کلوپ هواداران چلسی
کلوپ هواداران چلسی

کلوپ هواداران چلسی

همه مصائب مرد ایتالیایی؛ چلسی به کجا می رود؟

اکنون و پس از شکست تحقیر آمیز ۳-۰ چلسی مقابل آرسنال، یاران آنتونیو کونته ۳ بازی پیاپی بدون برد در لیگ را تجربه می کنند. اوضاع برای چلسی خوب نیست و حتی کار به جایی رسیده که کونته نیز بدون تعارف های رایج، به طور علنی ابراز نگرانی کرد.  
خط دفاعی چلسی یک بار دیگر در غیاب جان تری، نمایشی ضعیف و شکننده را ارائه داد تا دوباره، هوادارها را به یاد فصل کابوس وار ۱۶-۲۰۱۵ بیندازد.

اوج بی رحمی فوتبال، گزینه اخراج کونته روی میز؟!

بدون شک، هنگامی که یک تیم در یک نیمه، ۳ گل دریافت می کند، حتماً یک جای کار ایراد دارد. نمایش چلسی در بازی مقابل آرسنال بسیار نا امید کننده بود اما واکنش برخی از هوادارهای این تیم در فضای مجازی پس از شکست های سریالی اخیر، موجب شگفتی شد. برخی از آنها شروع به اعتراض کرده و حتی خواستار برکناری کونته شدند. فراموش نکنیم که از ۳ باخت اخیر آبی ها، دو بازی در مقابل تیم های بزرگ و مدعی همچون لیورپول و آرسنال بوده است.

چلسی طی سال های اخیر و به ویژه در دوران رومن آبراموویچ، تجربه زیادی از برکناری مربی در اوایل فصل و روی کار آمدن مربی موقت تا پایان فصل داشته است. تجربه ای که الزاماً خوب و مفید نبوده و حاصل چندانی برای آبی ها نداشته که آخرین نمونه آن، حضور گاس هیدینک روی نیمکت در فصل گذشته است. البته نتایج چلسی پس از روی کار آمدن هیدینک بسیار بهتر از قبل شد ولی برایند حضور این مربی کهنه کار هلندی در استمفورد بریج، چندان هم پُر بار نبود.

اولاً، با برکناری یک مربی، هر شانسی برای بازسازی یک تیم و حل مشکلات، سلب شده و وقتی یک مربی جدید وارد باشگاه می شود، دوباره به همان مشکلات گذشته برخورد کرده و این دور تسلسل همچنان ادامه می یابد. هوادارهای چلسی با این مسائل بیگانه نیستند.

ثانیاً، از حضور آنتونیو کونته در فوتبال جزیره فقط چند ماه می گذرد و این مربی وارث یک تیم فاقد اعتماد به نفس و در هم ریخته بود که فصل قبل را به طرز کابوس واری به پایان رساند. نباید از کونته انتظار معجزه داشت آن هم در این مدت کوتاه و نباید فراموش کرد که او نه به عنوان بازیکن و نه مربی، هرگز در فضای فوتبال انگلیس کار نکرده و حتی تا همین چند ماه پیش، هیچ آشنایی با زبان انگلیسی هم نداشت!

کونته مربیگری تیمی را بر عهده گرفت که نیاز به یک خانه تکانی اساسی داشت. برای خانه تکانی و تغییرات عمده در هر شئونی از جمله فوتبال، نیاز به «دوره گذار» است.

البته لازم به ذکر است که هیچ یک از دلایل فوق الذکر، دلیلی موجه برای این شکست های ناجور چلسی در مقابل تیم های رقیب همچون لیورپول و آرسنال نیست و از طرف دیگر، این باخت ها نیز دلیلی موجه برای این نوع اعتراضات و درخواست ها برای برکناری آنتونیو کونته نمی تواند باشد.

و اما راه چاره چیست و چه باید کرد؟

هیئت مدیره باشگاه در بازار نقل و انتقالات تابستانی آن طور که باید و شاید عمل نکرد. آنها نتوانستند چند اولویت نخست مطابق نظر کادر فنی را به استمفورد بریج بیاورند و بر خلاف گذشته، چلسی به جز انگولو کانته و میشی باشوایی، فقط دو خرید از روی اکراه و ناچار در آخرین روز پنجره تابستانی داشت که منجر به حضور مارکوس آلونسو و بازگشت داوید لوئیز به جمع آبی های لندن شد. کانته و باشوایی تنها تیرهای به هدف خورده چلسی در بازار نقل و انتقالات بودند در حالی که از خرید سایر اولویت های باشگاه از جمله لئوناردو بونوچی باز ماندند. البته این ها نیز دلیل کافی و وافی برای عدم نتیجه گیری چلسی نیست. باشگاه چلسی هزینه های بسیار زیادی کرده تا یک مربی صاحب سبک و تراز اول جهانی را به خدمت بگیرد و فلسفه و روش فکری موفق و پیش روی او را به رگ های تیم تزریق کند.

اوضاع خط دفاعی چلسی در بازی های اخیر بسیار نگران کننده بوده و گری کیهیل در کنار برانیسلاو ایوانوویچ اشتباه های زیادی می کنند. آبی ها نمی توانند از کاپیتان ۳۵ ساله خود، انتظار همان صلابت سال های اوج و رهبری خط دفاعی را داشته باشند. از دیگو کاستا هم نمی توان انتظار داشت که در هر بازی گلزنی کرده و یا پاس گل بدهد. وقتی کونته به چلسی پیوست، خیلی از هوادارهای باشگاه به قهرمانی این تیم در همین فصل خوش بین بودند اما انگار که واقعیت چیز دیگری را بیان می کند. شاید منطقی تر باشد که به جای انتظار قهرمانی، برخوردی منطقی تر با چلسیِ کونته شده و برای بازسازی این تیم، به وی فرصت داده شود.

در شکست اخیر مقابل آرسنال، تیم چلسی فاقد جسارت، انگیزه و کوشش لازم برای کسب موفقیت بود. یاران کونته بدجوری قافیه را باخته و میانه میدان را در سینی طلا به شاگردان ونگر تقدیم کرده بودند. در مورد اشتباه های جورواجور خط دفاعی هم که هر چه بگوییم کم گفته ایم. گری کیهیل در یکی از بدترین بازی های دوران فوتبال خویش، نمایشی اسفبار در خط دفاعی داشت و در مقابل الکسیس سانچز، یک هیچ کاره بود.

به نظر می رسد که عدم آشنایی کونته با جو، فلسفه و شرایط فنی و تاکتیکی فوتبال انگلیس حتی موجب غافلگیری خودش نیز شده باشد. وقتی او در یوونتوس، سیستم رو به اضمحلال ۲-۵-۳ را دوباره در دنیای فوتبال زنده کرد و با تکیه بر همان سیستم به بزرگ ترین موفقیت ها رسید، همگان خود را آماده کرده بودند تا چلسی را نیز در این فصل با ۲-۵-۳ ببینند. هیچ کسی نمی داند که چرا کونته تصمیم به کنار گذاشتن ۲-۵-۳ و استفاده از سیستم ۱-۲-۳-۴ گرفت در حالی که سیستم ۲-۵-۳ جزو شناسنامه دوران مربیگری او محسوب می شود. شاید فرصتی باشد تا مرد خوش فکر ایتالیایی به اصل خویش بازگردد و همان سیستم دفاع ۳ نفره را در قالب سیستم ۲-۵-۳ یا ۳-۴-۳ در بوته آزمایش قرار بدهد. در این شرایط، ایوانوویچ نیز نقش مرکزی تری در خط دفاعی پیدا کرده که یادآور اوایل حضور وی در استمفورد بریج خواهد بود. حتی در برد ۴-۲ مقابل لستر سیتی در لیگ کاپ نیز، خط دفاعی چلسی در یک نیمه، دو گل خورد. به هر حال، آنتونیو کونته هیچ گاه در دنیای فوتبال بازنده نبوده، کونته وارث شکوه و عظمت فوتبال ایتالیاست و به فرصت بیشتری برای خو گرفتن با جو فوتبال جزیره نیاز دارد.

منبع:وبسایت نود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد