کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

به قلم Thore Haugstad از سایت Fourfourtwo/ آنالیز تاکتیکی بازی آرسنال-چلسی

شاید بسیار دیر باشد که سسک فابرگاس به ترکیب اصلی چلسی راه می یابد، اما با این حال او مهره ای کلیدی در دربی لندن خواهد بود.  
آرسن ونگر بسیار خوشحال است که در سالگرد 20 سالگی حضور خود در آرسنال با دشمنی مانند ژوزه مورینیو در چلسی رو به رو نخواهد شد. اما شاید یادگار او در چلسی همچنان منتظر اوست. دیگو کوستا که این روز ها بسیار آماده به نظر می رسد، تیم آنتونیو کونته را در خط حمله کمک خواهد کرد. او همیشه برای توپچی ها دردسر ساز بوده است. خطر او هنگامی که سسک فابرگاس او را تغذیه کند، بیش از پیش هم خواهد شد.

در 9 بازی گذشته آرسنال و چلسی در لیگ برتر، آرسنال موفق به شکست چلسی نشده است و در 6 مسابقه آن دروازه این تیم را هم بازنکرده است. کوستا هنوز با رکورد دیدیه دروگبا در برابر آرسنال فاصله زیادی دارد  اما مهره خطرناکی است. دو نتیجه قابل قبول در سال های اخیر برای آرسنال، تساوی سال گذشته در ورزشگاه امارات و شکست چلسی در جام کمیونیتی شیلد است. این نکته را نباید فراموش کرد که کوستا در هر دو این بازی ها به علت مصدومیت غایب بود.

تاکتیک تیم کونته در چلسی ترکیبی از بازی انگیزشی و حقیقی بوده است. بسیار راحت است که تاکتیک های کونته برای به ثمر رساندن گل توسط کوستا را پیش بینی و آن را آنالیز کرد. او از دو مهاجمی بهره می برد که همواره و در هر لحظه ای قادر به تنبیه کردن آرسنال هستند. در پشت آن ها نیز جنبش های زیرکانه ای به چشم می خورد. در گل دوم بازی چلسی و آرسنال در سال 2014 فابرگاس توپی را برای کوستا ارسال کرد و ویلیان با کم کردن فشار بر روی کاستا در طی یک حرکت موجب شد تا مرته ساکر برای خطا بر روی او وسوسه شود. نکته نگران کننده برای آرسنال این است که حرکات تند و تیز و خطرناک کوستا بهتر از همیشه شده است. 5 گل او در این فصل لیگ برتر و به خصوص صحنه گل در برابر واتفورد گویای این مسئله است. جایی که او پاس بی نظیری را از فابرگاس دریافت کرد و با حرکت حساب شده خود، چلسی را پیش انداخت. در بازی مقابل لسترسیتی نیز کوستا از روی نیمکت به میدان آمد و در چند صحنه با فرار های خود به راحتی قادر بود تا دروازه روباه ها را باز کند. مطمئنا در بازی مقابل آرسنال افرادی که در پشت کوستا بازی می کنند، نگاهی به ویژه به فرار های او دارند.

نکته دیگر قابل توجه در این بازی مکان برگزاری آن است. این بازی در ورزشگاه امارات برگزار می شود جایی که آرسنال در فصل گذشته آمار 58.3 مالکیت توپ را از خود بر جای گذاشت. خبر خوب برای ونگر این است که پر مرته ساکر فعلا آماده بازی نیست تا  شکودران موستافی در این مسابقه به جای او بازی کند. موستافی نسبت به هموطن خود جنب و جوش بیش تری در میدان دارد و بهتر از او می توانند در کنار لورن کوسیلنی بازی کنند. در کناره ها نیز هکتور بیرین و ناچو مونرئال قابلیت پوشش خوبی در حملات کناری چلسی خواهند داشت. 

ضدحملات پر سرعت در این مسابقه قطعا در دستور کار کونته قرار خواهند داشت. بازی های ایتالیا در مقابل بلژیک و اسپانیا در یورو 2016 این موضوع را ثابت می کند که بازیکنان آنتونیو کونته حتی چشم بسته نیز قادر به انجام ضد حملاتی سریع بر روی دروازه حریف هستند. مطمئنا سیستم 2-5-3 در بازی روز شنبه تیم کونته را همراهی نمی کند  و او بازی واکنشی بر حرکات حریف را پی خواهد گرفت. کونته در بازی مقابل لیورپول، بازیکنان دفاعی خود را  به خوبی در مکان های مناسب خود قرار نداده بود و دو گلی که چلسی دریافت کرد به دلیل چنین فضاهای خالی بود. دو دفاع بلند و مستحکم در برابر حملات الکسیس سانچز و تئو ولکات قرار خواهند گرفت. این بازی ممکن است لحظاتی را به خود ببیند که بازیکنان آرسنال توپ و مالکیت را در اختیار خود دارد و مدافعین چلسی نیز جایگیری مناسب در عمق دفاع داشته باشند.

اما مهره کلیدی برای بازی فردا، سسک فابرگاس است. این بازیساز اسپانیایی در هیچ یک از بازی های چلسی در لیگ برتر به عنوان بازیکن اصلی به میدان نرفته است. قابلیت فابرگاس برای تنظیم بازی همیشه به یاری کونته آمده است. اما با این حال چلسی باید قادر باشد تا تمام هافبک های خود را در مکان های اختصاص یافته خود کنترل کند. حتی با وجود بازیکنی مانند فابرگاس که نقاط عمق دفاعی حریف را به خوبی می شناسد. در ژانویه و بازی مقابل توپچی ها او یکی از عوامل اصلی برد چلسی بود. کونته مشتاق است که به ادن هازارد و ویلیان در سیستم 3-3-4 باز خود میدان دهد. اما آن ها شرایط یکسانی نسبت به یک دیگر ندارند. هنگامی که بازی به یک سوم زمین آرسنال می رود، هر دوی آن ها کار و درگیری زیادی را متحمل می شوند. جایی که فابرگاس با پاس های به موقع خود فرصت فرار های سریع را برای هر بازیکنی فراهم می کند. اگر کونته فابرگاس را باری دیگر بر روی نیمکت بنشاند و به اسکار و ماتیچ بازی دهد، این فرصت بی نظیر را برای چلسی از دست داده است. هماهنگی بین فابرگاس و کوستا از زمان قهرمانی چلسی در لیگ برتر همواره خوب بوده است. با وجود بازیکنی مانند موستافی که سرعت خوبی نیز دارد،کنترل آن ها سخت خواهد بود. این نکته را نباید از یاد برد که هماهنگی زیادی بین کوسیلنی و موستافی دیده نشده است و آن ها در کنار یک دیگر موفق به بسته نگه داشتن دروازه آرسنال نشده اند. با این حال باید دید که کونته با وجود بازی خوب فابرگاس در برابر لسترسیتی، چه تصمیمی را درباره او خواهد گرفت. آیا با حضور فابرگاس رویکردی دفاعی با توجه به قابلیت های او در پیش خواهد گرفت یا که دست به انجام تصمیمی دیگر با توجه به داشته های خود می گیرد.

منبع:طرفداری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد