکا در چلسی از یاد نرفته است. در حال حاضر زمزمه بازگشت لوکاکو از اورتون به گوش می رسد که یعنی شاید یک بلژیکی دیگر به تیم افزوده شود.

 

پنج: خرده گیران آنتونیو

آنتونیو کونته کنار ستایشگران پرشمار منتقدانی هم دارد. همان هایی که او را یک مربی اهل تهییج خوانده اند و نه یک مربی بزرگ در قلمرو تاکتیکی مثل آنچلوتی و گواردیولا و همین طور مورینیو. این که یووه با او در مراحل اولیه لیگ قهرمانان جا ماند. آنها به خرد شدن 4-0 یووه برابر بایرن مونیخ و یوپ هاینکس در مرحله یک چهارم نهایی 13-2012 طی دو دیدار (که دروازه بوفون در دیدار اول در مونیخ طی همان دقیقه آغازین بلافاصله با شوت آلابا باز شد) اشاره می کنند. به سوم شدن در مرحله گروهی فصل 14-2013 با کسب فقط یک پیروزی در شش دیدار، به قرار گرفتن پشت سر رئال مادرید (با کارلو آنچلوتی) و گالاتاسارای (با روبرتو مانچینی)، به تساوی 2-2 برابر گالاتاسارای در تورین و شکست در استانبول، به علاوه یک شکست و یک تساوی برابر رئال.

کونته در فصل پیچیده ای راهی انگلیس شده است. فصلی که بهترین های قلمرو مربیگری از گوشه و کنار گرد آمده اند: مورینیو، گواردیولا، کلوپ، رانیری، پوچتینو، ونگر، کومان. همه می دانند چلسی، چلسی است و رومن آبراموویچ و مایکل امنالو مدیر ورزشی باشگاه نه شکیبا هستند و نه اهل ترحم. کونته باید در لندن پرواز کند. بی تعارف، بی لغزش.

منبع: طرفداری 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد