کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

بازیکن هایی که می خواستند کلود ماکلله بشوند اما...!

گاهی اوقات در تاریخ فوتبال، هویت برخی از پست ها بر اساس نام و توانایی یک بازیکن شکل می گیرد یا به اوج می رسد. 

  به عنوان مثال، پست سوئیپر را به نام قیصر فوتبال آلمان نوشته اند. پست هافبک دفاعی نیز پس از ظهور کلود ماکلله در رئال مادرید، اهمیتی بیش از پیش به دست آورد و پس از آن، بسیاری از مربی های مطرح فوتبال اروپا به دنبال ماکلله گمگشته خود بودند! نگاهی خواهیم داشت به همه بازیکن هایی که می خواستند ماکلله بشوند اما ...

 همه علاقه مندان به فوتبال اطلاع دارند که بازیکن حاضر پست هافبک دفاعی باید در فضاهای بین خط دفاع و خط هافبک تیم خود حرکت کرده و معمولاً بازیکن های فیزیکی، قدرتی و زمخت که هیچ نشانی از فانتزی در فوتبال آنها وجود ندارد، بهترین گزینه برای این پست کلیدی محسوب می شوند. برخی به اشتباه فکر می کنند که این پست از دوران ظهور کلود ماکلله در دنیای فوتبال به طور رسمی پذیرفته شد در حالی که چنین نیست ولی می توان ادعا کرد که درخشش این بازیکن فرانسوی در هافبک دفاعی به ویژه در تیم رئال مادرید، باعث تغییر تفکر مربیان پیشرو فوتبال درباره این نقش شد و بسیاری از آنها به اهمیت ویژه یک هافبک دفاعی درجه یک پی بردند. از آن پس تا مدتی طولانی، جستجو و یافتن بازیکن های مشابه با کلود ماکلله تبدیل به یک رویه شد و همه به دنبال یک ماکلله جدید درون خویش یا درون تیم خویش بودند! ماکلله علاوه بر حضور در تیم ملی فرانسه، عضو باشگاه هایی همچون نانت، مارسی، پاریسن ژرمن، رئال مادرید و چلسی بود.

و اما بازیکن هایی که از آنها به عنوان ماکلله های جدید یاد می شد، ماکلله هایی که به سختی می توان آنها را به ماکلله واقعی نزدیک دانست به روایت squawka

محمدو دیارا

ابتدا در لیگ هلند به همراه ویتسه و سپس تیم ملی فوتبال مالی مطرح و سپس با پیراهن لیون در لیگ فرانسه تبدیل به بازیکن سطح بالایی شد. دیارا در سودای ماکلله شدن، از لیگ فرانسه به سانتیاگو برنابئو رفت ولی هرگز نتوانست در رئال مادرید تبدیل به یک بازیکن تمام عیار بشود هرچند که همراه با تیمش به دو عنوان قهرمانی دست یافت. او کجا و ماکلله کجا؟

جان اوبی میکل

ملی پوش نیجریه ای در اوایل دوران فوتبال خویش، یک بازیساز بود ولی به تدریج با نظر ژوزه مورینیو سرمربی وقت چلسی، تغییر پست داد و به هافبک دفاعی منتقل شد. حتی پس از جدایی مورینیو از چلسی، باز هم میکل در اغلب بازی ها به عنوان هافبک دفاعی به میدان رفت و علی رغم حضوری طولانی در استمفورد بریج، هرگز از تماشای بازی اش، دهان هیچ استعدادیاب و واسطه ای آب نمی افتد! میکل به عنوان کاپیتان نیجریه در المپیک ۲۰۱۶ ریو حضور یافت و نقشی فانتزی تر را ایفا کرد.

ریو ماووبا

وقتی که در سال ۲۰۰۸ به لیل پیوست، تبدیل به یک بازیکن سخت کوش و وفادار برای این باشگاه شد. او بیش از ۲۵۰ بازی برای لیل به میدان رفته و همچنان به عنوان یک هافبک تدافعی در این باشگاه حضور دارد. وقتی که در سال ۲۰۰۴ به تیم ملی فرانسه دعوت شد، بسیاری از کارشناس های فوتبال از ماووبا به عنوان ماکلله جدید خروس ها یاد کردند اما او کجا و ماکلله کجا؟

ژرمی تولالان

آورام گرنت سرمربی سابق چلسی و ریموند دومنک سرمربی سابق تیم ملی فرانسه اعتقاد داشتند که تولالان بهترین جانشین برای ماکلله است. شاید بیشترین شباهت بین ژرمی تولالان و کلود ماکلله این بود که هر دو در باشگاه نانت رشد کرده بودند. با این که تولالان یک هافبک دفاعی نسبتاً خوش فکر است اما هرگز نتوانست به سطح بازی ماکلله برسد. بهترین دوران فوتبال او با چند قهرمانی در لیون سپری شد. تولالان بعدها به مالاگا و موناکو پیوست و اکنون در سال های پایانی فوتبال خویش، پیراهن بوردو را می پوشید. او به عنوان هافبک دفاعی، در آخرین فصل حضور در موناکو توانست ۷۰ قطع توپ را طی ۲۵ بازی لیگ فرانسه به نام خویش ثبت کند. شاید تولالان در مقایسه با سایر هافبک های دفاعی نامبرده، اندکی فانتزی تر به نظر می رسید، اما او هم به سطح بالای هم وطن خویش یعنی ماکلله دست پیدا نکرد و موهایی سپید در عنفوان جوانی برای وی به یادگار ماند.

ادریسا گانا

هافبک دفاعی سنگالی اورتون نیز همچون ریو ماووبا، چند فصل را در لیل سپری کرده و تجربه اندوزی کرد. هنگامی که تبدیل به یکی از ارکان لیل شد و اغلب کارشناس ها از گانا به عنوان یک هافبک دفاعی ارزشمند و با آتیه یاد کردند، او تصمیم به حضور در لیگ برتر انگلیس گرفت و راهی استون ویلا شد. باید ادریسا گانا را از آن دسته بازیکن های بدشانسی دانست که وقتی به لب دریا می روند، آب دریا خشک می شود. او به استون ویلا ملحق شد و در سیاه ترین فصل تاریخ این باشگاه از لیگ برتر سقوط کردند. بدین ترتیب ادریسا گانا نیز نتوانست در تیم فروپاشیده استون ویلا، نمایشی موفق داشته باشد و از ابتدای این فصل به اورتون رفت و با شروع خوبی که در همین بازی های نخست به معرض نمایش گذاشته، انتظار می رود که یک هافبک دفاعی جدید در گودیسون پارک رشد کند اما بعید است که او به گرد پای کلود ماکلله هم برسد.

فرانسوا کوکلین

معمولاً آرسن ونگر هر بازیکنی را از آرسنال به یک باشگاه دیگر به ویژه باشگاه های انگلیسی در دسته های پایین تر قرض می دهد، آن بازیکن رو به نابودی می رود ولی فرانسوا کوکلین یکی از موارد استثناء بود. کوکلین طی دوران حضور قرضی در چارلتون اتلتیک، نمایش خوبی داشت و به همین دلیل بسیار زودتر از حد تصور، به تیم اصلی آرسنال برگشت تا جایی ثابت را در پست هافبک دفاعی توپچی ها به دست آورد. کوکلین در بسیاری از مقاطع فصل پیش به علت مصدومیت، غایب بود. او بازیکن بسیار مستعدی است که پس از سال ها حضور در تیم های رده های سنی فرانسه، فرصت زیادی برای ماکلله شدن در ۲۵ سالگی ندارد.

لاسانا دیارا

بازیکن فرانسوی که در سال ۲۰۰۵ از باشگاه لوهاور به چلسی پیوست و از همان ابتدا، صحبت های زیادی درباره توانایی های او شنیده می شد. به عبارت دیگر، دیارا به اعتقاد بسیاری از کارشناس ها، «اشبه به» کلود ماکلله بود اما نتوانست به بالاترین سطح ممکن در پست هافبک دفاعی دست یابد. دوران حضور او در لیگ برتر به بدترین شکل ممکن خاتمه یافت اما لاسانا دیارا عملکرد بهتری در رئال مادرید داشت. وی هم اکنون در المپیک مارسی بازی می کند و علیرغم ناکامی در ۴ باشگاه انگلیسی، هرگز نمی توان توانایی های فنی دیارا را نادیده گرفت. علاوه بر شباهت ظاهری و فنی دیارا با ماکلله، یک وجه اشتراک دیگر بین این دو بازیکن وجود دارد. هر دو در نانت، مارسی، چلسی و رئال مادرید بازی کرده اند! شاید با کمی تردید بتوان گفت، دیارا کجا و ماکلله کجا!

منبع: وب‌سایت نود 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد